Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Dyret vil ikke av!

Anbefalte innlegg

God aften!

Har vel hatt problemet i et halvt års tid, uten å ha gjort noe med det.

Når jeg skrur av pc'n min, så kan det ta mellom 2sekunder og opp til 1minutt, så skrur den seg helt av seg selv på. Har feilsøkt en hel del og kommet frem til at det er nødt å være en hovedkort feil, evt PSU.

Jeg og en kamerat kjøpte lik pc for en god stund tilbake, og han har vært borti noen av de sammeproblemene. Hver kveld må jeg strekke meg bak og skru av PSU.

Hva i all verden?

PS! Har nettop kjøpt ny CPU, HD og Minne, så det er vel utelukket at feilen ligger der. Jeg har et ASUS AN8SLI hovedkort, og en Chill-Innovations PSU med litt over 500W.

Endret av Uderzo
anonymisert
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekka og dobbeltsjekka at power/reset etc er festa riktig på hovedkortet?

Mener jeg hadde et lignende problem når jeg hadde festa power feil :p

I tillegg kan det vel være instillinger i bios (wake-on-lan eller andre autowake funksjoner) slå disse av.

Lenke til kommentar

Slår du av PCen på skikkelig måte? Hvis det ikke er en kontrollert shutdown har mange BIOS en funksjon som starter PCen på nytt etter et minutts tid.

Som nevnt over kan det også være wake-on-*** som gjør det. Disable først som sist, hvis du ikke trenger de ;)

Lenke til kommentar

Har samme problem, men skal prøve det som er nevnt her.

Det hender at jeg våkner om natten av maskinen som plutselig går på, og gjør hele rommet blått.

Det som er i mitt tilfelle er at maskinen går på ved at jeg trykker på en tast, rører ved musen, eller høy lyd.

Det jeg har funnet ut er at viss jeg slår maskinen av, trykker på en knapp på tastaturet, og derretter holder av knappen inne til den slukker gjør den det ikke mere. Men det er svært frustrerende. Er det slik trådstarter også opplever problemet?

Lenke til kommentar

steffenz Postet i går, 23:21
..... Er det slik trådstarter også opplever problemet?

Nja, ikke helt. For min del hender det i 10% av tilfellene at den blir av for godt, og noen få andre ganger når jeg tror det er slik, skrur den seg på f.eks etter alt lys har slukket og jeg ligger godt i senga noen minutter senere - DET er frustrerende.

araziel Postet i går, 21:41
  Sjekka og dobbeltsjekka at power/reset etc er festa riktig på hovedkortet?

Jeg har sjekket power/reset osv, og for lenge siden slått av alle "wake-on" funksjoner som jeg finner - kan komme tilbake med dobbelsjekking av dette etter påskeferien (dette blir siste post jeg rekker før søndag eller mandag)

Loomy Postet i går, 21:44
Slår du av PCen på skikkelig måte? Hvis det ikke er en kontrollert shutdown har mange BIOS en funksjon som starter PCen på nytt etter et minutts tid.

Hva definerer du som skikkelig? Jeg skrur alltid av pc'en via windows sin vanlige metode ved å velge "slå-av" - med unntak når den henger seg opp selvsagt!

Et annet relatert problem jeg glemte å nevne som kan ha noe sammenheng, er at når jeg neste dag kommer hjem fra jobb og skrur på PSU bryteren bak er det helt umulig å skru på pc'en... Jeg har da standard rutine og vente i ca. 30 sekunder - 1 min. mens jeg gjør andre ting før det går an å skru den på. Det kommer et par slags "klikke-lyder" i sammenheng to og to x 3, etter dem skrur den seg på etter jeg trykker på knappen på vanlig måte.

God påske!!

EDIT: Div quote-feil

Endret av Uderzo
anonymisert
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ingen som er kloke nok til å koke opp noen smakfulle opplysninger om lignende problemerløsninger til meg?

Jeg har sjekket BIOS instillingene om WAKE-on/up funksjoner, samt sjekket at power-jumpers er riktig plassert i hovedkortet. CMOS er resettet utallige ganger, og windows er nettop ferskt installert. 100% sikkert hardware feil, men hvor den ligger er et mysterie.

Minne, CPU og harddisk er skiftet, og nytt skjermkort ankommer om en uke. Det mest logiske er PSU eller HK, intet mer eller mindre.

- Frustrert!

Endret av owike
Lenke til kommentar

De nye delene har allerede ankommet og kjørt noen uker, er bare skjermkort jeg ikke har fått, men det er likt det jeg har.

Virker som pc'en lever sitt eget liv, men skrur seg heldigvis ikke av uten hjelp. Vil visst ikke sove, og når den først sover vil den ikke våkne, hehe. Virker som et skikkelig B-menneske!

Lenke til kommentar

Da har jeg feilsøkt litt mer, og har med stor sannsynlighet funnet en av feilene jeg har.

Jeg fikk låne en 450W PSU som støttet ATX standarden jeg har, samt SLI. Koplet den til og skrudde på. Merket umiddelbar forskjell ved at den ville skru seg på med en gang, og ble av når den gikk av.

Antakelig ligger feilen i jordingsledningen til min gamle PSU. Dette var den komponenten jeg hadde minst tro på at skulle "ryke" eller oppføre seg merkelig, ettersom det er hovedkortet man fikler mest med under montering osv.

Noen som vet om garanti osv på slike tilfeller? Kjøpte den hos shg.no for ca. 1,5 år siden.

Jeg har enda ikke helt troen på at hovedkortet mitt er "friskt"...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...