CastorFiber Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Vel, siden jeg har spilt strengeinstrumenter siden 1974, mest bass, da, så har jeg jo holdt på litt lenger enn tre uker. Selv om man kan få en forklaring på hvor man plasserer fingrene, så er det noe med gitarspilling som det ikke kan settes ord på. Det kommer med erfaring, og mange timer med instrumentet i fanget. Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 Mark Knopfler spiller uten plekter! Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 Nåja, det er jo ikke noe problem å finne folk som spiller med plekter.. tror løsningen her er litt "Ole Brum", jatakk, begge deler. Lenke til kommentar
xersess Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 om du har veldig stive og tjukke fingrer ville eg tru det kan bli vanskelig å spele gitar i begynnelsen.. i begynnelsen kan dete vere vanskelig å få god lyd ut av gitaren, så da kan ein fort gi opp, så du må huske å starte med noko som er veldig enkelt. og en sang som du liker, ellers blir det fort litt kjedelig. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 @Toppris: Smålig forvirrende spørsmål. Får jeg samme lyden i akustisk gitar, som i klassisk? 8316166[/snapback] Ikke nødvendigvis. Klassisk gitar (nylonstrengsgitar) ER en akustisk gitar. Men mener du akustisk stålstrengsgitar så er lyden ulik fra en klassisk gitar. Følger med på justinguitar.com, og han Justin får såå mye finere lyder enn det jeg gjør... 8316166[/snapback] Spiller ikke justin elektrisk gitar da? Det er jo en helt annen lyd i elgitar i forhold til akustiske gitarer. Lenke til kommentar
Toppris Skrevet 6. april 2007 Forfatter Del Skrevet 6. april 2007 Spurte en venn av meg, og han sa Justin spiller akustisk stålstrensgitar. Han spiller også El-gitar da. Han har guides for alt Får vel bare øve fingrene mine på nylonstrenger og så se om jeg kan få kjøpt meg en stålstreng-aukustisk gitar Er det forresten viktig å huske hva strengene heter? EGBDAE eller hva enn det er? Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 (endret) Å vite hva strengene heter er så og si et must. Pugg gjerne hele gripebrettet hvis du gidder, det gjør alt mye lettere. Endret 6. april 2007 av EvenT Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 Er det forresten viktig å huske hva strengene heter? EGBDAE eller hva enn det er? 8319256[/snapback] Det er ikke viktig for å pugge akkorder "fra bladet" (tabs etc.), men det er nyttig for å vite hvorfor akkorder ligger der de ligger. Kan du akkordlære og vet tonehøyden på hver streng kan du finne en akkord uten å ha en tab å se etter. Geir Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 Er det forresten viktig å huske hva strengene heter? EGBDAE eller hva enn det er? 8319256[/snapback] Gamle Kortvokste Broder Nilsen presenterte følgende regle i sin gitarbok (som har solgt i bøtter og spann i mangfoldige tiår): En Annen Dag Gikk Han Ensom (E - A - D - G - H - E) Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 (endret) Hm. Har hørt en helt annen historie på det økenavnet- han fikk det av Kari Svendsen. Hun var gift med han i en periode, og navnet refererer til noe annet enn høyden. Men det er mulig dette er ondsinnede rykter. Jeg aner ikke. Uansett, gitarboken hans har jeg hatt mye nytte av, og selv om den er sliten og gammel, så er det mye å lære fra den fortsatt. God påske! Endret 6. april 2007 av CastorFiber Lenke til kommentar
Stephen Colbert Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Er det ikke EADGBE da? Tok en stund før jeg husket den, men BOM der var den Lenke til kommentar
medlem-82104 Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 (endret) Heisann Jeg blir 17 nå, og har spilt gitar i 2 år! Jeg begynnte alene, lærte tre grep av min far: E, A og D. Med de tre grepene kan man spille utrolig mange enkle sanger! Jeg tror at det er lurt å melde seg på et helt basic kurs når du skal begynne å spille gitar. Jeg gjorde ikke dette selv, og angrer egentlig for nå prøver jeg desperat å "rette opp" igjen de feilene som man lærer ved selvlæring! Finner man den rette gitarlæreren, så får man varierte stykker, lærer seg fingervarmeteknikker og skalaer opp, ned, sidelengs, innover og utover Det er noen ting man burde begynne med fra første stund: 1. Pass alltid på at fingerne ligger helt opp til båndstaven på gitarhalsen. Med det mener jeg at du aldri skal legge fingerne midt på et bånd, men helt opptil neste båndstav (båndstav = jernstangene som ligger på tvers oppover gitarhalsen, enklelt forklart ). Grunnen til dette er at du unngår stygge og skjærende toner som låter halvkvalt og gir fra seg et siste skrik... not good 2. Selv om jeg gjør dette selv en gang iblandt, så er det fy! Støtt aldri opp med rommet mellom pekefinger og tommel på gitarhalsen! Du vet, "grep hånden" din (som regel venstre) får støtte av tommelfingeren din. Det de fleste gjør feil er å bruke rommet imellom tommelen og pekefingeren! Det er FEIL, det er selve tommelfingeren som skal støtte opp halsen, dermed kan du strekke fingerne lenger Litt slitsomt i starten, men blir så godt som en vanesak etterhvert. Om du skal bruke plekter er en smakssak. Prøv å se om du liker deg bedre med/uten. Hvis du satser litt med det klassiske, så burde du kanskje droppe plekter i begynnelsen. Bruker du fingerne øker du den generelle fingerteknikken og du blir mer presis i slagene dine. Og får mer kontrollerte slag med tanke på volum osv. Selvlæring kan være bra, men kanskje ikke helt i starten Har kanskje ikke spilt så veldig lenge, men spiller både blues, klassisk, tango, spansk, pop og rock gitarlæreren min er prima EDIT: Norsk standar er E A D G H E. I USA er B den samme tonen. Mens i norsk notering har vi B som er en halv tone lavere enn H. Så når man stemmer så stem E A D G H E Som nevnt tidligere: En Annen Dag Gikk Hun Ensom. (Jeg liker "hun" litt bedre enn "han" ) Andak Endret 7. april 2007 av Andak Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 EDIT: Norsk standar er E A D G H E. I USA er B den samme tonen. Mens i norsk notering har vi B som er en halv tone lavere enn H. Så når man stemmer så stem E A D G H E Som nevnt tidligere: En Annen Dag Gikk Hun Ensom. (Jeg liker "hun" litt bedre enn "han" ) 8324018[/snapback] Hva mener du med at B er en halv tone lavere enn H?? H'en kom vel av en skriveleif en god stund tilbake som har endt opp med standarden i norsk notasjon. Jeg bruker B så lenge folk forstår meg, både fordi det er mer logisk og fordi det brukes utenfor norge. Når jeg lærte EADGBE så tenkte jeg på det engelske ordet E D G E med en A og B før start og slutt EaDGbE. Finnes jo utallige regler på slikt Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Hva mener du med at B er en halv tone lavere enn H?? 8325091[/snapback] På norsk (og dansk med flere) kalles "b for H" bare B, ikke Hb. Forvirrende for dagens ungdom som lærer skalaer fra engelskspråklige websider, men sånn er det altså. Geir Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 (endret) Ah ja stemmer det. Det skal ikke være lett å være norsk i musikksammenheng Edit: Bruker de B eller H i tyskland? Om ikke er det vel ikke mange land som har den forvirrende standarden..? Endret 7. april 2007 av tronni_87 Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Jeg sier og bruker i hvert fall B, da jeg mister tråden helt når det plutselig kommer en H midt inni. Lenke til kommentar
Toppris Skrevet 7. april 2007 Forfatter Del Skrevet 7. april 2007 Noen som forresten vet hva et plekter koster? .. Har mistet et jeg låner av naboen. Sto 88 MM på det var svart... er godt mulig jeg har støvsugd det, så det får jeg sjekke.. men ellers? Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Noen som forresten vet hva et plekter koster? .. Har mistet et jeg låner av naboen. Sto 88 MM på det var svart... er godt mulig jeg har støvsugd det, så det får jeg sjekke.. men ellers? 8326466[/snapback] Kommer ann på hvor mange du kjøper. Hvis du kjøper en jumbopakke på et par hundre plekter går du dem ofte ned i 2-3kr stk. I løssalg koster de 10-12 kr. Jeg pleier å kjøpe en 12pk med Dunlop 1,14 til rundt 80 i hvert fall. Holder noen måneder. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Sist jeg kjøpte plekter, betalte jeg 50 kroner for litt over 300 stykker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå