Gå til innhold

Mest optimale fokus teknikk?

Anbefalte innlegg

Kjøpte et Nikon D80 kamera for en stund siden og har tatt en del bilder. Har lagt merke til at jeg har en tendens til å løfte kamera litt for høyt når jeg tar bilde av personer som står litt unna. Dette sklyldes at jeg fokuserer på ansiktet / øyne og knipser. Da er det lett å få altfor mye luft over personene. Jeg bruker mest senter-fokus.

Hva er den greieste måten å fokuse på i slike situasjoner? Fokusere på ansiktet, låse fokus for deretter å flytte kamera og ta bilde? Eller er det greiere å flytte fokuspunktet? Jeg synes kanskje det virker litt mer kronglete.

Hva pleier dere å gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Fokuser og rekomponer" (mao fokuser med senterpunktet, og flytt kameraet) er standard teknikk.

Det er vel fortsatt sånn på D80 at det bare er senterpunktet som er av krysstype - dvs. at det er mye lettere å fokusere med dette punktet, spesielt i dårlig lys. De andre punktene bruker jeg stort sett bare når jeg skal ta bilder som ikke lar seg rekomponere (subjektet i fart ol.), men da må man være litt mer bevisst på hva man fokuserer på. Ofte er det også sånn at det bare er senterpunktet som er 100% presist - det kan være små avvik på de andre. Det har ingenting å si når man bruker små blendere (4 og nedover), men med store blendere kan det få betydning.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problemet før, men på Canon 20D'et mitt har jeg en funksjon i custom functions menyen som gjør at jeg kan låse fokuseringen ved å holde inn stjerne som er "zoom-knappen".

Da trenger jeg bare å fokusere der jeg skal først, holde inn stjerne, flytte kameraet og ta bilde.

Regner med at D80 har noe som ligner :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker fokuspunktet i midten i 99,99% av tilfellene, men på største blender kan det være greit å bruke et annet punkt, så jeg slipper å flytte kameraet for mye. En ørliten variasjon i avstand gjør store utslag på f/1,4, når den blenderen brukes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...