Mr. Bojangles Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 ... med tanke på at man kan spele flere tonar samtidig med flere strengers mellomrom. 8305025[/snapback] Det kan du med plekter også. Du muter bare de andre strengene og strumer i vei. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 Mr. Crowley du vil aldri kunne spille pinch harmonics like raskt uten plekter som med... 8306270[/snapback] Jaja, bryfjes. ... med tanke på at man kan spele flere tonar samtidig med flere strengers mellomrom. 8305025[/snapback] Det kan du med plekter også. Du muter bare de andre strengene og strumer i vei. 8306447[/snapback] Ja. Greit nok, men plekter er rimeleg vanskeleg å spele fingerspel med. Fingrar, derimot, har lettare for å spele sangar basert på plekter. Lenke til kommentar
Toppris Skrevet 4. april 2007 Forfatter Del Skrevet 4. april 2007 .. Hvorfor hører ikke jeg forskjell på lyden når jeg spiller, uansett hvor akkordene ligger på halsen? spiller med en nylon-gitar ... Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 .. Hvorfor hører ikke jeg forskjell på lyden når jeg spiller, uansett hvor akkordene ligger på halsen? spiller med en nylon-gitar ... 8308876[/snapback] Hva mener du? Hører du ikke forskjell på en G og en C, eller er det det at du ikke hører forskjell på en C øverst på halsen i forhold til en lengre nede på halsen? Lenke til kommentar
Toppris Skrevet 4. april 2007 Forfatter Del Skrevet 4. april 2007 Det siste du sa ja. Hører klar forskjell på de forskjellige akkordene, men det har liksom ikke noe å si hvor jeg plasserer de. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 Fordi det er den samme akkorden og inneheld akkurat dei samme tonane? Uansett burde ein klare å høyre litt forskjell uansett, men. =P Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 Det siste du sa ja. Hører klar forskjell på de forskjellige akkordene, men det har liksom ikke noe å si hvor jeg plasserer de. 8309010[/snapback] Hvis du spiller en c lenger nede på halsen blir den jo én oktav høyere. Lenke til kommentar
Toppris Skrevet 4. april 2007 Forfatter Del Skrevet 4. april 2007 Jeg hører forskjell helt nederst, når det blir lyst. Men ikke fra hvert av "fretsene "(vet ikke hva det heter på norsk, har sett på justinguitar.com. Er hvertfall de gråe metall greiene som går på tvers av strengene nedover halsen) nedover halsen. Lenke til kommentar
Toppris Skrevet 4. april 2007 Forfatter Del Skrevet 4. april 2007 men glem det sikkert bare jeg som gjør noe gale Er det forresten bedre å begynne med nylon eller stål strenger? og når burde jeg (hvis i det hele tatt) begynne å bruke aukustisk gitar? har ikke de bedre lyd? Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 Wtf? Her ramla eg av. Høyrer du ikkje forskjell om du f.eks flytter ein akkord eit bånd opp? Lenke til kommentar
Toppris Skrevet 4. april 2007 Forfatter Del Skrevet 4. april 2007 Hvis jeg f.eks spiller en D i den an-øverste (nest øverste) kolonnen på halsen, hører jeg det samme som om jeg spiller den 4 kolonner lengre nede. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 Jalla gehør? Altså, du hører det samme om du spiller: --0-- --1-- --0-- --2-- --3-- ----- --0-- --3-- --0-- --4-- --5-- ----- Lenke til kommentar
Toppris Skrevet 4. april 2007 Forfatter Del Skrevet 4. april 2007 Det der ga lite mening til meg Event. Begynte i morges vettu Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 men glem det sikkert bare jeg som gjør noe gale Er det forresten bedre å begynne med nylon eller stål strenger? og når burde jeg (hvis i det hele tatt) begynne å bruke aukustisk gitar? har ikke de bedre lyd? 8309080[/snapback] Hmm la oss ta det helt basic. Akustiske gitarer er gitarer som forsterker lyden av strengene ved bruk av gitarkroppen. Normalt ved et lydhull rett under strengene og hul kropp. Nylongitar er alltid akustiske gitarer. Stålstrenger får du på akustiske og elektriske. Så finnes det gitarer som er begge deler, altså akustisk gitarkropp som har mikrofon i tillegg. Om du vil spille elgitar eller akustisk kommer an på hva slags lyd du vil ha. Mange begynner med elgitar. Mange begynner med akustisk gitar. Det er ingen fasit på det. Du kan ikke si at akustisk eller elektrisk gitar har best lyd. Det er så forskjellig at det ikke kan sammenlignes. Lenke til kommentar
NilsiT Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 ville ha begynt med nylonstrenger jeg! man får ikke så vondt i fingrene når man har spilt litt sånn som man gjør med stålstrenger! Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Jeg hører til de som mener det er nyttig å spille akustisk. Nylon eller stålstrenger er ikke så viktig. Skjønt Nilsi_tl har rett i at nylon skjærer mindre i fingertuppene i starten. Det viktige er at på en akustisk gitar er det bare fingrene dine som påvirker resultatet, du har ingen forsterker eller annen kunstig hjelp med å få god lyd. Dermed får du en helt annen øvelse i anslag og grep enn med en elektrisk. Det er selvsagt både en fordel og en ulempe, fordi terskelen for å få det til å låte greit blir høyere. Det betyr ikke at du må spille akustisk i flere år før du kjøper en elektrisk. Du må gjerne kjøpe den elektriske først, hvis det det som er inspirasjonen. Det viktigste med å bli god på gitar er tross alt at man spiller på den, og spiller mye. Liten hjelp i en klassisk gitar hvis alt som står i hodet på deg er å høres ut som Eddie Van Halen. Så kjøp det du ønsker deg mest først. Bare kjøp kvalitet. Brukbare forsterkere for hjemmebruk får du for en slikk og ingenting. Følger du med på Finn eller lignende får du sikkert en brukt Microcube for noen hundrelapper. Så legger du heller pengene i gitaren. Geir Lenke til kommentar
Toppris Skrevet 5. april 2007 Forfatter Del Skrevet 5. april 2007 Får jeg samme lyden i akustisk gitar, som i klassisk? Følger med på justinguitar.com, og han Justin får såå mye finere lyder enn det jeg gjør... Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Det kan ha noe med det å gjøre at han har lang erfaring? Akkurat hva han gjør for å få til den fine lyden, er vanskelig å forklare. Det er bare å øve, og så får du det til, du også. (Jeg får det heller ikke til slik som han gjør, men det er neppe noen trøst.) Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Jeg har spilt gitar i snart 3 år, og har aldri brukt plekter. Jeg ser ingen ulemper ved å ikke bruke det. Lenke til kommentar
Toppris Skrevet 5. april 2007 Forfatter Del Skrevet 5. april 2007 CastorFiber, jo det var en trøst, så lenge du si at du har spilt minst i noen uker, eller ikke kommenterer på det i det hele tatt:) Kakemot, jeg håper det, for selv foretrekker jeg det uten plekter. Virker mer naturlig da. -------------- Forresten noen som har en regle på å huske "EBGDAE"-strengene? Har sett masse "Every bad girls dates an ese" og lignende. Har vi noen gode norske? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå