Me sjøl Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Det er kanskje litt dumt å starte tråder om evolusjonen her i "Religion, filosofi og livssyn"-forumet, for det kan det virke som om evolusjonens faktum er noe å diskutere, som om det ikke er vitenskap men i stedet "religion, filosofi eller livssyn". Det kan nesten virke som om intelligent design og andre religiøse bevegelser har noe å si, som om deres pseudovitenskap og religion faktisk har noen relevans. På den annen side, om du ikke starter slike tråder her så vil aldri alle kreasjonistene som holder til her få høre om det, og dermed vil de fortsette å komme med sine ekstremt ignorante utsagn. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 3. april 2007 Forfatter Del Skrevet 3. april 2007 Det er kanskje litt dumt å starte tråder om evolusjonen her i "Religion, filosofi og livssyn"-forumet, for det kan det virke som om evolusjonens faktum er noe å diskutere, som om det ikke er vitenskap men i stedet "religion, filosofi eller livssyn". Det kan nesten virke som om intelligent design og andre religiøse bevegelser har noe å si, som om deres pseudovitenskap og religion faktisk har noen relevans. På den annen side, om du ikke starter slike tråder her så vil aldri alle kreasjonistene som holder til her få høre om det, og dermed vil de fortsette å komme med sine ekstremt ignorante utsagn. 8299831[/snapback] Det hadde passet best i 'Vitenskap', men det virker ikke som om de som benekter evolusjonen henger der noe særlig. Derfor tok jeg dette på deres hjemmebane. Dette er først og fremst filosofering og utveksling av ideer. Med andre ord ikke helt malplasert. Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Nå er jeg fryktelig spent på hva godeste Korvald vil komme med. Folk har alltid ropt Gud med en gang det er noe de ikke forstår. Etterhvert som vitenskapen beviser og avkrefter blir de etterhvert tvunget til å godta at de har tatt feil. Eks: I gamle dager sa folk at sykdom var straff fra gud, nå har vitenskapen forlengst bevist dette feil, og dette er religiøse innenforstått med i dag. Slik tror jeg også vil skje med evolusjonsteorien - tiden vil vise. Lurer sannelig på om det til slutt vil bli noe igjen å rope Gud for, og hva som da vil skje med religionene. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Det hadde passet best i 'Vitenskap', men det virker ikke som om de som benekter evolusjonen henger der noe særlig. Derfor tok jeg dette på deres hjemmebane. Dette er først og fremst filosofering og utveksling av ideer. Med andre ord ikke helt malplasert. 8299873[/snapback] Vitenskap er også filosofering og utveksling av ideer, men i motsetning til religion må man underbygge sine filosoferinger og ideer med bevis fra den virkelige verden Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 De innfødte menneskene i afrika er negere, men misjonærer f.eks som er der nede i flere år er fortsatt hvite. Strange... Slett ikke. Evolusjon er ørsmå forandringer over millioner av år. Det tar mange, mange generasjoner før man ser noen forskjell. Dessuten er forandringen påvirket av miljøet - av naturlig seleksjon. Et par generasjoner er ingenting når det gjelder evolusjon. Sahara ørkenen vokser 1 km alle veier i måneden. Hvorfor er ikke ørkenen større enn den er nå? http://www.talkorigins.org/indexcc/CD/CD821.html Korallrevene i australia vokser 3 cm daglig, hvorfor finnes det ikke større korallrev? Du snakker vel om dette: http://en.wikipedia.org/wiki/Great_Barrier_Reef "The Reef Research Centre, a Cooperative Research Centre, has found coral 'skeleton' deposits that date back half a million years. Corals have been growing in the region for as long as 25 million years" Månen beveger seg 3 m fra oss i året. Hvis jorda er som evo. teorien sier 4 milliarder år gammel ville månen ha startet sin bortgåing 1 meter fra jordoverflaten. http://www.talkorigins.org/indexcc/CE/CE110.html Hvordan kunne Grand Canyon blitt slipt ned av vann når vannkildene ligger flere 100 meter UNDER grandcanyon? Har vannet rent OPPOVER, for så å renne ned igjen på andre siden? http://www.talkorigins.org/indexcc/CH/CH581.html Svar meg på dette før dere babler om noe nytt. Du er vel klar over at Kent Hovind, mannen du ser ut til å ha hentet dette tullet fra, er en dømt forbryter som for øyeblikket sitter i fengsel for diverse snusk? Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 (endret) Evolusjon er ørsmå forandringer over millioner av år. Det tar mange, mange generasjoner før man ser noen forskjell. Dessuten er forandringen påvirket av miljøet - av naturlig seleksjon. Et par generasjoner er ingenting når det gjelder evolusjon. Det trenger ikke ta *så* lang tid. Enkelte etniske nordmenn er ganske mye mørkere i huden enn andre, og hvis disse hadde hatt veldig mye større sjanse til å overleve og få barn ville vi nok sett endringer i løpet av ikke så mange generasjoner. Endret 3. april 2007 av HeltNils Lenke til kommentar
araziel Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 (endret) Det trenger ikke ta *så* lang tid. Enkelte etniske nordmenn er ganske mye mørkere i huden enn andre, og hvis disse hadde hatt veldig mye større sjanse til å overleve og få barn ville vi nok sett endringer i løpet av ikke så mange generasjoner. 8300882[/snapback] Sant dette, og vi har en haug eksempler. Sommerfuglene i UK før/under/etter den industrielle revolusjon og småfugler på galapagos i tørke/regnfulle perioder for å nevne to veldig godt dokumenterte eksempler. Dersom konkurransen blir veldig stor og populasjonen blir utsatt for sterkt stress kan store forandringer skje i løpet av bare et par generasjoner. Endret 3. april 2007 av araziel Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 Hvis man ser på Galapagós øyene utenfor kysten til Ecuador finner man en av de sikreste bevisene for at evolusjonen er et faktum. Det er i kun i Sør-Afrika og på Galapagós du kan finne en art av iguaner, men Galapagós øyene er små, og da deres matforråd begynte og forsvinne utviklet de svømmeføtter. Lenke til kommentar
lowkey Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 At folk i utdannede deler av verden enda betviler evolusjonsteorien er enten deprimerende eller smått morsomt. Det er vel få vitenskapelige teorier som har et like godt bevisgrunnlag som evolusjonen? En annen ting som smått ergrer meg, er kreasjonisters skille mellom mikroevolusjon og makroevolusjon; makroevolusjon er mikroevolusjon, bare over et ufattelig stort tidsrom. Nye arter popper ikke plutselig frem, de er et resultat av minimale endringer i genmaterialet i en art gjennom utallige generasjoner. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 4. april 2007 Forfatter Del Skrevet 4. april 2007 Jeg forundret meg over at spørsmålene til korvald og de direkte svarene fra pricks. Dette med saharaørkenen, korallrevet og månen. Først kom disse spørsmålene, så kom svar med linker som viser at disse spørsmålene er svart. Det viser at mange har stilt seg disse spørsmålene, så mange at noen i et annet land har svart på de (sier ikke at dette oppsto i Norge). Jeg regner med at det er kristne som vanligvis er imot evolusjonsfaktumet, og at det er disse som kommer med spørsmålene for å bevise at bibelen er sann. De kristne har tydeligvis et eget nettverk hvor slike "argumenter" får florere. Jeg synes det er direkte latterlig. Ta Grand Canyon, det sier seg selv at en flom ikke skaper en slik enorm dal! Og jeg har kommet med eksempelet med sommerfuglene, som viser helt klart evolusjon, og det over et lite tidsrom. Dere kristne kan ikke benekte det som skjedde med sommerfuglene! Så kommer dere med latterligheter og prøver å gjøre dette til tull og tøys, men hva med sommerfuglene? Hva sier dere kristne til sommerfuglene som forandret seg? Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 Hva sier dere kristne til sommerfuglene som forandret seg? 8309564[/snapback] Hva med iguanene mine? Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 Nå er jeg fryktelig spent på hva godeste Korvald vil komme med. Folk har alltid ropt Gud med en gang det er noe de ikke forstår. Etterhvert som vitenskapen beviser og avkrefter blir de etterhvert tvunget til å godta at de har tatt feil. Eks: I gamle dager sa folk at sykdom var straff fra gud, nå har vitenskapen forlengst bevist dette feil, og dette er religiøse innenforstått med i dag. Slik tror jeg også vil skje med evolusjonsteorien - tiden vil vise. Lurer sannelig på om det til slutt vil bli noe igjen å rope Gud for, og hva som da vil skje med religionene. Tingen er at evolusjon er bevist, alle respektable forskere i verden aksepterer evolusjon omtrent på lik linje med 'jorden er rund'. Mens kristne folk (les: virkelighetens kjettere) har blitt så skremte fordi hvis man aksepterer evolusjon, så må man forrandre på ekstremt mye annet i troen sin. Så de har på en eller annen måte klart å overtale flokken sin til at uansett hvor gode og perfekte beviser evolusjon har, så må alle bare benekte den og lukke ørene for alt annet. Og i tillegg har dette utviklet seg til det virkelig ekstreme. Det har utviklet seg til 'Intelligent Design'. "Fakta" (ekstreme hermetegn) på lik linje som evolusjonen har, og troen deres. 2 vs 1 Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Plis, slutt å si " kristne folk " heller si " Kristne fanatikere " eller kanskje tillogmed ekstremister. Eller trangsynte-kristne eller alle uten om de " vanlige " kristne. Jeg er kristen, og tror på evolusjonsteorien. Den har da for pokkers skyld blitt godkjent av paven! Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 (endret) Fortsetter å bruke uttrykket fordi det er troen deres som ligger til grunn for benektelsen av evolusjon. Er ikke bare fanatikere som benekter. Endret 5. april 2007 av LunarPoet Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 5. april 2007 Forfatter Del Skrevet 5. april 2007 Når jeg sier kristne så mener jeg kristne. Fanatikere eller "vanlige folk". Om du blir provosert har jeg lykkes. Satan er makt Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Fortsetter å bruke uttrykket fordi det er troen deres som ligger til grunn for benektelsen av evolusjon. Er ikke bare fanatikere som benekter. 8314554[/snapback] Ja, den konservative delen av kristendommen. Man pleier å dele opp sånne i grupper du vet det? Hvorfor ikke gjøre det med kristendommen? bare for å plage? Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 (endret) Men siden dere er så glade i evolusjonen - la meg sette dere på en aldri så liten prøve: Sahara ørkenen vokser 1 km alle veier i måneden. Hvorfor er ikke ørkenen større enn den er nå? Enkelte områder Som sahara aldri har dekke før, f.eks fruktbar jord, er nå sand. Vi jobber idag, intense med, å bekjempe mot ørkenspredning med å plante trær og lage vannkanaler.. Hvis du har adgang til satelittbilder bare for 10år siden og idag, vil du tydelig har sett en stor forskjell i vekst. Slike "problemer" eksistere også i kina, amerika osv... Korallrevene i australia vokser 3 cm daglig, hvorfor finnes det ikke større korallrev? Fordi mennesker har tydelig tedenser med å fucka opp en større del en hva det vokser. Hvor fikk du ideen fra? Sist jeg fikk med meg er at koralrevet er truet som faen... Månen beveger seg 3 m fra oss i året. Hvis jorda er som evo. teorien sier 4 milliarder år gammel ville månen ha startet sin bortgåing 1 meter fra jordoverflaten. Månen ble ikke skapt samtidig som jorden, men under en kosmologiske hendelser etter jorden ble skapt. M Månen fikk først en stabil bane rundt jorden for ca. 4,52 milliarder år siden. Jorden er 4,57 Milliarder år gammel. Siden har månen gjennomsnittlig beveget seg 1-3m fra jorden per år. Ps. For 3,9 milliarder år siden var månens baner meget nær rundt jorden.. Derfor skapte det en enorm forskjell mellom flo og fjær, som igjen ga mulighet for liv. "MIX MASTER TEORIEN" Hvordan kunne Grand Canyon blitt slipt ned av vann når vannkildene ligger flere 100 meter UNDER grandcanyon? Har vannet rent OPPOVER, for så å renne ned igjen på andre siden? The canyon, created by the Colorado River cutting a channel over millions of years, is about 277 miles (446 km) long, ranges in width from 0.25 to 15 miles (0.4 to 24 kilometers), and attains a depth of more than a mile (1 km). Nearly two billion years of the Earth's history has been exposed as the Colorado River and its tributaries cut through layer after layer of sediment as the Colorado Plateaus have uplifted. Du vet at jorden er også GEOLOGISK AKTIVT... Vi lever ikke i en "dødt" planet.. ps. Dette er også en av faktorene for "muligheten for liv og evolusjon" Svar meg på dette før dere babler om noe nytt. Spørsmålene er svart Forresten, svaret på dette er syndefloden. Jeg vet ikke hvem ga deg ideen.... Synes du ikke at det er litt latterlig? Bare litt? Endret 5. april 2007 av Vaio Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Men siden dere er så glade i evolusjonen - la meg sette dere på en aldri så liten prøve: Sahara ørkenen vokser 1 km alle veier i måneden. Hvorfor er ikke ørkenen større enn den er nå? Korallrevene i australia vokser 3 cm daglig, hvorfor finnes det ikke større korallrev? Månen beveger seg 3 m fra oss i året. Hvis jorda er som evo. teorien sier 4 milliarder år gammel ville månen ha startet sin bortgåing 1 meter fra jordoverflaten. Hvordan kunne Grand Canyon blitt slipt ned av vann når vannkildene ligger flere 100 meter UNDER grandcanyon? Har vannet rent OPPOVER, for så å renne ned igjen på andre siden? Svar meg på dette før dere babler om noe nytt. Forresten, svaret på dette er syndefloden. 8299117[/snapback] Denne posten har gått meg hus forbi. Spørsmålene dine er irrelevante. Uavhengig av om det fant sted en syndeflod eller ikke (du kan gjette hva jeg tror) så er evolusjon et faktum. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Fyren er et utestengt troll. La det ligge nå. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 Har forresten flere bevis for evulosjon Husker dette fra en dokumentar jeg så på youtube. Det gjalt en elv i Kina trur jeg hvor de hadde oppservert en økende bestand av en bestemt type bakterie trur jeg. Etter videre forskning viste det seg at bakteriene levde av å bryte ned nylon som hadde blitt sluppet ut i elven e.l. (husker ikke helt). Nylon er jo et kunstig framstiltt stoff som kom på 60 tallet ellerno så hvordan dette kan ha seg er jo vanskelig å si. Må vel være gud som brøt inn og forrandret den bakterietypen til å kunne bryte ned nylon? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå