TTomas Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 (endret) Hei, sliter litt med den vanen av å knekke fingrene hele tida (bøye dem bakover til det knekker) og samme med tærna. Dermed tenkte jeg for sikkerhets skyld å spørre her om det kan være skadelig for ledd, muskler, sener eller hva som helst, det å drive å knekke på fingra hele tida? Kanskje litt merkelig spørsmål, men spør også litt for moro siden jeg har fått noen kommentarer om det Er ikke sikker på om det her er helt rette stedet å spørre på, men siden spørsmålet har noe med helse å gjøre posta jeg det her. Endret 2. april 2007 av Tomas09 Lenke til kommentar
Teodorull Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Meg bekjent er det ikke skadelig, men jeg er ingen ekspert på området. Jeg er derimot en erfaren "finger-knekker" og har ingen problemer med fingrene mine. Lenke til kommentar
Holten Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Har hørt at du kan få ledd gikt lettere da..Jeg gjør det selv Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 ikke farlig men det er ikke heldig =) jeg har denne uvanen. og jeg merker at fingrene mine blir på en måte løsere=) Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Du får luft i leddene, noe som kan føre til mye skjørere ledd. me not crack fingers! Lenke til kommentar
olek21 Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Er en hyppig knekker selv Har hørt at dette kommer av at man har for lite væske i leddene(?) Og har også hørt at du kan få lettere gikt av det. Samme for meg, måå knekke meg våken på morgenen :L Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 fingere mine er ikke løse i det hele tatt og jeg knekker en del, men da heller nedover (lager neve og bruker andre hånda til å dytte fingrene ned). særlig når jeg spiller cs så løser dette opp litt og hjelper. vet ikke om det er "farlig" da. Lenke til kommentar
araziel Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 Er vel en horde tråder på dette feltet. Et kjapt søk på wikipedia gir: http://en.wikipedia.org/wiki/Cracking_joints Så hand swelling og lavere grepstyrke er mulige effekter, og det er neppe bra for deg. Men at du får leddgikt finner det altså ikke bevis for. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 Du får ikke leddgikt av det nei. Det du kan risikere om du gjør det veldig mye er at leddbånd blir "slarkete" og at leddene blir mer ustabile\lettere får slitasje. Slitasje i ledd arter seg ganske likt som vanlig leddgikt (men kommer av overbelastning\feilbelastning, mens vanlig leddgikt er delvis genetisk betinget), men kalles slitasjegikt og ikke leddgikt. Lenke til kommentar
Hamsterino Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Personlig knekker jeg nakken mye, har ikke noen problemer enda. Blir kanskje det etterhvert, men det er bedre å bare knekke den enn å gå rundt hel stiv i nakken. Lenke til kommentar
thinkdifferent Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Jeg knekker både fingre, nakke og tær Lurer på om hvis jeg fortsetter å knekke ledd, hvordan vil jeg da være som 70+-åring?... Vil jeg ha veldig mye problemer med leddene når jeg tusler på mine eldre dager? Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Jeg knekker både fingre, nakke og tær Lurer på om hvis jeg fortsetter å knekke ledd, hvordan vil jeg da være som 70+-åring?... Vil jeg ha veldig mye problemer med leddene når jeg tusler på mine eldre dager? 8329285[/snapback] Sannsynligvis ikke, MEN om du merker noe smerter når\etter at du brekker bør du slutte, eller at du presser dem mye ut i ytterstilling (der det sier naturlig stopp), om det er smertefritt kan jeg dog ikke se noe problem. Brekker fingre ganske ofte selv for å myke dem opp jeg og har gjort det noen år, ikke merket noen problemer ennå Lenke til kommentar
Hamsterino Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Vi som knekker leddene fordi de er stive kan jo ikke få noen problemer tror jeg. De ville jo bli knekt uansett, siden de ville blitt så stive at en vanlig bevegelse ville ha knekt dem. Or is there no justice? Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Jeg husker etter å ha gått med håndleddet 1 måned i gips at jeg var utrolig stiv og lite bevegelig, det var litt vondt noen ganger og det knakk noe voldsomt når jeg rørte på det men det måtte jo til, har ikke lidd noe varig men i ettertid Lenke til kommentar
thinkdifferent Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Jeg knekker både fingre, nakke og tær Lurer på om hvis jeg fortsetter å knekke ledd, hvordan vil jeg da være som 70+-åring?... Vil jeg ha veldig mye problemer med leddene når jeg tusler på mine eldre dager? 8329285[/snapback] Sannsynligvis ikke, MEN om du merker noe smerter når\etter at du brekker bør du slutte, eller at du presser dem mye ut i ytterstilling (der det sier naturlig stopp), om det er smertefritt kan jeg dog ikke se noe problem. Brekker fingre ganske ofte selv for å myke dem opp jeg og har gjort det noen år, ikke merket noen problemer ennå 8329313[/snapback] Det gjør ikke noe vondt, så da fortsetter jeg med god samvittighet Har vært litt engstelig for å knekke nakken i det siste, i og med at dette er et veldig sentralt ledd i kroppen... Lenke til kommentar
TTomas Skrevet 7. april 2007 Forfatter Del Skrevet 7. april 2007 Virker som den tråden her var nyttig for noen, fikk da oppklart mitt svar Siden det ikke står at den kan være noe særlig skade tror jeg at jeg kommer til å fortsette med uvanen. Men må prøve å få den vekk etter hvert, er en dom uvane De som vil kan jo fortsatt diskutere om knekkingen Takker for svar Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Diskusjonen har vært oppe før. Jeg mener det er skadelig, basert på egne erfaringer. Klarer du å slutte, slutt. Jeg kan garantere at alle som driver med det kommer til å (smertelig) erfare senskadene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå