Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dedikert linje / leid samband i ett nettverk...

Anbefalte innlegg

Jeg jobber med en liten skoleoppgave, hvorav det skal settes opp en dedikert linje (også kalt "leid samband") mellom to avdelinger som består av flere maskiner i ett nettverk, og håpet at noen her kunne vært villige til å hjelp meg.

Går en dedikert linje gjennom en vanlig internett linje? F.eks., man har vanlig ADSL og trenger ergo ikke sette opp ekstra bokser eller kabler for å komme inn på den dedikerte linjen, eller er det nødvendig med ekstra hardware?

Hvordan fungerer en dedikert linje mellom to punkter? Man ønsker altså å sende en tekstfil fra punk en maskin i det ene nettverket og til en annen maskin i det andre nettverket. Kan det opprettes delte mapper, som i ett vanlig nettverk?

Skal/bør denne linjen kobles gjennom en svitsj, eller til nettverkstjeneren (serveren)?

Er det mulig å begrense brukernes tilgang over en dedikert linje, slik at ikke alle brukerene kan sende alskens filer til hvilken som helst bruker de ønsker over den dedikerte linjen?

Takker for hjelpen! Setter virkelig pris på all tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.google.com er din venn.

Dedikert linje fra a til b er nettopp det det er. ikke forbindelse med noe annet (inett.)

Man kan seff ha en dedikert linje til nettet, men hva er vitsen?

settes opp slik:

modem hos A (sdsl)-> Tlf sentrallen (som må ha utstyr for dette) -> ny sentrall ->modem hos B.

De to avdelingene vil se ut som ett nettverk, hvis de kobles sammen med bridger/routere

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-16 00:06, skrev EivindK:

Jeg jobber med en liten skoleoppgave, hvorav det skal settes opp en dedikert linje (også kalt "leid samband") mellom to avdelinger som består av flere maskiner i ett nettverk, og håpet at noen her kunne vært villige til å hjelp meg.

Går en dedikert linje gjennom en vanlig internett linje? F.eks., man har vanlig ADSL og trenger ergo ikke sette opp ekstra bokser eller kabler for å komme inn på den dedikerte linjen, eller er det nødvendig med ekstra hardware?

Hvordan fungerer en dedikert linje mellom to punkter? Man ønsker altså å sende en tekstfil fra punk en maskin i det ene nettverket og til en annen maskin i det andre nettverket. Kan det opprettes delte mapper, som i ett vanlig nettverk?

Skal/bør denne linjen kobles gjennom en svitsj, eller til nettverkstjeneren (serveren)?

Er det mulig å begrense brukernes tilgang over en dedikert linje, slik at ikke alle brukerene kan sende alskens filer til hvilken som helst bruker de ønsker over den dedikerte linjen?

Du har i hovedsak to muligheter:

a) Leie en linje fra punkt a til punkt b via et leid samband fra et eller annet sekskap. Du får da to routere, en i hver ende, og setter opp den som gw i begge nettene.

B) Leie dere dere to linjer til internett (f.eks adsl) av en hvilken som helst levrandør og kjøre VPN mellom de to punktene. Du kan kjøre VPN gjenom to routere eller sette opp vpn på en server i hver ende.

Løsning b er billigest, men ikke like driftssikker som løsning a. Dette må vurderest ut fra bedriftens størelse og behov. Deling av filer kan skje på ca. samme måten som om det var et nettverk. Men om du har to routere må du huske på å sette opp dns/wins så det går ann å finne maskin navn på maskiner på det andre kontoret.

Det med å hindre at filer sendest i hytt og pine er jeg faktisk ikke sikker på, men du kan jo så klart begrense det med regler i routerene evt. en egen brannmur. Noen som har noe bedre forslag, så kom med det!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-16 00:41, skrev TheBoz:

Quote:

Den 2002-12-16 00:06, skrev EivindK:

Du har i hovedsak to muligheter:

a) Leie en linje fra punkt a til punkt b via et leid samband fra et eller annet sekskap. Du får da to routere, en i hver ende, og setter opp den som gw i begge nettene.

