JohndoeMAKT Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Ganske drøye utsagn der todda7. Jeg har ikke testet slik med MP3 på et par år, men vil tro at det lett vil gå ann å høre forskjell på 128 og 192 kbps MP3 med et normalt headset. Men jeg definerer 12-1400,- som "normalt" og 800> som "crap", så det har muligens litt med hvilken prisklasse du mener er normalt. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Forsåvidt enig i det. For dem som sitter på slike drittanlegg så blir hele denne diskusjonen ganske uinteressant. 8316467[/snapback] Faktisk ikke, kjenner mange idioter som kjøper cd'er og ripper for de INNBILLER seg at de får bedre lydkvalitet. De sitter på Jaivo etelleranna japsemerket man ikke får biltema engang. Og de er heller ikke alene. Har tilogmed opplevd at folk jeg har bygget pc for vil ha et nytt lydkort, p.g.a lydkvaliteten ikke er god nok for de medfølgende pluggene til sanyo mp3 spilleren sin. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Ganske drøye utsagn der todda7. Jeg har ikke testet slik med MP3 på et par år, men vil tro at det lett vil gå ann å høre forskjell på 128 og 192 kbps MP3 med et normalt headset. Men jeg definerer 12-1400,- som "normalt" og 800> som "crap", så det har muligens litt med hvilken prisklasse du mener er normalt. 8316510[/snapback] På headsett kan man få _VELDIG_ bra kvalitet til rundt tusenlappen, men kan og få crap til 1500. I tillegg nytter det ikke med et internt lydkort, da disse vanligvis ikke klarer mer en 192kbps og 44khz(correct me if im wrong). Lenke til kommentar
Howard B Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 hehe.. ja, det finnes mange rare folk der ute Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 I tillegg nytter det ikke med et internt lydkort, da disse vanligvis ikke klarer mer en 192kbps og 44khz(correct me if im wrong). 8316530[/snapback] You're wrong. Antall kbps fila er har ingenting å si for lydkortet da den blir dekodet i software, og da tror jeg det er lydbildets maksoppløsning som begrenser bitrate, som på alle lydkort i dette årtusenet nok er enten 96 eller 192 kHz. Det finnes nok mange sorte får når det kommer til integrerte lydkort, og mange, mange ganger flere når det kommer til personer som har feil settings i Windows for sitt lydkort, men om alt er gjort rett på ett moderne lydkort tror jeg igjen den største støykilden er komprimeringen. Men når Creative i alle år har vært nummer en når det kommer til lydkort forteller det også at "greit nok" vil holde for de aller fleste. Lenke til kommentar
OgnOmm Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Ganske drøye utsagn der todda7. Jeg har ikke testet med MP3 på et par år, men vil tro at det lett vil gå ann å høre forskjell på 128 og 192 kbps MP3 med et normalt headset. Men jeg definerer 12-1400,- som "normalt" og 800> som "crap", så det har muligens litt med hvilken prisklasse du mener er normalt. 8316510[/snapback] På headsett kan man få _VELDIG_ bra kvalitet til rundt tusenlappen, men kan og få crap til 1500. I tillegg nytter det ikke med et internt lydkort, da disse vanligvis ikke klarer mer en 192kbps og 44khz(correct me if im wrong). 8316530[/snapback] Akkurat det med internt lydkort har du rett i. Det finnes unntak, men de aller fleste er så elendige at selv min snart døvhørte bestemor hører at noe er galt. Spilte selv på anlegget på min signatur med innebygget lydkort, før jeg fikk meg Squeezebox, og det var en oppgradering som betød langt mer enn å oppgradere loydbiblioteket fra 196mp3 til flac... Men med flac, SB og bra anlegg sammen blir det enda bedre Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 (endret) Akkurat det med internt lydkort har du rett i. Det finnes unntak, men de aller fleste er så elendige at selv min snart døvhørte bestemor hører at noe er galt. Spilte selv på anlegget på min signatur med innebygget lydkort, før jeg fikk meg Squeezebox, og det var en oppgradering som betød langt mer enn å oppgradere loydbiblioteket fra 196mp3 til flac... Men med flac, SB og bra anlegg sammen blir det enda bedre 8316847[/snapback] Er det ikke lettere og bruke en spdif kontakt fra pc'en istedenfor en sb? Har dog aldri prøvd en squeezebox.. Quote forminsket av moderator Endret 6. april 2007 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
NitRam Den Gale Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 Jeg hører da utmerket forskjell på en 128kbps MP3 låt og en 192kbps låt, og det på Sennheisers PX200 headsett... Skal sies at forskjellen blir betydelig større når man tester med et skikkelig anlegg eller med et par Beyer Dynamic DT250 Lenke til kommentar
OgnOmm Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 (endret) Er det ikke lettere og bruke en spdif kontakt fra pc'en istedenfor en sb? Har dog aldri prøvd en squeezebox.. 8317011[/snapback] Det er ikke spdif på min dell, og dessuten har squeezebox en del andre features som gjør det bedre enn andre eksterne lydkort. Det eneste jeg savner er å bruke det som et direkte wifi lydkort til feks når jeg ser på film fra pc. Dessuten slipper en å ha kabel til den bærbare med sb... Men dette er ikke sb tråd, så send heller en pm om du lurer på noe om den Quote forminsket av moderator Endret 6. april 2007 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 (endret) På headsett kan man få _VELDIG_ bra kvalitet til rundt tusenlappen, men kan og få crap til 1500. I tillegg nytter det ikke med et internt lydkort, da disse vanligvis ikke klarer mer en 192kbps og 44khz(correct me if im wrong). 8316530[/snapback] som MR john sa, det er ikke antal kbit/s.. det er nok noen lydkort derute som har en helt vanvittig forvrenging av lyden! Endret 6. april 2007 av kjellthore Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 Var det noensinne snakk om MP3 på 128 kbps da? Jeg synes jeg kun så Vorbis og MP4 (AAC) (som riktignok er en hel del bedre ved lavere bitrates). Likevel. 128 kpbs MP3-er har så slarkete diskant at det gjør vondt, samme hva man hører det på. Det høres ut som om man har pakket høytalerne inn i plast. Lenke til kommentar
Gaervern Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 (endret) Her kan dere teste om dere hører forskjell på 256 aac og lossless: http://duxlist.com:81/ rettet til 256 aac, man kan spille det av med quicktime Endret 11. april 2007 av Gaervern Lenke til kommentar
Howard B Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Får ikke spillt av filene så mangler tydeligvis en codec. Men uansett så er det snakk om 256 og ikke 128 aac. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Fungerer ikke med Quicktime, nei. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Doh! You Received the Wrong Link! This file is currently inaccessible. Contact the file's owner for details. Lenke til kommentar
Gaervern Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 (endret) Jeg får ingen feilmeldinger, kanskje serveren sliter pga digg-effekten: http://digg.com/apple/Can_you_tell_128kbps...l_Take_the_test Utfra resultatene, ser det ikke ut til at de som har prøvd klarer å skille: http://duxlist.com:81/song/show_results Endret 11. april 2007 av Gaervern Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 (endret) Glem det, det var bare deres fantastisk gode feilmelding om at referer logging må være aktivert. EDIT: Jeg lyttet med et par Argon EP4001 99,- øreplugger på SoundMAX Integrated Digital Audio og hørte lett forskjell på alle filene. Det er vel ikke langt fra et worst case scenario.. muligens forbigått av PortaPro. Og når jeg byttet til Pioneer HDJ-1000 via reciever tilkoblet digitalt til PC ble det bare bekreftet. Så jeg fikk lett rett på de tre første, men for den klassiske var det vanskelig å høre om det var versjonen med mer klang og skarpere toner som var orginalen eller om det var den mer nøytrale, så der fikk jeg feil. (Jeg sier ikke hvilken jeg trodde det var) Konklusjonen fra min side er at 128kbps AAC ikke er godt nok til lytting når høyere bitrate er like lett tilgjengelig uten større ulemper enn at filstørrelsen øker med 50-100%. Men til bruk med bærbar spiller holder det nok mål. Endret 11. april 2007 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
Megnus Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 kunne ikke høre forskjell på det der jeg .. ikke med mitt koss sb45 headsett med Audigy 4 pro lydkortet. Lenke til kommentar
Marasmus Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Fikk rett på alle, og det var rimelig greit å høre forskjell på de tre første. Vet ikke helt om jeg kan si forskjellen var betydningsfull. Tror jeg hadde klart meg utmerket med litt polert diskant. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 (endret) Jeg tok feil. Jeg syntes faktisk at den komprimerte versjonen hørtes bedre ut enn den andre - som om den komprimerte versjonen, i motsetning til hva man kan forvente, ikke hadde en svak "hissende" lyd på stemmen. Dette ble testet på Icemat Siberia-headset gjennom et SoundBlaster Pro Gamer. Jeg får vel prøve med Beyerdynamic DT231 og Shure E4c... Siden det ikke var mulig å stemme flere ganger fra samme ip-addresse - logisk nok, så hørte jeg gjennom de tre siste med DT231. Jeg valgte konsekvent de komprimerte versjonene av alle fire. Siden det er ca. 6% sjanse for at valget falt på det ved vill gjetning konkluderer jeg med at jeg ikke kan høre forskjell på 128kbs AAC og Lossless AAC. Grunnen til at jeg valgte som jeg gjorde var utrolig nok at jeg syntes at diskanten var klarere og at helhetsinntrykket derfor var bedre. Endret 12. april 2007 av Manuel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå