Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nye dempere+fjærer, hvilke andre forstillingsdeler


eab

Anbefalte innlegg

Om ikke lenge kommer det nye støtdempere i hus og da skal også h&r fjærer påplass.

 

I den anledning så har jeg lurt litt på om jeg skal bytte litt mer, hovedsaklig i forstillinga, med det samme jeg er igang. Tenkte på f.eks nye fjærbeinslager og endeledd begge sider. Fjærbeinslager ser jeg for meg kan være greit å bytte for å forenkle monteringen drastisk. Da kan jeg bare skru sammen det nye fjærbeinet og den nye fjæra og bytte rett om på bilen. Endeledd er jo sikkert kjekt å bytte når man først er igang og bilen likevel må ha firehjulskontroll etterpå.

 

I samme slengen blir foringene som sitter mellom stabstag og nedre bærearm byttet. De som sitter der er bare et år gamle, men de originale kjennes ut som tyggis bare de blir brukt i noen uker.

 

Deleprisene var ikke så avskrekkende, fjærbeinslager koster vel ca 300kr pr side hos mekonomen og ytre endeledd koster vel 350 kr.

 

Hva tror dere, verdt å bytte alt med en gang eller vente til det må byttes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med du har tenkt å stramme opp gammelfåårrden litt, så da anbefaler jeg på det sterkeste å bytte ALLE foringene til Polyrace. (Du kan vel bruke det meste som er til Sierra)

 

Polyrace er vel stort sett det eneste alternativet for reell oppgradering av foringer, resten er stort sett mest bare passe myk gummi og polyuretan.

 

Sammen med foringer er det heller ikke feil å koste på seg et tårnstag (strut brace)

 

Rallydesign er en meget koselig butikk for de som kjører Ford, x-drilled & grooved bremseskiver for 1000-lappen pr. par, stålvevde bremseslanger for £25-35 osv.

Lenke til kommentar

Tenkte mest på om det var lurt å bytte fjærbeinslager og endeledd i samme slengen jeg da. Men det sier jo seg selv at det er greit å bytte hele sulamitten samtidig og så få justert forstillinga etterpå.

 

Bilen strammes opp litt ja, men polyrace må da bli litt vel stivt for en bil som primært skal gå på gata?

 

Rallydesign er en kjekk butikk det ja, men det er ikke mye å finne til granada mk3 (scorpio) når det kommer til bremser :)

Lenke til kommentar

Næh, tror ikke det blir for stivt. Knøttebror kjørte med Polysport forstilling på sin Sierra, den kjentes som en grei normal forstilling. Neste gang blir det Polyrace, den går til og fra jobb vær dag. Selv kjøpte jeg komplett Polyrace, men rakk ikke montere før bilen ble solgt. Uansett, det er snakk om polyuretan-foringer, ikke offshore-teflon eller aluminium.

 

Ang. de bremsene... Sjekk med Ford om delenr. på skivene går overens med en annen Ford av et eller annet slag, så ser du hva du kan få tak i hos Rallydesign.

 

F.eks er standard Sierra 240mm skiver foran de samme som på Escort xr3i og RST S1, samme delenr. hos Rallydesign. Sierra med abs har 260mm går overens med RST S2, samme delenr.

Lenke til kommentar

Kom til å tenke på en annen ting jeg, da du nevnte tårnstag. Bakstillinga på sierra/scorpio er samme greia, gjelder det også forstilling? Tenker da på avstanden mellom toppen av dempertårna.

 

Når jeg tenker meg om burde jo denne tråden egentlig vært laga på forumet til fmcn :roll:

Lenke til kommentar

Er vel bare å ta noen mål og få noen til å ta samme målene på en Sierra. Tårnstag flytter "fjæring" i tårnene til fjærene og demperne. En annen ting med tårnstag er at det kan være med på å redusere skadene om du får en trøkk. Lillebror bøyde ene tårnet ved å runde en fortauskant litt for tett. Tårnet hadde neppe gitt seg om det hadde vært staget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...