Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Knekking av fingre - Skadelig?

TTomas

Anbefalte innlegg

Hei, sliter litt med den vanen av å knekke fingrene hele tida (bøye dem bakover til det knekker) og samme med tærna. Dermed tenkte jeg for sikkerhets skyld å spørre her om det kan være skadelig for ledd, muskler, sener eller hva som helst, det å drive å knekke på fingra hele tida?

Kanskje litt merkelig spørsmål, men spør også litt for moro siden jeg har fått noen kommentarer om det :p

Er ikke sikker på om det her er helt rette stedet å spørre på, men siden spørsmålet har noe med helse å gjøre posta jeg det her.

Endret av Tomas09
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

ikke farlig men det er ikke heldig =) jeg har denne uvanen. og jeg merker at fingrene mine blir på en måte løsere=)

Lenke til kommentar

Du får ikke leddgikt av det nei. Det du kan risikere om du gjør det veldig mye er at leddbånd blir "slarkete" og at leddene blir mer ustabile\lettere får slitasje. Slitasje i ledd arter seg ganske likt som vanlig leddgikt (men kommer av overbelastning\feilbelastning, mens vanlig leddgikt er delvis genetisk betinget), men kalles slitasjegikt og ikke leddgikt.

Lenke til kommentar
Jeg knekker både fingre, nakke og tær :p

Lurer på om hvis jeg fortsetter å knekke ledd, hvordan vil jeg da være som 70+-åring?... Vil jeg ha veldig mye problemer med leddene når jeg tusler på mine eldre dager?

8329285[/snapback]

Sannsynligvis ikke, MEN om du merker noe smerter når\etter at du brekker bør du slutte, eller at du presser dem mye ut i ytterstilling (der det sier naturlig stopp), om det er smertefritt kan jeg dog ikke se noe problem. Brekker fingre ganske ofte selv for å myke dem opp jeg og har gjort det noen år, ikke merket noen problemer ennå ;)

Lenke til kommentar
Jeg knekker både fingre, nakke og tær :p

Lurer på om hvis jeg fortsetter å knekke ledd, hvordan vil jeg da være som 70+-åring?... Vil jeg ha veldig mye problemer med leddene når jeg tusler på mine eldre dager?

8329285[/snapback]

Sannsynligvis ikke, MEN om du merker noe smerter når\etter at du brekker bør du slutte, eller at du presser dem mye ut i ytterstilling (der det sier naturlig stopp), om det er smertefritt kan jeg dog ikke se noe problem. Brekker fingre ganske ofte selv for å myke dem opp jeg og har gjort det noen år, ikke merket noen problemer ennå ;)

8329313[/snapback]

Det gjør ikke noe vondt, så da fortsetter jeg med god samvittighet :p Har vært litt engstelig for å knekke nakken i det siste, i og med at dette er et veldig sentralt ledd i kroppen...

Lenke til kommentar

Virker som den tråden her var nyttig for noen, fikk da oppklart mitt svar ;)

Siden det ikke står at den kan være noe særlig skade tror jeg at jeg kommer til å fortsette med uvanen. Men må prøve å få den vekk etter hvert, er en dom uvane :p

De som vil kan jo fortsatt diskutere om knekkingen :)

Takker for svar

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Diskusjonen har vært oppe før. Jeg mener det er skadelig, basert på egne erfaringer. Klarer du å slutte, slutt. Jeg kan garantere at alle som driver med det kommer til å (smertelig) erfare senskadene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...