Blodhemn Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 Jeg har et lite spørsmål ang eheim pumpa og luft i kretsløpet.. Jeg bleeda det helt tomt for luft ved å dyppe pumpa helt under vann og la systemet tømmes helt for luft, så monterte jeg på ledningen igjen under vann. Da var det ingen bobler i systemet som jeg kunne se i allefall.. Etter at jeg dro ut stikkontakten og satt den inn igjen, så var det plutselig mye luft i systemet.. Jeg lurer på hvorfor Eller er det noe som at slangene utvider seg når vannet blir varmt eller noe slikt som kan gjøre at det er mye luft i ledningene...? Lenke til kommentar
Blodhemn Skrevet 16. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2002 Jeg repeterte prossessen igjen for å bli kvitt luftboblene.. Da jeg skrudde på igjen lokket på tanken var det ikke luft i kjølinga.. etter 2-3 timers kjøring så er det plutselig luft i det igjen.. Synes egentlig at det er litt merkelig.. Vil ikke ha luft i systemet siden cpu blokka er det høyeste punktet i vannavkjølinga.. Noen tanker eller ideer? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 Jada, jeg har noen tanker og ideer om hva det kan være, uten dermed å si at jeg sikkert har rett. Det jeg først og fremst ville sjekket, er om returnippelen i tanken ligger over vannnivået i tanken. Gjør den det, er det absolutt en mulighet for at returvannet fra denne nippelen pisker opp vannet i tanken, og da vil også luft piskes inn i vannet. Høres muligens litt rart ut, men om vannstrømmen er stor / kraftig nok, så vil en slik situasjon oppstå. Om du har mulighet for å snu litt på tanken slik at returnippelen helt sikkert befinner seg under vannspeilet i tanken, så prøv det. Om du fortsatt får luft i systemet, så kan det være at pumpa trekker falsk luft. Sjekk i så fall alle forbindelser mellom pumpe og tank, evnt "O"-ringer i tanken, om du har en direktemontert pumpe. Lenke til kommentar
Blodhemn Skrevet 16. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2002 Vanntanken samt returnippler er under vann, dykka både pumpa og tanken, de er festet sammen direkte... Men det er mulig den ikke er festet godt nok mellom tank og pumpe.. får se litt nærmere på det. Lenke til kommentar
Kent (StudioFreya) Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 Quote: Den 2002-12-16 18:59, skrev Skrue:Jada, jeg har noen tanker og ideer om hva det kan være, uten dermed å si at jeg sikkert har rett.Det jeg først og fremst ville sjekket, er om returnippelen i tanken ligger over vannnivået i tanken.Gjør den det, er det absolutt en mulighet for at returvannet fra denne nippelen pisker opp vannet i tanken, og da vil også luft piskes inn i vannet.Høres muligens litt rart ut, men om vannstrømmen er stor / kraftig nok, så vil en slik situasjon oppstå.Om du har mulighet for å snu litt på tanken slik at returnippelen helt sikkert befinner seg under vannspeilet i tanken, så prøv det.Om du fortsatt får luft i systemet, så kan det være at pumpa trekker falsk luft. Sjekk i så fall alle forbindelser mellom pumpe og tank, evnt "O"-ringer i tanken, om du har en direktemontert pumpe. Det var O-ringer som senket Challenger i 1986... :/ Lenke til kommentar
HansHG Skrevet 17. desember 2002 Del Skrevet 17. desember 2002 Kan være det er luft i radiatoren eller en av kjøleblokkene. Pass på å snu radiatoren og blokkene, mange ganger rundt, og oppned slik at lufta får fri vei til å komme ut av radiatoren eller blokkene. Lenke til kommentar
Blodhemn Skrevet 18. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2002 Tror ikke jeg får koblingen mellom pumpe og tank mer tettere enn den er... Må kanskje se på litt Airtrap løsninger.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå