Gå til innhold

Hjelp til oppgradering av cpu, hovedkort og ram

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg sitter på et AMD X2 3800 system på et 939 hovedkort. er egentlig veldig fornøyd med det og hadde egentlig ikke tenkt til å gjøre noe med dette for om en god stund.

Men her om dagen grep skjebnen inn.. Pga mengden hdd jeg har i maskinen er jeg totalt avhenging av alle sata portene mine. og plutelig befant jeg meg i en situasjon hvor maskinen nekter å boote med en disk på sata 3 kontakten.

Og ja disken funger fint på en av de andre kontaktene så det er ikke den. Jeg skal teste mer nå i påsken for å være helt sikker.

Pga dette må jeg nå bytte hovedkort. Det jeg nå lurer på er hva er de mest fremtidsrettet oppgraderingen.

Det jeg må bytte er Ram, cpu og hovedkort og kanskje cpu kjøler ! resten har jeg

Hovedkortet må helst ha 6 interne sata, det skal være en dobbeltkjerne cpu og min 2 gb ram.

Hva er her en god løsing som gir mest ytelse for pengene (NB. holder meg helst til AMD og ja jeg overklokker stort sett alltid litt) ?

Budsett er på max 6000,- (egentlig penger til nokia n95, fillern)

Taleg

Edit: Editert emnetittel etter påbud fra de høye herrer, håper det var nok, hvis ikke så sleng meg en pm.

Endret av taleg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde tenkt til å vente til enden av april hvis maskinen holder så lenge, pga grunn av de priskuttene som er ventet.

Tør nå ikke boote den, da det var et helvete å få den til å komme inn i windows sist gang, men er stabil nå som jeg ikke bruker sata 3

Så ytelsesmesig er det core duo jeg bør gå for, hvordan er det med tanke på oppgradering senere til 4 kjernes cpu ?

Har bruke Amd nå i flere år og er vant til det, grunnen til at jeg helst vil holde meg i den leiren er at da slipper jeg å bytte cpu kjøler og at det er noe jeg kjenner godt.

Jeg har tittet litt på Asus M2N32-SLI Deluxe, da dette hk dekker mine behov for øyeblikket, spm er om jeg da i etterkant kan oppgradere dette til å takle 4-kjernes cpu ??

Eller bør jeg vente så lenge som mulig, inntill det ikke går lengre ?

Taleg

Lenke til kommentar

Skal vi nå se..

Har sjekket litt rundt og er litt to delt i mine tanker. Håper at maskinen holder til priskuttene denne mnd, noe som det virker som at den skal klare så lenge jeg ikke rebooter.

Budsjett: under 6000,-

Skal ha hovedkort, 2 gb ddr2 ram og dobbelt kjerne cpu (og stille cpu kjøler hvis intel)

Bor like ved pcutstyr så alt skal handles derfra.

Har tittet på 2 løsinger:

AMD

Asus M2N32 WS PRO, nForce 590 SLI, Socket-AM2

AMD Athlon 64 X2 5600+ 2.8GHz Socket AM2 2MB

Corsair TWIN2X 8500C5 DDR2, 2048MB CL5, Kit w/two 1GB Dimm's, E.P.P Technology

eller

Crucial DDR2 BallistiX PC5300 2048MB CL3 ,Kit w/two matched BallistiX 128Megx64

(hva er best når det gjelder ram CL3 varianten eller CL5 varianten (tipper den siste pga hastigheten))

Hvilken ram bør jeg velge og er dette en bra oppgradering ??

Når det gjelder intel så har jeg funnet en lang rekke med klager på 680i chipsettet, og av den grunn velger jeg å gå for amd, men kom gjerne med andre alternative løsninger som gir ca samme ytelse og koster under 6k (ved intel må det også taes med en STILLE cpu kjøler) så lenge det funker og er stabilt er jeg fornøyd.

Håper på noen fine tilbakemeldinger.

Taleg

Edit: endret litt på rammen jeg ser på..

Endret av taleg
Lenke til kommentar

Har et sata kontrollerkort med 4 porter og har pga feilen med hk så har jeg nå ikke noe ledig noe sted og jeg har behov for 1 eller 2 ledige porter..

Grunnen til at jeg må oppgradere er at det hovedkortet jeg kjører på nå er delvis defekt. Sata 3 porten fungerer ikke og maskinen vil ofte ikke poste under boot og nekter plent alt hvis noe er koblet til sata 3 porten. Booter derfor helst ikke intill de nye delene er i hus. Kommer jeg først inn i windows så går alt som før, nå som jeg ikke bruker sata 3 porten lengre..

Har snakket med pcutstyr og hvis hk har samme feil som jeg har rapportert til dem får jeg pengene tilbake for hk.

Siden jeg regner med å få nytt på garanti (det er ikke mer en ca 14 mnd gammelt), legger jeg heler til en del i mellom og bytter til noe mer kraftig.

Har vel egentlig nå bestemt meg, men er litt usikker på det med rammen.

- Asus M2N32 WS PRO, nForce 590 SLI, Socket-AM2

- AMD Athlon 64 X2 5600+ 2.8GHz Socket AM2 2MB (venter til etter priskuttet 9 april, alternativt 5200 utgaven)

og hvis det går enten

- Corsair TWIN2X 8500C5 DDR2, 2048MB CL5, Kit w/two 1GB Dimm's

eller

- Crucial DDR2 BallistiX PC8000 2048MB CL5 Kit w/two matched BallistiX

Har planer om å klokke noe og håper på at jeg skal komme et stykke over 3 Ghz, derfor litt viktig med ram

Eneste som er litt kjipt med de nye hk jeg har lyst på er at det bare har en pci port og jeg trenger to, men pga mange flere sata kontakter på det nye hk, så skal det gå. Ender da med et 4 porters pci sata kontroller kort til overs, som jeg sikkert kan få brukt et eller annet sted..

Håper noen kan komme med noen innspill som gir meg en pekepinn om jeg velger rett eller ei..

Taleg

Lenke til kommentar

micke090: er ikke det oppsettet på komplett dårligere enn det AMD oppsettet jeg har tittet på ?

Cpu har jo ca 700 Mhz mindre og rammen kommer ikke inn før 1 mai.. orker ikke å vente lengre så lenge..

Skal unsett ha alt fra pcutstyr. Det er der returen går, de kjenner meg og jeg bor likeved..

Lenke til kommentar
micke090:  er ikke det oppsettet på komplett dårligere enn det AMD oppsettet jeg har tittet på ?

Cpu har jo ca 700 Mhz mindre og rammen kommer ikke inn før 1 mai.. orker ikke å vente lengre så lenge..

Skal unsett ha alt fra pcutstyr. Det er der returen går, de kjenner meg og jeg bor likeved..

8336241[/snapback]

Core2duo er såpass mye kraftigere enn athlon64 så det er ikke noe stress, dessuten skulle du overclocke, så da er intel et bedre valg.

EDIT: Du kan jo bare velge noen andre minnebrikker, jeg tror ikke det er noen vits å kjøpe noe raskere enn PC6400. Jeg valgte de brikkene fordi at de har low latency, og da er de antakeligvis bedre å clocke med. Men corsair og crucial har tilsvarende

Endret av micke090
Lenke til kommentar
jeg tror ikke det er noen vits å kjøpe noe raskere enn PC6400. Jeg valgte de brikkene fordi at de har low latency, og da er de antakeligvis bedre å clocke med.

Vel, skal det klokkes så er høyere MHz også å foretrekke (jo høyere jo bedre)..

8336666[/snapback]

Men om du setter opp latency på disse kan du nok skvise ut ganske mange mhz. Det er ikke bare std mhz som teller alltid. Jeg tror du vil få mer for pengene om du kjøper ram som kjører på samme fsb, og i tilleg har mange mhz å gå på uten en ulidelig høy latency.

BTW så har jeg sendt deg en PM

Endret av micke090
Lenke til kommentar

Liten recap tror jeg er på sin plass..

Har i løpet av dagen og natta (kl er nå 05.00) sjekket opp intel og potensielle problemer. begynner å tro at socket-755 er litt mer fremtidsrettet enn am2, eller tar jeg feil ?

Vel uansett lurer jeg på hva som vil gi best ytelse (og om delene funker sammen), og ja jeg skal klokke opp et stykke, men ingen blod klokking..

I amd hjørnet står dette:

- Asus M2N32 WS PRO

- AMD Athlon 64 X2 5600+

- Crucial DDR2 BallistiX PC6400 2048MB CL4 ,Kit w/two BallistiX 1024MB's, E.P.P

Hos intel ser jeg på:

- Asus P5N32-E SLI (Har lest at mange har prob med dette hk, noe å bekymre seg over ?)

- Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB

Håper at min ThermalTake BigTyphoon passer begge, hvis ikke må jeg kjøpe det også og da ryker regninga mi..

Hva bør jeg velge basert på 3 ting og bare disse 3.

1. Fremtidsrettet (tenkt 4 kjerners cpu etterhvert)

2. Ytelse

3. Stabilitet

?

Lenke til kommentar

Orket ikke å vente lengre.. sjekket de nye prisene til AMD og fant ut at budsjettet hold til en x2 6000+, men etter å ha lest tonnevis med tester på nettet er det klart at Intel E6600 yter neste eller likebra sånn jevnt over, men begynner man å klokke...

X2 6000+ går opp til rundt 3.2 Ghz

E6600 kan man fint få opp i det samme og når den yter omtrent likt med 400 mhz lavere... og jeg skal klokke.. :cool:

Valget endte derfor på dette:

- Asus P5N32-E SLI

- Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB

Trenger helst sikkert hjelp til å tyne det siste ut av cpu og ram når ting er i hus, uansett...

Er litt bekymret for dette pga prob jeg har lest om, men iflg alt annet jeg har sjekket er det klart det beste valget, burde egentlig ha ventet til 22 April når Intel kutter prisene, kunne spart ca 700 på det (kanskje noe mer) men er alt for utolmodig. Ryker budsjettet mitt, men jeg kan leve på vann og brød en stund.. ikke uten pc.. :D

Bestilt for ca 10 min siden hos pcutsyr, veldig glad i de, alt er på lager noe som betyr at jeg kan hente tingene på torsdag tenker jeg. :dribble:

Taleg

Lenke til kommentar

Nå skjønner jeg ingenting.

Kobler til til en disk på sata 3 for å dobbelt sjekke.. no go.

Tar så den nye sata brenneren min og kobler på den.. blir funnet og funker med en gang, tror med en gang at det er noe galt med den disken alikevel.

Kjører en bråte tester på disken, no prob å finne.. kobler disken til sata 3 og vips så funker det igjen.. er veldig fornøyd og litt frusterret.. har akkurat bestilt for over 6000,- deler jeg strengt tatt ikke trenger lengre, vel jeg får en mye kraftigere maskin.. og det trenger man jo alltid :blush:

Forvirret og frust

Taleg

Lenke til kommentar

Hehe, du får jo som sagt en mye bedre PC. Men du har også lært at du burde feilsøde deler bedre før du slenger lommeboka løs.

For det du hadde fra før var jo et bra oppsett så. Men kjøleren passer jo og du får sikkert solgt delene dine, men ikke for mye mer enn 25-3000kr. kanskje mer på finn.no til noen uten peiling.

GL

Lenke til kommentar

jo jo, er bare litt kjipt kunne jo kanselert ordren, men har egentlig ikke lyst og jeg har allerede noen som vil ha hovedkortet, cpu og ram (selv om jeg tror rammen skal få havne i en annen maskin). Skulle bare funnet ut hvor jeg har gjort av stock kjøleren til x2 cpuen, vet den er et eller annet sted her.

Planen er å klokke opp E6600 til over 3 Ghz (hvis jeg får det til med ok temp) og det burde gi en solid ytelse økning. Det neste på lista da er et nytt gpu, men det kan ikke være lengre enn 24-25 cm.. ellers er det ikke plass tror jeg..

Er det noen av 8800 kortene som er så korte ?

Taleg

Lenke til kommentar

Oi.. da er min flett nye c2d e6600 i hus.. som nevnt over har jeg klokket litt..

Cpu som vanligvis ligger på 2.4 Ghz kjører nå på 3.2 Ghz og det uten å røre noen strøm innstillinger, tempen er under idle rundt 35 grader (åpent kabinett da jeg må moddet kabinettet for å få plass..) mer og hente, hvor mye vet jeg ikke..

Rammen ligger på 905 Mhz, og kan garantert tynes mer etter hva jeg har lest.. moro...

Er ganske sikker på at jeg kan dra det mye lengre, men jeg vet ikke om jeg gidder (Hva er egentlig max temp på en e6600 ?) Jeg har dessuten nådde det første målet mitt og det får holde.

Må sende en stor tusen takk til Pcutstyr.no for flott service, fine priser og kjempe masse gledes øyeblikk..

Taleg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...