B) Leie dere dere to linjer til internett (f.eks adsl) av en hvilken som helst levrandør og kjøre VPN mellom de to punktene. Du kan kjøre VPN gjenom to routere eller sette opp vpn på en server i hver ende.

Løsning b er billigest, men ikke like driftssikker som løsning a. Dette må vurderest ut fra bedriftens størelse og behov. Deling av filer kan skje på ca. samme måten som om det var et nettverk. Men om du har to routere må du huske på å sette opp dns/wins så det går ann å finne maskin navn på maskiner på det andre kontoret.

Det med å hindre at filer sendest i hytt og pine er jeg faktisk ikke sikker på, men du kan jo så klart begrense det med regler i routerene evt. en egen brannmur. Noen som har noe bedre forslag, så kom med det!

Hva med SDSL CityLAN? Det er Punkt -> Node linjer hvor du har dedikerte VLAN på den noden.... prøve å forklare bedre. Hvis du har et sentralt sted med servere og flere andre "ute steder" så vil du få 1 punkt inn i stedet for 1 pr linje som du får med leid samband fra telenor. Routere tar oxo plass når de blir mange, og de koster penger. SDSL linja plugges rett inn på nettet ditt (trenger ikke router)

Lenke til kommentar

Dette er faktisk en eksamens forbredelse oppgave, bare så det er sagt.

Men trenger man ekstra hardware? La oss si at både punk A og B har vanlig ADSL forbindelse, og de bestiller så et leid samband, vil da denne linjen gå gjennom deres vanlige modem?

Slik jeg hadde tenkt til å sette opp nettverket: alle PCene er tilkoblet en switch, switchen er tilkoblet server maskinen, server maskinen er tilkoblet en router, routeren er tilkoblet et vanlig DSL modem (som sørger for en automatik firewall/brannmur).

Og hvordan foregår fil overføring/deling over et leid samband? Som sagt, kan alle sende filer til alle, kan man opprette "delte mapper" (som i et vanlig nettverk, samt på nettet) hvor kun visse brukere har tilgang, eller kan man kun sende filer enkeltvis og ikke ha konstant tilgang til visse delte filer?

Igjen, all hjelp settes stor pris på!

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det er det snakk om egen dedikert linje. Jeg har ikke villet blande inn VPN, DSL osv her, men det er bare min oppfatning av oppgaven. Man bestiller, fra f.eks telenor, en linje fra A til B. I hver ende må det som nevnt tidligere settes opp et modem, en switch og en router. Koblingen på hver side blir da som følger: Linje kobles inn i modemet. Fra modemet går det en kabel inn i routeren. Grensesnittet på denne kabelen er som regel V.36, og det er en seriell kabel. Fra routeren kobler man en vanlig TP kabel inn i switchen. I denne switchen kobler man det man har av datautstyr. (Server, Pc, skriver osv.)

Det er nå routeren som "bestemmer" hva som skal gå av trafikk på linja. Dette settes opp som "regler" i routeren. Gateway på nettverket blir da som forklart tidligere Ip adressen på LAN interfacet hos routeren. Routeren kan godt brukes som brannmur.

Fildeling osv fungerer på lik linje med et "vanlig" nettverk. Man kan ha helt vanlig TCP/IP forbindelse over den leide linja.

Spør gjerne hvis noe er uklart.

[ Denne Melding var redigert av: AndreM på 2002-12-16 23:37 ]

Lenke til kommentar

Ja, det var forsåvidt akkurat den løsningen jeg hadde tenkt på!

Så en dedikert linje er, kort og godt, en "forlengelse" av ett nettverk? Altså, ett nettverk over en lengre strekning, hvor det er fult mulig å sende og dele informasjon og gi visse brukere ekstra begresninger eller frynsegoder? Det er da mulig å ha en delt mappe som kun administratorene på hvert punkt har tilgang til å lagre filer i, som f.eks. informasjon om møter og andre begivenheter, som de kan oppdatere daglig, og er tilgjengelige for alle brukere (men kun tilgjengelig til å lese av dataen, ikke forandre den eller legge inn nye)?

Men... begge kontorene har da også en vanlig tilgang til internett. Trenger de å ha to modem -- en til den dedikerte linjen, en til internett -- eller kan begge linjene gå på en linje, så og si? Omtrent som ISDN...

Og burdte ikke routeren være tilkoblet serveren istede for å være direke tilkoblet switchen, eller er dette irrelevant? Vil sikkerheten bli forbedret eller hemmet når man velger den ene løsningen fremfor den andre? Har administratoren fortsatt de samme mulighetene til å styre brukernes tilgang?

Som vanlig, takker for alt, og håpere dere ikke har noe imot å høre mer fra meg. Har trolig et par felt til jeg gjerne skulle hatt dekket.

Lenke til kommentar

Har man en dedikert linje mellom to punkter, går ikke denne linja ut på internet i det hele tatt. Skal man på Internet, må man ha en ekstra linje.

A <============> B <-------> Internet

I dette tilfellet, er det en dedikert linje mellom A og B. B har i tillegg en linje til Internet, som A kan akkessere via den dedikerte linja (veldig enkelt forklart). Dersom den dedikerte linja har lav båndbredde, kan selvsagt A skaffe seg en egen Internet linje, og bare route trafikk som skal til B over den dedikerte linja.

Lenke til kommentar

Lurer på mye du :wink:

Avhengig av hvilken type linje man bestiller, kan man klare seg med ett modem. Har man f.eks Frame Relay, bestiller man rett og slett aksess fra det ene modemet til hvor man måtte ønske. Dvs at man kan ha en PVC ("linken" heter det i Frame Relay verden) mot det ene nettet (fra A til B), og en PVC mot internett. (fra A til internett) Dette fører til at begge nettene går via samme router, noe som sikkerhetsmessig ikke er helt lurt. Man ønsker av og til å fysisk skille disse to nettene, og derfor benytte to modem/routere. Deling av mapper osv er opp til OS'et å ta seg av. Rettigheter slik du nevner det settes enklest opp der. Deling av mapper er en smal sak i f. eks Windows. For å koble Internett inn på nettet, kan man koble til en brannmur i switchen, og så koble gjennmon egen router -> eget modem -> ut på internett. Denne internettforbindelsen kan routes slik at begge nettene (A og B) har tilgang til den. Hvis A har Internettdelen, kan B da nå internett via den dedikerte linja.

Å koble routeren via serveren er ikke vanlig. Det eneste man kan begrense med en router er hvem som kan snakke med hvem, og med hvilke protokoller. (+ hastighet osv, men det er vel ikke så relevant i denne oppgaven.) Man kan ikke styre katalogrettighetene med en router. Her er det som sagt OS'et som gjelder. Det blir bare mer mas om man skal ha serveren stående "mellom" switchen og routeren.

Lenke til kommentar

Jeg håper å en dag bli like vis som dere - så da er det jo bare å spørre, helt til man ikke har flere spørsmål igjen. :grin:

Selv bruker jeg ADSL, og tenker da det er lettest å si at firmaet også bruker ADSL siden jeg allerede har erfaring med denne forbindelsen. Vil det da være nødvendig å anskaffe to modem - ett til den dedikerte punkt-til-punkt linjen, ett til intenett - eller kan et vanlig ADSL modem håndtere begge linjene smertefritt?

Er en router nødvendig i dette oppsettet, eller er dette kun noen man kan legge til dersom man ønsker de spesifikke sperrings mulighetene en router kan gi?

Og å koble modemet direkte inn på switchen vil ikke gi alle brukere automatisk, uhondret linje tilgang (med mindre administratoren ønsker det slik)?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-17 02:06, skrev EivindK:

Jeg håper å en dag bli like vis som dere - så da er det jo bare å spørre, helt til man ikke har flere spørsmål igjen.
:grin:

Selv bruker jeg ADSL, og tenker da det er lettest å si at firmaet også bruker ADSL siden jeg allerede har erfaring med denne forbindelsen. Vil det da være nødvendig å anskaffe to modem - ett til den dedikerte punkt-til-punkt linjen, ett til intenett - eller kan et vanlig ADSL modem håndtere begge linjene smertefritt?

Er en router nødvendig i dette oppsettet, eller er dette kun noen man kan legge til dersom man ønsker de spesifikke sperrings mulighetene en router kan gi?

Og å koble modemet direkte inn på switchen vil ikke gi alle brukere automatisk, uhondret linje tilgang (med mindre administratoren ønsker det slik)?

For å koble sammen to nettverk som oppgaven beskriver må det en router til i hver ende. I og med at oppgaven også sier dedikert linje, er det slik jeg ser det ikke mulighet for å benytte ADSL modemet til den jobben. ADSL modemet kan kun brukes mot internett i dette tilfellet.

Man kan ikke koble et modem direkte til switchen. Bestiller man en dedikert linje, må modemet som følger med kobles via en router.

Litt om router:

Hovedoppgaven til en router er ikke det å begrense tilgang til nettet på noen måte, men å koble sammen flere nettverk slik at disse kan snakke med hverandre. Routeren holder rede på hvor i "landet" IP adressene hører hjemme. Dvs at hvis en person på nett A skal sende data til nett B, vil denne personen sende til sin router i første omgang. Maskina til denne personen kjenner i utgangspunktet ikke annet enn sitt eget nett. Skal den sende til en IP adresse utenfor sitt eget nett, sender den enkelt og greit til gateway, som i dette tilfellet er routeren i hans eget nett. Det er routeren som da finner ut/vet at data skal vidre ut på linja via modemet. Modemet i den andre enden tar i mot og sender til router på nett B. Denne routeren vet igjen at data skal til en eller annen klient via switchen.

Håper du henger med :smile:

Lenke til kommentar

Men er da en router nødvendig når man har et "leid samband" og/eller vanlig internett, siden det er serveren/switchen som deler ut internett forbindelsen til alle brukerene?

Og serveren kan jo også bli konfigurert til å operere som en router.

Og vil den dedikerte linjen/leide sambandet ha en spesifikk administrator? Blir dette nettverket ett stort nettverk, som da må samsvare sine innstillinger og eventuelt kun vil trenge en server, eller to nettverk som har tilgang til noen av hverandres filer?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-17 20:53, skrev EivindK:

Men er da en router nødvendig når man har et "leid samband" og/eller vanlig internett, siden det er serveren/switchen som deler ut internett forbindelsen til alle brukerene?

Og serveren kan jo også bli konfigurert til å operere som en router.

Og vil den dedikerte linjen/leide sambandet ha en spesifikk administrator? Blir dette nettverket ett stort nettverk, som da må samsvare sine innstillinger og eventuelt kun vil trenge en server, eller to nettverk som har tilgang til noen av hverandres filer?

Du må ha en router! Å bruke serveren til en slik oppgave er høyst uvanlig, men alt er mulig :smile: Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare dette bedre enn jeg allerede har gjort. For all del, det er ikke switchen som deler ut internett. Internett blir som et tredje nettverk slik jeg har forklart de to andre, og trafikken må routes dit via en router den også. Har du kun en router, vil den da vite hvilket modem som hører til den dedikerte linja, og hvilket som tilhører internett. Har du to routere, sender gateway routeren "internett" trafikken videre til den andre. (Forhåpentligvis via en brannmur.) Tror du bør lære deg litt om routere for å skjønne flyten i et nettverk. Man administrerer ikke en linje i den forstand jeg forstår spørsmålet.. Rettighetene settes i OS'er som jeg har sagt tidligere. En administrator kan styre trafikken via routeren, men ikke rettighetene på nettet. Du kan f eks sette opp at en maskin i nett A skal nå nett B, men ikke internett. En router bruker IP adresser for å "styre" nettverkstilgangen. OS'et kan bruke spesifikke brukere/grupper for å styre rettigheter til mapper/filer osv. Anyway, du har to adskilte nett, som via router, modem og linje kan nå det andre nettet. Nå henger jeg snart ikke med selv, men spør hvis det fortsatt er uklart :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...