Gå til innhold

Nytt Canon-objektiv til fuglefoto .. Hjelp..

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er faktisk en av de heldige som har fått tak i dette objektivet. Lange ventelister på nettbutikkene. Det var feil på tidlige eksemplarer, derfor ble det stopp i produksjonen en periode. Jeg har ikke fått testet ut skikkelig ennå, men du kan lese test av objektivet her:

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/ca...456is/index.htm

Lykke til med valget av nytt objektiv!

Endret av Benoni
Lenke til kommentar
Hei..

Er på utkikk etter et nytt objektiv. Er sugen på denne http://www.preuspro.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=4585

Er det noen som har erfaringer med denne?

Jeg kommer til å bruke den til fuglefoto for det meste.

Tar imot erfaringer eller andre tips til objektiver i samme prisklasse med glede.

HAmmerdown

8296230[/snapback]

Jeg er ikke særlig inne i Canonverdenen så jeg avstår fra å kommentere dette objektivet spesielt.

Men generelt kan jeg si at 300mm ofte er for kort til fuglefoto. Om du ikke mener tamme fugler som du mater vil fuglen være fløyet lenge før du er på skuddhold.

300mm kan forsåvidt fungere bra om det tåler konverter uten uakseptable kvalitetstap. Men med dette objektivet får du arbeidsblender f:8 med 1,4x. Så det blir i beste fall et godværsalternativ.

Lenke til kommentar

300mm holder lenge til fuglefotogarfering. Det fleste artene er mulig å komme nær med litt vett i huet. Ser ikke noen vits i å kjøpe en 600mm, da får man ikke noen utfordring, og man lærer mindre, både av innstillinger generelt, bildebehandling, og teknikk til å nærme seg skye fugler.

Lenke til kommentar

Jeg er forsåvidt enig med deg Marius. 300mm er absolutt brukbart, men det krever mye tålmodighet.

Uvettug utført kan og slik krypfotografering virke forstyrrende på fuglene. I parrings og hekketida kan det få fatale følger. Selv er jeg såpass nybegynner at jeg heller holder litt for god avstand, enn beveger meg for nære. For å tråkke over disse grensene er omtrent jevngodt med eggtjueri etter mitt syn.

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar

Om du skal ha close-ups i hekke tiden så bør man ha 600mm minst for å ikke forstyrre de. Selv tar jeg ikke bilder i denne tiden, av fulger jeg vet kan støte sine unger.

Men resten av året fungerer 300mm nokså bra. Men det krever litt mer av fotogarfen med 300mm, noe som gjør det mer lærerikt.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg dette objektivet nå for ikke så lenge siden. Jeg er ganske så amatør, så jeg bør vel ikke uttale meg så mye om bildekvalitet og alt dette (har "bare" EOS 350D kamerahus).

Jeg er dog veldig fornøyd med objektivet. Bildene ser ut som de skal, bildestabilisatoren fungerer som den skal - men det var veldig rart å vende seg til i begynnelsen. Hehe. Flytter man kameraet f.eks. litt til høyre for å endre utsnittet litt, tar det et lite sekund før bildet følger etter. :!: Men det er jo sånn det skal være såklart. :)

Autofokusen er kanskje ikke den aller beste. Den fungerer kjempefint og er ganske rask på små endringer i fokusen, men når den først roter seg vekk, ser man at autofokusen ikke er den aller kjappeste. Leste et eller annet sted at et ikke var "ekte" USM, men en litt sånn halvveis løsning, og det ser man kanskje på hastigheten når fokusen roter seg helt bort - da går det ganske tregt.

Kjøper man forresten objektivet (og en del andre Canon-produkter) nå, så kan man få rabatt av Canon etter kjøpet. Sjekk denne sida:

http://canonlensacc2007.onlinerebates.com/intro.aspx

Edit: Gjelder fra 1. april 2007 t.o.m. 30 juni 2007.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar
Dette bildet av en lundefugl er tatt på 300mm med en Canon EF 70-300mm f/4.5-5.6 DO IS USM og et Canon EOS 5D. 300mm var ikke et  problem, med unntak av nærgrensen på 1,4 m.

8298190[/snapback]

Litt OT, men du har støv på sensoren. Hvilken blender brukte du?

8298296[/snapback]

Ja, jeg la ved en feiltagelse ut feil bilde, slik at det som havnet på nett ikke var ferdigbehandlet.

f5.6, 1/45, sek 400 ISO.

Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på fugl.

Så lenge de kommer til deg og ikke omvenst er det ikke noe problem og være nær.

Jeg har f.eks. sittet ved Lundeura på Runde (på den lovlige sida av gjerdet) og savna vidvinkel!

Det, er en ganske spesiell opplevelse, for en som ikke er vandt til det.

Mvh Tim Typo.

Lenke til kommentar
Takk for nyttig informasjon. Tar med meg dette.

Et spørsmål: Gir autofokusen mye lyd fra seg?

8300911[/snapback]

I teorien skal den gi fra seg like lite som andre USM-objektiver. Sjekket støyen litt her nå. Er ganske stille seg, men langt i fra HELT stille.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar
Det er stor forskjell på fugl.

Så lenge de kommer til deg og ikke omvenst er det ikke noe problem og være nær.

Jeg har f.eks. sittet ved Lundeura på Runde (på den lovlige sida av gjerdet) og savna vidvinkel!

Det, er en ganske spesiell opplevelse, for en som ikke er vandt til det.

Mvh Tim Typo.

8302483[/snapback]

Hehe, var akkurat der jeg "skjøt" lundefuglen i fjor vår.

Lenke til kommentar

Her er et par bilder fra en fototur til en andedam i går. Dumma meg ut med feil innstillinger, og glemte å ta av pola-filteret, men man ser i alle fall mulighetene med 70-300mm. Begge bildene er på 300mm.

Dette er tatt ta endene var ca. 150-170 cm fra meg, altså helt på nærgrensa for hva objektivet klarer.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
post-31358-1175791401_thumb.jpg

Dette er en and som var noen meter unna meg. Vanskelig å si avstand nå i ettertid, men den var vel 2-3 meter ute i dammen, og jeg var 2-3 meter fra dammen igjen.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
post-31358-1175791411_thumb.jpg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...