Gå til innhold

Nå er det bekreftet at MGS4 er Ps3 eksklusivt

UrgeLoL

Anbefalte innlegg

Dette ble bekreftet i et intervju med skaperen av Metal Gear, Kojima.

Han hinter også om å bruke rumble i MGS4, da får vi tro at Sony og Immersion er i full gang med next gen rumble ;)

So Kojima's address at GO3 contained...not much, aside from a casual stroll down memory lane. Straight afterwards, though, I had a chance to sit down with Mr. Kojima (sadly, no tea OR biscuits) and talk Metal Gear, movies and "the rumble guy".

This year marks the 20th anniversary of Metal Gear. 20 years. It's a long time to be making the same game. So I ask him if he's surprised that he's still churning out Metal Gear games this far down the line. "I'm very surprised", he says. "Twenty years ago when I created my first one, I thought it'd just be over. To be more extreme, I didn't think the fist one would sell at all!".

Oh, but sell they did, and when games sell, you make more of them. "But I have kept making Metal Gear games", he says. "When I look back, while it looks like the same game, I've been adding new features and using new technology each time, so it's never felt like I've been making the same game."

This focus on new tech was a big part of his address, as with each advance in console hardware he says he was able to make fundamental changes to the series, culminating in the crazy wartime escapades of MGS4. "I have to say, the evolution of technology, that has helped me to keep 'creating' Metal Gear", he adds.

Since Metal Gear Solid 4 has come up, I do the polite thing and ask how it's coming along. "Its almost at the 'shooting stage' of creating a movie", Kojima says. "All the design and scenarios are finished, we're just completing the actual game".

It's been a long time coming, so it can't have been easy. Kojima agrees. "Nothing was easy", he says. "Everything has been hard, because we've set not just a high bar for ourselves but a number of bars. So there's nothing easy, everything is hard!"

With rumble having been a key aspect of the series thus far, I ask him his thoughts on the issue now that Sony and Immersion have made kissy-kissy. "I want to use rumble, yes", he says, "but it's a race against time. If it can make it in in time I'd like to use it, yes."

"The part that's troubling me, I cant really say...". He pauses. Oh, do go on: "...but we always designed the game without rumble, and I had great ideas without rumble, so if rumble comes back we have a decision to make whether to leave that new feature in or to take it out and replace it with rumble".

Could you patch it? A later update would at least give players the choice. "I want to implement it, rumble, yes", he says. "I'm not thinking about a patch, though". Oh. Well, early days, I guess. Maybe rumble and motion-sensing can't get along after all?

He won't say, but if he had to choose between the two, it looks like rumble would win out. His "other" idea doesn't have a nickname and a long-term relationship with the company. "Ever since MGS1 there was a specific guy, nicknamed the 'rumble creator', who worked on it for us", he says. "But he's been on a long vacation since we didn't think rumble was going to be in MGS4, so we're calling him back right now". Hmm. Long vacation sounds...ominous.

Moving on, I remind him of a comment he made last year comparing each of the three current consoles to "different kinds of dinner". Did he still think that was the case, now that all three are on the market? Nope. "They're more like a movie theatre metaphor", he says.

"The PS3 is like the theatre, it's a little bit high-priced but it has to be high quality as well. The 360 is a DVD, it still needs to be high quality but you need more variations, while the Wii is almost like a TV channel, because every game you have it with your family".

I look for a funny/revealing insight into the comment, then realise he's probably quite close to the mark. Still, by that admission, if the PS3 is Hollywood, is he feeling the heat of being the system's first big, exclusive title? "Yes, there is pressure", he admits, "but there is Final Fantasy XIII coming out as well, so it's not all me!".

Still on MGS4, I ask whether this really is the end. He's said repeatedly he wants to walk away at the end of this game, and the trailers seem to show everyone from the series getting together for one final shootout. So when MGS4 hits, will you hang up your boots? "Well, atually its really up to the users, its up to them to decide", he offers.

"If users want more Metal Gear, then I will probably step up as producer, like the James Bond series does", he says. "That way I can have new, upcoming directors making MGS while I oversee the project, and then perhaps I can move onto something new".

Something new, eh? Like your long, and oft-rumoured collaboration with Suda? "The collaboration with Suda is a little different", Kojima says. "It's something I've been thinking about for about 10 years now, but unfortunately can't concentrate on right now because we're so busy with MGS4".

Pity. So, Devil May Cry 4, going multiplatform. Thoughts? Comments? "I think it's up to each project, and the individual producer", he says. "If they want to take it multiplatform, they will". I'm going somewhere with this question, and he knows exactly where that is...

"But like I said, MGS4 is aimed for the movie theatre, it's aimed for the PS3, so the game's scenario and graphics need this theatre-type hardware. It's when a producer has a game that can work on the 'DVD level' that a game will go multiplatform", he says. Sorry kids. Your "OMGMGS4360" banners will have to come out another day.

Since we've opened up this can of worms, I may as well get his thoughts on it. Why, I ask, do you think this rumour simply refuses to go away? "Because 360 owners want it on 360, obviously", he quips.

Righto. Moving right along, I ask about Kojima Productions. Does having your own company make it easier to focus on games, or are you finding yourself caught up in boring business stuff?

"That's a very difficult question to answer, because I can't really say", he says. "It's both. It's now quicker, the speed of making games is faster. But at the same time, because of this speed you need to make tough business decisions quicker, so it's had both its good and its bad points".

Anyone who's sat through a good, hearty MGS talk-fest knows Kojima loves his movies. So I ask, if you had your time again, would you have still gone into games? Or would you have rather made movies for a crust?

"Well, if I could go back in time to the point where I hadn't created a game yet, and didn't know how much fun they were, then I would probably choose to become a movie director", Kojima says. "But, don't get me wrong, it's really fun to create games, and knowing how much fun games are I'd take the same path. I hope I can continue to create games for as long as I live".

But what about media outside of movies? Do you draw inspiration from books, comics and music? "Well, yes, everything", he says. "Novels, comics, it all effects me and inspires me. I only have 24 hours a day, so I listen to music while I work, I can read books when I get home and only after those, because they take so much time, do I watch movies. But they all inspire me".

And that was that. Charming fellow. And rad MGS4 shirt to boot.

Kilde

Konami bekreftet også i dag at spillet er ps3 eksklusivt.

Earlier this year Kojima revealed he had a "strong interest" in working on Xbox 360 and particularly PC. However, Konami remained insistent this morning to Eurogamer that MGS 4 was a PS3 title, though a release date and any other specifics were still to be confirmed.

Kilde

Endret av Mgs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skulle akkurat til å poste denne, din snik.

Det hadde jo vært flott med next-gen rumble i dette spillet, men jeg er fremdeles veldig spent på hvilke kjempe ideèr han hadde med sixaxisen. En kombinasjon ville jo vært å foretrekke.

Jeg gleder meg så jævelsk til release! :dribble:

Lenke til kommentar

Da kan vi si dette var spikeren i kista da :p

Enda eit tegn på at Sony kryper til korset med sin sixaxis, og godt er det. Sleng inn eit re-design på kontrollen så snakker vi virkelig business :D

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Hoho.

Blir nok et utrolig fett spill, kanskje et av årets beste. Kojima er en kar som er helt vanvittig flink med det han driver med og det beviser han i hvert mgs spill.

edit: Raiden på mgs4 traileren :love: "my turn to help you Snake"

Endret av Skinnhesten
Lenke til kommentar
Det kommer nok til Xbox360 når Konami innser at de ikke kommer til å selge nok til å gå i pluss. Går fint an å komprimere det på DVD skulle jeg tro. Så noe spiker i kisten er det ikke ennå.

8297317[/snapback]

hvorfor skulle det ikkje selge nok til og gå i pluss..for alt vi vet så kan sony ha 10-13 mill solgte konsoller før mgs 4 blir lansert...

og noen port til xbox360 er vel 99,5% umulig siden kojima er en perfeksjonist..det ville gått fullstendig imot hans prinsipper..mgs4 er optimalisert for ps3 som blir definert av cell cpu, sixaxis og bluray..

Konami hadde måtte laget ett helt nytt mgs viss det hadde vorte snakk om en 360 versjon...

men alt kan jo skje i spillindustrien... hvem vet...

Lenke til kommentar
hvorfor skulle det ikkje selge nok til og gå i pluss..for alt vi vet så kan sony ha 10-13 mill solgte konsoller før mgs 4 blir lansert...

og noen port til xbox360 er vel 99,5% umulig siden kojima er en perfeksjonist..det ville gått fullstendig imot hans prinsipper..mgs4 er optimalisert for ps3 som blir definert av cell cpu, sixaxis og bluray..

Konami hadde måtte laget ett helt nytt mgs viss det hadde vorte snakk om en 360 versjon...

men alt kan jo skje i spillindustrien... hvem vet...

8297332[/snapback]

Klarer man porte X360 spill over på PS3, så klarer man også det motsatte. Om spillet absolutt må være på 25GB eller noe sånt går det fint an å gi det ut på flere DVD plater.

Lenke til kommentar

Så på "Diskuter spill og tilbehør - Konsoll" og så på den nyeste posten. Der sto det "Nå er det bekreftet at MGS4..." :D Må sies at jeg måtte trekke litt på smilebåndene når jeg så at det forble ekslusivt.

Det hadde jo ikke gjort meg noe om det gikk multi, og jeg vet ikke hvorfor dette gleder meg egentlig, men jeg må si meg ganske fornøyd nå! :)

Lenke til kommentar

Jau, du tjenar nok stort på at folk med 360 ikkje får dette.

Slike idiotiske utsagn er vel like greit å holde for seg sjølv?

Vanskeleg for å forstå kva som går av folk når dei føler dei må lire slikt av seg.

Eg har alle 3 konsollane, så for meg er det akkurat same kva for plattform ting kjem på. Men eg godtar meg ikkje av det faktum at andre ikkje får spelt dei same spela som meg.

Endret av dark by design
Lenke til kommentar

:hmm:

Hæ? Det er jo ganske positivt at et stort ekslusivt spill forblir ekslusivt. Hvis dette fører til at flere kjøper konsollen vil dette igjen føre til at flere lager spill til konsollen. Jeg vil jo absolutt ikke at noen ikke skal få spille dette! :)

Lenke til kommentar

Hvis du trur at MGS4 aleine vil dra PS3, tar du feil. Den vil sjølvsagt bidra, stort. Men Det forrige innlegget ditt osar av at du kosar deg over at folk som hadde håpt på å fått spelt dette på X360 ikkje var så heldige allikevel. Sånn bør ein holde seg for god for -- meiner eg. :)

** trøtt, sleten, og irritabel ;)

Endret av dark by design
Lenke til kommentar
Hvis du trur at MGS4 aleine vil dra PS3, tar du feil. Den vil sjølvsagt bidra, stort. Men Det forrige innlegget ditt osar av at du kosar deg over at folk som hadde håpt på å fått spelt dette på X360 ikkje var så heldige allikevel. Sånn bør ein holde seg for god for -- meiner eg. :)

8297585[/snapback]

Mener jo at store ekslusiver vil dra ps3, ikke bare MGS! Men skjønner at innlegget mitt kunne feiltolkes, og det beklager jeg. Poenget mitt er at alle konsoller trenger store ekslusiver. Slik som Halo serien til Xbox og Mario serien til Nintendo! :)

Lenke til kommentar
SYnes MGS2 var veldig kult, men etter den enorme nedturen med MGS3 har jeg ingen tro på at jeg kommer til å skaffe meg dette spillet..

Hvis de ikke endrer veldig da.

MGS 3 er det mest overhypa spillet EVER.

Et spill kan alltids ta seg opp igjen. Og på en helt ny konsoll, så er det nye muligheter. Ikke bare med tanke på grafikk, men spillets fysikk også. Jeg vil tro MGS4 legger sine forgjengere langt bak.

Har du sett trailere forøvrig? :)

Lenke til kommentar

8297585[/snapback]

Mener jo at store ekslusiver vil dra ps3, ikke bare MGS! Men skjønner at innlegget mitt kunne feiltolkes, og det beklager jeg. Poenget mitt er at alle konsoller trenger store ekslusiver. Slik som Halo serien til Xbox og Mario serien til Nintendo! :)

8297619[/snapback]

Akkurat, og derfor forventer jeg på en måte at Nintendo og Xbox-eier skal forstå oss PlayStation-eiere på akkurat det området. Å ta fra PlayStation Metal Gear Solid-serien vil for mange PS-eiere føles akkurat som det ville føles for Nintendo-fansen å miste Mario, eller Xbox-fansen å miste Halo. Selv om de færreste Nintendo-eiere har noe som helst å tape på at f.eks. Mario-spillene går multikonsoll, så vil det likevel føles som et lite svik. Det er bare sånn det er. Man vil gjerne føle at den konsollen man eier har en viss del eksklusivitet. Dette gjelder for alle konsoller.

Når det er sagt, jeg er glad MGS4 blir PS3-eksklusivt. Selv om jeg ikke hadde lidd særlig mye av at det hadde kommet til X360 også, så syns jeg det er greit at noen ting forblir ved det gamle. Så slipper vi enda en runde med PS3-hatere som maser om at "nå er det enda en grunn mindre til å kjøpe PS3". :roll:

Endret av Nevnarion
Lenke til kommentar

Folk er forskjellige.. For min del var mgs 3 en bedre opplevelse en mgs 2. Irriterte meg grenseløst at man måtte spille mesteparten av spillet med Raiden, selv om det var et utrolig bra spill! Mgs 3 overgikk alt jeg hadde spilt på PS2, den gangen det kom. Fantastisk grafikk, glimrende gameplay, for ikke å glemme den engasjerende historien. Det hadde i tillegg, etter min mening de beste bossfightene i et spill noensinne. Håper og tror mgs 4 fortsetter kvaliteten disse spillene Kojima har gitt oss :)

Endret av Lokiboki
Lenke til kommentar
Å ta fra PlayStation Metal Gear Solid-serien vil for mange PS-eiere føles akkurat som det ville føles for Nintendo-fansen å miste Mario, eller Xbox-fansen å miste Halo. Selv om de færreste Nintendo-eiere har noe som helst å tape på at f.eks. Mario-spillene går multikonsoll, så vil det likevel føles som et lite svik.

8297657[/snapback]

På tide å få seg ein kjærast? Kansje til og med nokre vener og ein hobby? :)

Snakkar ikkje direkte til deg no nevnarion. Men dei som sitt med ein slik mentalitet der dei følar seg svikta av noko slik bør på det sterkaste vurdera å søka hjelp. Om xbox hadde mista Halo -- eg kunne ikkje brydd meg mindre. Om Mario hadde gått ifrå nintendo? Bryr meg katten.

Burde væra likegyldig for alle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...