Abigor Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Her vil dere lese om sommerfugler, og jeg vil at de som nekter å godta evolusjonen som ligger til grunn for alt liv på jorden skal forklare meg dette: I England var det en spessiel art av sommerfugler som var naturlig hvite eller lyse i fargen. Så skjedde det at på grunn av utslipp og forurensning så ble den grønne naturen mørkere. Derfor skilte sommerfuglene seg lettere ut og ble offer for fugler og andre insekter som spiste dem opp. Men en liten del av sommerfuglene ble født med svarte eller mørke vinger. Hvaslags farger man får er bestemt i genene (her er vi alle enige?) og foreldrenes farger er derfor avgjørende. På den måten overlevde flere og flere av de sjeldne mørke sommerfuglene. Resultate ble at innen noen år så var det stikk motsatt med fordelingen av farger. Lyse sommerfugler var unntaket og mørke sommerfugler var de om overlevde best. Jeg har ingene kilder, jeg hørte om dette på radio for mange år siden. Det er uansett et fint eksempel. I radioprogrammet ble dette fortalt som et eksempel på at utvikling kunne skje fortere enn antatt. Det vil si, man trodde at naturlig utvikling kanskje brukte noen hundre år, mens dette skjedde i løp at noen tiår. Bare for å gjøre dette helt klart - harer som bor i områder med snø om vinteren skifter farge. Tror dere harer som bor i varme land uten snø er hvite om vinteren? Hva kan årsaken til dette være? Hva hadde skjedd om man hadde flyttet alle harer med hvit vinterpels til et sted uten snø året rundt? Lenke til kommentar
korvald Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Her vil dere lese om sommerfugler, og jeg vil at de som nekter å godta evolusjonen som ligger til grunn for alt liv på jorden skal forklare meg dette: I England var det en spessiel art av sommerfugler som var naturlig hvite eller lyse i fargen. Så skjedde det at på grunn av utslipp og forurensning så ble den grønne naturen mørkere. Derfor skilte sommerfuglene seg lettere ut og ble offer for fugler og andre insekter som spiste dem opp. Men en liten del av sommerfuglene ble født med svarte eller mørke vinger. Hvaslags farger man får er bestemt i genene (her er vi alle enige?) og foreldrenes farger er derfor avgjørende. På den måten overlevde flere og flere av de sjeldne mørke sommerfuglene. Resultate ble at innen noen år så var det stikk motsatt med fordelingen av farger. Lyse sommerfugler var unntaket og mørke sommerfugler var de om overlevde best. Jeg har ingene kilder, jeg hørte om dette på radio for mange år siden. Det er uansett et fint eksempel. I radioprogrammet ble dette fortalt som et eksempel på at utvikling kunne skje fortere enn antatt. Det vil si, man trodde at naturlig utvikling kanskje brukte noen hundre år, mens dette skjedde i løp at noen tiår. Bare for å gjøre dette helt klart - harer som bor i områder med snø om vinteren skifter farge. Tror dere harer som bor i varme land uten snø er hvite om vinteren? Hva kan årsaken til dette være? Hva hadde skjedd om man hadde flyttet alle harer med hvit vinterpels til et sted uten snø året rundt? 8297844[/snapback] Hadde du blitt neger eller gorilla hvis du flytta til afrika? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 3. april 2007 Forfatter Del Skrevet 3. april 2007 (endret) 8297844[/snapback] Hadde du blitt neger eller gorilla hvis du flytta til afrika? 8298992[/snapback] Det går ikke så fort med mennesker. Men hvilken farge har menneskene i Afrika? Endret 3. april 2007 av Griffar Lenke til kommentar
korvald Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 (endret) 8297844[/snapback] Hadde du blitt neger eller gorilla hvis du flytta til afrika? 8298992[/snapback] Det går ikke så fort med mennesker. Men hvilken farge har menneskene i Afrika? 8299023[/snapback] De innfødte menneskene i afrika er negere, men misjonærer f.eks som er der nede i flere år er fortsatt hvite. Strange... Giraffer som kommer til norge og får maten på golvet får ikke kortere hals, og de skifter ikke farge. Tigere skifter ikke farge, og ingen andre dyr forandrer seg. Merkelig... Evolusjon, hvor er du? Edit: En norsk statsborger, 2 generasjonsbarn i norge, født av afrikansk mor og far er neger. Hvorfor har ikke de skiftet farge? Rart.. Han er forøvrig 36 år, og neger deluxe. Endret 3. april 2007 av korvald Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Haha, så latterlig. Så du mener at vi kan avfeie evolusjonen fordi det ikke skjer over èn generasjon? Rome ble ikke bygd på en dag, vet du. Lenke til kommentar
korvald Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Haha, så latterlig. Så du mener at vi kan avfeie evolusjonen fordi det ikke skjer over èn generasjon? Rome ble ikke bygd på en dag, vet du. 8299046[/snapback] 2 generasjoner. Og det er nå bevis nok for meg. Dyr forandrer seg heller ikke selv om de kommer fra afrika til norge og lever her generasjon gjennom generasjon. Tilfeldig? Neeh.. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Herre min allmektige skaper. Fordi hvite misjonærer ikke bli mørke etter et par generasjoner i Afrika er da ikke noe bevis mot evolusjonsteorien. Evolusjonsteorien predikerer ikke den slags "hyperevolusjon". Dette er så dumt at jeg er i tvil om du virkelig er ekte! Er du et troll? Lenke til kommentar
korvald Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Herre min allmektige skaper. Fordi hvite misjonærer ikke bli mørke etter et par generasjoner i Afrika er da ikke noe bevis mot evolusjonsteorien. Evolusjonsteorien predikerer ikke den slags "hyperevolusjon". Dette er så dumt at jeg er i tvil om du virkelig er ekte! Er du et troll? 8299071[/snapback] Jeg VAR et troll, men så flytta jeg til jordkloden, og der sørget evolusjonen for at jeg ble til et menneske. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 3. april 2007 Forfatter Del Skrevet 3. april 2007 (endret) 8297844[/snapback] Hadde du blitt neger eller gorilla hvis du flytta til afrika? 8298992[/snapback] Det går ikke så fort med mennesker. Men hvilken farge har menneskene i Afrika? 8299023[/snapback] De innfødte menneskene i afrika er negere, men misjonærer f.eks som er der nede i flere år er fortsatt hvite. Strange... Giraffer som kommer til norge og får maten på golvet får ikke kortere hals, og de skifter ikke farge. Tigere skifter ikke farge, og ingen andre dyr forandrer seg. Merkelig... Evolusjon, hvor er du? 8299033[/snapback] Men hvor lang tid tok det for afrikanere å bli mørke? Eller om de var det fra starten, hvor lang tid tok det for europeere å bli hvite/lyse? Jeg synes du har en dårlig virkelighetsoppfattning om dette var seriøst. Disse sommerfuglene har hyppigere avvik når det gjeldere farger enn mennesker. Det vil si at det kan ha vært 1% sommerfugler som fikk en annen farge. Disse sommerfuglene har også større sjangs for å få nye sommerfugler som også er mørke. Og slik fortsetter det. Hos mennesker av samme etnisitet som får barn er det langt mindre sannsynlig at huden skifter farge. Du kan uansett ikke sammenligne fargene til en sommerfugl med huden til mennesker. For mennesker tar det hundretusener av år for å forandre seg! Endret 3. april 2007 av Griffar Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Haha, så latterlig. Så du mener at vi kan avfeie evolusjonen fordi det ikke skjer over èn generasjon? Rome ble ikke bygd på en dag, vet du. 8299046[/snapback] 2 generasjoner. Og det er nå bevis nok for meg. 8299051[/snapback] Javel, det er en fryktelig ignorant måte å se ting på. Dyr tilpasser seg, enten du vil innse det eller ikke. Nei, dette skjer ikke over noen få generasjoner, men å trekke den konklusjonen at det ikke skjer i det hele tatt, ut ifra det - blir FEIL Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Dyr forandrer seg heller ikke selv om de kommer fra afrika til norge og lever her generasjon gjennom generasjon. Tilfeldig? Neeh.. 8299051[/snapback] Om du setter dem ut i den norske naturen og lar det gå svært mange generasjoner vil du selvsagt se en forskjell. Tilfeldig? Neeh... Lenke til kommentar
korvald Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Haha, så latterlig. Så du mener at vi kan avfeie evolusjonen fordi det ikke skjer over èn generasjon? Rome ble ikke bygd på en dag, vet du. 8299046[/snapback] 2 generasjoner. Og det er nå bevis nok for meg. 8299051[/snapback] Javel, det er en fryktelig ignorant måte å se ting på. Dyr tilpasser seg, enten du vil innse det eller ikke. Nei, dette skjer ikke over noen få generasjoner, men å trekke den konklusjonen at det ikke skjer i det hele tatt, ut ifra det - blir FEIL 8299076[/snapback] Jeg liker å trekke konklusjoner som gravlegger evolusjonens trangsynthet. Dere er noen artige stråmenn da. Lenke til kommentar
korvald Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 (endret) Men siden dere er så glade i evolusjonen - la meg sette dere på en aldri så liten prøve: Sahara ørkenen vokser 1 km alle veier i måneden. Hvorfor er ikke ørkenen større enn den er nå? Korallrevene i australia vokser 3 cm daglig, hvorfor finnes det ikke større korallrev? Månen beveger seg 3 m fra oss i året. Hvis jorda er som evo. teorien sier 4 milliarder år gammel ville månen ha startet sin bortgåing 1 meter fra jordoverflaten. Hvordan kunne Grand Canyon blitt slipt ned av vann når vannkildene ligger flere 100 meter UNDER grandcanyon? Har vannet rent OPPOVER, for så å renne ned igjen på andre siden? Svar meg på dette før dere babler om noe nytt. Forresten, svaret på dette er syndefloden. Endret 3. april 2007 av korvald Lenke til kommentar
nilox Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Hva har dette med evolusjon å gjøre? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 3. april 2007 Forfatter Del Skrevet 3. april 2007 (endret) Haha, så latterlig. Så du mener at vi kan avfeie evolusjonen fordi det ikke skjer over èn generasjon? Rome ble ikke bygd på en dag, vet du. 8299046[/snapback] 2 generasjoner. Og det er nå bevis nok for meg. Dyr forandrer seg heller ikke selv om de kommer fra afrika til norge og lever her generasjon gjennom generasjon. Tilfeldig? Neeh.. 8299051[/snapback] Dyrene vi har i Norge er et resultat av tilpassning til det norske miljøet. Hvorfor skifter harer her farge om vinteren, mens harer i for eksempel Spania ikke gjør det? For 65 millioner år siden fantes det nesten ingen pattedyr. Dengang var det kun små mus og lignende dyr. Etter at dinosaurene døde ut, fikk de overta. De spredte seg overalt og tilpasset seg (gjennom millioner av år) til de landene de bosatte. Det er derfor vi har ulike dyr i Afrika og Europa. Se hva som skjedde med Australia! Australia har levd sitt eget liv, skjermet fra omverdenen inntil et par hundre år siden. Hva skjedde når det kom nye raser til Australia? Slik som frosker, kaniner og rever? Det ble et helvete, og det er et kjempeproblem for mennesker og dyr som bor der. Det samme vil skje dersom klimaet forandrer seg. Noen celsius grader høyere i land og luft vil ha katastrofale følger, fordi dyrene har brukt lang tid på tilpasse seg slik det er nå. Hvis vi får store forandringer i løpet av 100 år, så vil ikke evolusjonen klare holde tempoet. Men siden dere er så glade i evolusjonen - la meg sette dere på en aldri så liten prøve: Sahara ørkenen vokser 1 km alle veier i måneden. Hvorfor er ikke ørkenen større enn den er nå? Korallrevene i australia vokser 3 cm daglig, hvorfor finnes det ikke større korallrev? Månen beveger seg 3 m fra oss i året. Hvis jorda er som evo. teorien sier 4 milliarder år gammel ville månen ha startet sin bortgåing 1 meter fra jordoverflaten. Hvordan kunne Grand Canyon blitt slipt ned av vann når vannkildene ligger flere 100 meter UNDER grandcanyon? Har vannet rent OPPOVER, for så å renne ned igjen på andre siden? Svar meg på dette før dere babler om noe nytt. Forresten, svaret på dette er syndefloden. 8299117[/snapback] Dette synes jeg er noe forbannet vrøvl. Det finnes ingen historiske kilder til denne syndefloden du snakker om (annet enn i midtøsten). Hverken i Amerika eller her i Norden. Det finnes heller ingen spor av Jehova, Jesus eller jøder noe annet sted. Endret 3. april 2007 av Griffar Lenke til kommentar
ShaNickolas Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Haha, så latterlig. Så du mener at vi kan avfeie evolusjonen fordi det ikke skjer over èn generasjon? Rome ble ikke bygd på en dag, vet du. 8299046[/snapback] 2 generasjoner. Og det er nå bevis nok for meg. Dyr forandrer seg heller ikke selv om de kommer fra afrika til norge og lever her generasjon gjennom generasjon. Tilfeldig? Neeh.. 8299051[/snapback] Dyrene vi har i Norge er et resultat av tilpassning til det norske miljøet. Hvorfor skifter harer her farge om vinteren, mens harer i for eksempel Spania ikke gjør det? For 65 millioner år siden fantes det nesten ingen pattedyr. Dengang var det kun små mus og lignende dyr. Etter at dinosaurene døde ut, fikk de overta. De spredte seg overalt og tilpasset seg (gjennom millioner av år) til de landene de bosatte. Det er derfor vi har ulike dyr i Afrika og Europa. Se hva som skjedde med Australia! Australia har levd sitt eget liv, skjermet fra omverdenen inntil et par hundre år siden. Hva skjedde når det kom nye raser til Australia? Slik som frosker, kaniner og rever? Det ble et helvete, og det er et kjempeproblem for mennesker og dyr som bor der. Det samme vil skje dersom klimaet forandrer seg. Noen celsius grader høyere i land og luft vil ha katastrofale følger, fordi dyrene har brukt lang tid på tilpasse seg slik det er nå. Hvis vi får store forandringer i løpet av 100 år, så vil ikke evolusjonen klare holde tempoet. 8299139[/snapback] Å hadde ikke dinosaurene blitt utslettet så hadde ikke vi vært her. 10.000 ting man kan si slikt om Lenke til kommentar
empatiy Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Å hadde ikke dinosaurene blitt utslettet så hadde ikke vi vært her. 10.000 ting man kan si slikt om8299169[/snapback] Det fantes mennesker (ihvertfall en meget tidlig fase av def. menneske) på dinosaurenes tid. Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Sahara ørkenen vokser 1 km alle veier i måneden. Hvorfor er ikke ørkenen større enn den er nå? 8299117[/snapback] Under forrige istid var Sahara større enn den er idag, den strakk seg lenger sør. Mot slutten av istiden, fra ca. 8000-6000 f.kr opplevde Sahara et våtere klima, muligens forårsaket av de smeltende isbreene mot nord. Etter at isbreene forsvant tørket den nordlige delen ut igjen, men skiftende monsunvinder sørget for at uttørkingen i sør ikke skjedde så raskt. For å svare på spørsmålet ditt, Sahara har ikke alltid vokset med 1km i måneden, den har faktisk i perioder minsket i størrelse. Korallrevene i australia vokser 3 cm daglig, hvorfor finnes det ikke større korallrev? 