Gå til innhold

Eheim 1048 og luftbobler..


Anbefalte innlegg

Jeg har et lite spørsmål ang eheim pumpa og luft i kretsløpet..

 

Jeg bleeda det helt tomt for luft ved å dyppe pumpa helt under vann og la systemet tømmes helt for luft, så monterte jeg på ledningen igjen under vann. Da var det ingen bobler i systemet som jeg kunne se i allefall..

 

Etter at jeg dro ut stikkontakten og satt den inn igjen, så var det plutselig mye luft i systemet..

 

Jeg lurer på hvorfor ;)

 

Eller er det noe som at slangene utvider seg når vannet blir varmt eller noe slikt som kan gjøre at det er mye luft i ledningene...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg repeterte prossessen igjen for å bli kvitt luftboblene..

Da jeg skrudde på igjen lokket på tanken var det ikke luft i kjølinga.. etter 2-3 timers kjøring så er det plutselig luft i det igjen..

Synes egentlig at det er litt merkelig..

Vil ikke ha luft i systemet siden cpu blokka er det høyeste punktet i vannavkjølinga..

 

Noen tanker eller ideer?

Lenke til kommentar

Jada, jeg har noen tanker og ideer om hva det kan være, uten dermed å si at jeg sikkert har rett.

 

Det jeg først og fremst ville sjekket, er om returnippelen i tanken ligger over vannnivået i tanken.

Gjør den det, er det absolutt en mulighet for at returvannet fra denne nippelen pisker opp vannet i tanken, og da vil også luft piskes inn i vannet.

 

Høres muligens litt rart ut, men om vannstrømmen er stor / kraftig nok, så vil en slik situasjon oppstå.

 

Om du har mulighet for å snu litt på tanken slik at returnippelen helt sikkert befinner seg under vannspeilet i tanken, så prøv det.

Om du fortsatt får luft i systemet, så kan det være at pumpa trekker falsk luft. Sjekk i så fall alle forbindelser mellom pumpe og tank, evnt "O"-ringer i tanken, om du har en direktemontert pumpe.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-16 18:59, skrev Skrue:

Jada, jeg har noen tanker og ideer om hva det kan være, uten dermed å si at jeg sikkert har rett.


Det jeg først og fremst ville sjekket, er om returnippelen i tanken ligger over vannnivået i tanken.

Gjør den det, er det absolutt en mulighet for at returvannet fra denne nippelen pisker opp vannet i tanken, og da vil også luft piskes inn i vannet.


Høres muligens litt rart ut, men om vannstrømmen er stor / kraftig nok, så vil en slik situasjon oppstå.


Om du har mulighet for å snu litt på tanken slik at returnippelen helt sikkert befinner seg under vannspeilet i tanken, så prøv det.

Om du fortsatt får luft i systemet, så kan det være at pumpa trekker falsk luft. Sjekk i så fall alle forbindelser mellom pumpe og tank, evnt "O"-ringer i tanken, om du har en direktemontert pumpe.


Det var O-ringer som senket Challenger i 1986... :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...