Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tildele ny IP - får kun nettverksIP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Garantert innbegygget router i modemet om det du sier stemmer.

Ta strømmen på modem. Og la det stå av en god stund.. kansje du får ny ip.. kansje... Kommer an på ISP

8298084[/snapback]

Takk for tips, men dette er allerede prøvd ut.

:hmm:

Lenke til kommentar

Kan du forklare hva du er koblet direkte til?

Enten så har du en router som så igjen er koblet til ett modem, eller så har du en annen router, eller så får du denne tildelt på ett trådløst nettverkskort som har plukket adressa fra naboen, eller så er nettverkskortet satt opp med manuell ip. En siste løsning kan jo også tilsi at leverandøren deler ut private adresser.

Hvilken bredbåndsleverandør har du?

Lenke til kommentar
Kan du forklare hva du er koblet direkte til?

Enten så har du en router som så igjen er koblet til ett modem, eller så har du en annen router, eller så får du denne tildelt på ett trådløst nettverkskort som har plukket adressa fra naboen, eller så er nettverkskortet satt opp med manuell ip. En siste løsning kan jo også tilsi at leverandøren deler ut private adresser.

Hvilken bredbåndsleverandør har du?

8298167[/snapback]

Lyse.

Vi har en egen hjemmesentral.

Lenke til kommentar

Da skal du få tildelt noe annet ja.

Er du direkte koblet til denne hjemmesentralen i porten som heter PC?

Er det slik at du har 5 porter i hjemmesentralen, 2 til tv, 2 til telefon og 1 til pc? Evnt noe annet utstyr som står der?

Eg har vært borti mange rare løsninger på hvordan Lyse(og andre Altibox leverandører) konfigurerer hjemmesentralene, så det kan jo ligge noe spesielt der, evnt dersom dere har bedriftsabn så kan de ha lagt opp en router i selve hjemmesentralen.

Lenke til kommentar
Da skal du få tildelt noe annet ja.

Er du direkte koblet til denne hjemmesentralen i porten som heter PC?

Er det slik at du har 5 porter i hjemmesentralen, 2 til tv, 2 til telefon og 1 til pc? Evnt noe annet utstyr som står der?

Eg har vært borti mange rare løsninger på hvordan Lyse(og andre Altibox leverandører) konfigurerer hjemmesentralene, så det kan jo ligge noe spesielt der, evnt dersom dere har bedriftsabn så kan de ha lagt opp en router i selve hjemmesentralen.

8298256[/snapback]

Ja, det stemmer. Vi har èn port for PC-tilkobling.

Er selv usikker.

Lenke til kommentar
Ja, det stemmer. Vi har èn port for PC-tilkobling.

Er selv usikker.

8298363[/snapback]

Du har ikke det gamle Lyse-systemet hvor de uten fast IP får tildelt LAN-ip, dvs at de befinner seg bak en router hos lyse.

Har du dette må du ta kontakt og bestille en fast IP, koster 120,. i året tror jeg.

Lenke til kommentar

Hos lyse så sitter du så vidt jeg vet, med samme utstyr uansett om du har fast eller dynamisk ip. Trodde heller ikke lyse hadde utstyr i hjemmesentraler som støtta routing. Har du foresten fiber fra lyse eller internett via strømkabel fra lyse?

Jeg begynte uten fast ip hos lyse, men bestilte fast etterhvert, ble ikke gjort noen endringer i min ende ialfall. og ipen jeg hadde når det var dynamisk var IKKE en lokal ip (det er den jo heller ikke nå) Tror bare lyse via DHCP reserverer IP'en på MAC adressen til hjemmesentralen.

Endret av SuperFly
Lenke til kommentar
Jeg begynte uten fast ip hos lyse, men bestilte fast etterhvert, ble ikke gjort noen endringer i min ende ialfall. og ipen jeg hadde når det var dynamisk var IKKE en lokal ip (det er den jo heller ikke nå) Tror bare lyse via DHCP reserverer IP'en på MAC adressen til hjemmesentralen.

8298656[/snapback]

Svjv var de første versjonene av Lyse sin fiberløsning slik jeg har beskrevet den, uten fast IP så fikk man en LAN-IP fra en router hos lyse.

Lenke til kommentar

Det viste seg at det allikevel var snakk om en router (kan ikke ta eldre folk på ordet). Dette gir vel også mening i form av IP-adressen: 192..

Da blir saken en helt annen.

-> Kan man pinge personens IP og få vite at denne faktisk går til en router, på et vis?

Endret av dot_
Lenke til kommentar
Svjv var de første versjonene av Lyse sin fiberløsning slik jeg har beskrevet den, uten fast IP så fikk man en LAN-IP fra en router hos lyse.

8298805[/snapback]

Takk for den, viste ikke det.

Personens IP?

Tenker du på ofesielle ip'en eller lokale nå?

Om du pinger den ofesille ip'en får du svar fra den, og vet ikke av den grun hva som står bak. Du klarer heller ikke pinge en lokal ip utenfra.

Hva er du du egengtlig vil oppnå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...