8299117[/snapback] Uten å være noen ekspert på korallrev vet jeg at disse er svært sensitive til temperaturforandringer i havet. Forandrer temperaturen seg med mer enn én eller to grader fra korallenes trivselstemperatur dør revet. Det er ikke utenkelig at det kan forekomme lokale temperaturforandringer. I tillegg slites vel revene på samme måte som skipsvrak og alt annet som ligger på havbunnen. Månen beveger seg 3 m fra oss i året. Hvis jorda er som evo. teorien sier 4 milliarder år gammel ville månen ha startet sin bortgåing 1 meter fra jordoverflaten. 8299117[/snapback] Dette er ikke sant. Avstanden øker med ca 4cm i året, eller omtrent 4m per hundre år. Det er en fordel å sjekke fakta før du poster. Hvordan kunne Grand Canyon blitt slipt ned av vann når vannkildene ligger flere 100 meter UNDER grandcanyon? Har vannet rent OPPOVER, for så å renne ned igjen på andre siden? 8299117[/snapback] Colorado River har brukt de to siste millioner årene på å grave ut denne dalen. Nå befinner selvsagt vannkildene seg nede i dalen, siden elven har gravd ut denne. Dette er simpel logikk, i våre fjorder befinner vannet seg i bunnen, ikke på toppen av fjellene, vanskeligere er det ikke. Svar meg på dette før dere babler om noe nytt. Forresten, svaret på dette er syndefloden. 8299117[/snapback] Nå har jeg svart deg, og jeg trenger ikke bable om nye ting. Forresten, svaret på dette er ikke syndfloden. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Evolusjon virker bare om man lar naturlig seleksjon gå sin gang over flere generasjoner. Når hvite i dag reiser til Afrika bruker vi solkrem og annen beskyttelse mot solen, og pigmentering i huden har derfor lite å si. Lenke til kommentar
araziel Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 (endret) Hadde du blitt neger eller gorilla hvis du flytta til afrika? 8298992[/snapback] Nei, men dine tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-oldebarn hadde sannsynligvis hatt mye mer melanin enn deg, og dermed vært mørkere. Og ja, jeg skrev alle de tippene for hånd. Edit: En norsk statsborger, 2 generasjonsbarn i norge, født av afrikansk mor og far er neger. Hvorfor har ikke de skiftet farge? Rart.. Han er forøvrig 36 år, og neger deluxe. 8299033[/snapback] Samme som over kjære. Sahara ørkenen vokser 1 km alle veier i måneden. Hvorfor er ikke ørkenen større enn den er nå? Fordi den faktisk krymper enkelte steder. Fordi jo større den er, jo fortere vokser den. Fordi klimaet og menneskelig påvirkning forandrer veksthastighet. Fordi Sahara ikke alltid har vært der, når alle kontinentene var ett fantes det ikke noen Sahara. Korallrevene i australia vokser 3 cm daglig, hvorfor finnes det ikke større korallrev? Fordi korallrev på en viss størrelse naturlig nok fragmenterer. Fordi orkaner og annet kan ødelegge er rev totalt. Ingenting tilsier at det burde finnes større korallrev. Månen beveger seg 3 m fra oss i året. Hvis jorda er som evo. teorien sier 4 milliarder år gammel ville månen ha startet sin bortgåing 1 meter fra jordoverflaten. For det første beveger månen seg fra oss ca 4cm i året. Fordi månen ikke alltid har bevegd seg bort fra oss 4 cm i året. Fordi månens nåværende bane ikke alltid har vært sånn. Og mer til. Hvordan kunne Grand Canyon blitt slipt ned av vann når vannkildene ligger flere 100 meter UNDER grandcanyon? Har vannet rent OPPOVER, for så å renne ned igjen på andre siden? Har du gått barneskole? Hvorfor er elveleier lavere enn områdene rundt? Colorado har i millioner av år gravd seg ned i det som i dag er Grand Canyon. Er du mett enda? Endret 3. april 2007 av araziel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå