South_Bridge Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Jeg har lett litt i et par butikker, men jeg har ikke funnet det jeg ut etter. Det jeg leter etter er den "dingzeboms" ala timeren du for eksempel har på hageslangen om sommeren, men på nettverkskabelen. Meninga er at minste mann i huset skal kuttes fra internett ca 2-ish på natta når han ikke ha behov for å sitte noe særlig lengre når han har sittet hele dagen. Lenke til kommentar
thrml Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 jeg vet ikke om det finnes noe slikt, men du kan jo evnt bare dra ut kabelen Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Vet du om det finnes, eller bare lurer du på om det finnes? Kanskje det er noe settings i routeren du kan bruke? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Kjøp en liten 200,- switch og en passende timer som kobler fra strømmen på denne switchen. Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 3. april 2007 Forfatter Del Skrevet 3. april 2007 Kjøp en liten 200,- switch og en passende timer som kobler fra strømmen på denne switchen. 8294917[/snapback] Det er vel det nærmeste jeg kommer tenker jeg, godt forslag! Det å sitte oppe selv på langt på natt for å dra ut kabelen manuelt er uaktuelt... Men den switchløsninga var god! Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 De fleste routere har timeinnstilling for bruk på hver port. Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 3. april 2007 Forfatter Del Skrevet 3. april 2007 De fleste routere har timeinnstilling for bruk på hver port. 8301672[/snapback] problemet er at vi snakker om en 15 år gammel gutt som sitter oppe til en 3-4 om natta... og har funnet ut for lengst at ruteren har en reset knapp. Unskyldningen blir da at "ruteren klikka, så jeg resatte den" hver gang timerfunksjonen setter i gang... og jeg er dels enig. Har en Linksys WRT54G og jeg opplever at av og til så blir traffikken kappet til en tiendel med masse pakketap. Grei løsning da har vært å resette om ikke en reboot funker. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 (endret) Jeg har en på 14, en på 16 og en på 18. Jeg mener bestemt at filtre av denne typen skal legges inn i barna, og ikke i tekniske duppeditter. Er man voksen, så bestemmer man faktisk hvordan det skal være i familien. Det betyr at man som forelder bestemmer når det er slutt på bruk av Internett. Det beste er selvsagt at man kan snakke om saken, og at avkommet tar ansvar selv. Klarer de ikke det, er det de voksnes rett og plikt å veillede. Går ikke avkommet med på det, får man bestemme hvordan det skal være, uansett om det da kan bli ubehagelig. Tror jeg hadde forsøkt den muligheten først, før man sperrer med tekniske ting. Problemet er at da fratar man ansvaret fra den som som faktisk sitter med ansvaret for det. Hvis man som voksen sier at "Jeg bestemmer at dette klarer du ikke å regulere, så da gjør jeg det" er man tydelig på hvordan det skal være, og at barnet ikke får ha det ansvaret i en periode. Internett er et gode, og det er ingen selvfølge at man har tilgang. Kanskje lett å si, men jeg har som sagt tre barn/ unge voksne som det går an å snakke med, så da fungerer denne ordningen utmerket. Og ja, de leser postene mine- *Vinke! Endret 3. april 2007 av CastorFiber Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 (endret) OK, du må visst uansett 'gjemme' noe utstyr for han slik at han ikke får tilgang vha passord eller fysisk sperre. Hvis det er en WRT54Gv5-7 så er årsakene til problemet med 'kapping av linja' at den tåler svært lite belastning. Castorfiber: Hvis man har en ungdom som er f.eks 'avhengig' av WoW så blir det kanskje like vanskelig som å hindre en alkoholiker tilgang til flaska? Endret 3. april 2007 av la7dfa-com Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 (endret) Sier ikke at det blir lett, men en alvorsprat er det første jeg ville ha prøvd. Som voksen og foresatt har man et ansvar, en av forbannelsene med den rollen. Når det gjelder avhengighet av spill, pleier jo dette gjerne å gi seg for de fleste av oss etter en kortere periode. Vi bekymrer oss for mye, tror jeg. Endret 3. april 2007 av CastorFiber Lenke til kommentar
ranvik Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 hvis du har wrt54gl med dd-wrt så kan du slå av resetknappen, så den ikke funker. eneste måte og få tilgang til den da er og lage en ttl krets som du kobler på og så skriver ny setings rett i nvram (noe som veldig få har kunskap om) folk som sier bare sett password på routern har bomma litt, mange router så kan du hente ut password uten og vite det. en bedre løsning er og slå av web til gang fra spesifierte ip'er, men veldig få router som har den muligheten. litt on topic i gjen: hva med og bare sette timern rett på adsl modet ? det som jeg har merka med unge at dem skjønner noe er galt hvis pc'en mister link, men har dem link og inet slutter og funke så er det liksom greit. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Ta i fra gutten pc'n ei uke hvis han fortsetter å være oppe til klokka 4 om natta. Da vil han fort slutte med det. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Ja, tror det er bedre å ta vekk PCen enn nettverket. Ta ut sikringen ? Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 jeg gjorde dette enkelt med søstra: satte opp en freebsd burk som router/NAT som kjørte et script kl 22 i ukedagene og 00:00 i helgene som kappa nettlinja (men ikke nettverk) på hennes ip/mac. Kl 6 om morgenen kjørte det en nytt script som åpnet nettlinjen i firewallen igjen. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 jeg gjorde dette enkelt med søstra: satte opp en freebsd burk som router/NAT som kjørte et script kl 22 i ukedagene og 00:00 i helgene som kappa nettlinja (men ikke nettverk) på hennes ip/mac. Kl 6 om morgenen kjørte det en nytt script som åpnet nettlinjen i firewallen igjen. 8304310[/snapback] Vanskelig og sette opp? Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 (endret) jeg gjorde dette enkelt med søstra: satte opp en freebsd burk som router/NAT som kjørte et script kl 22 i ukedagene og 00:00 i helgene som kappa nettlinja (men ikke nettverk) på hennes ip/mac. Kl 6 om morgenen kjørte det en nytt script som åpnet nettlinjen i firewallen igjen. 8304310[/snapback] Vanskelig og sette opp? 8304334[/snapback] for menigmann: ja. for en som har godt med linux/bsd kunnskaper: nei. Mulig det finnes andre ferdigløsninger som. f.eks. m0n0wall, clackconnect eller lignende (tror ikke smoothwall har slik fuksjon). Du kan i teorien gjøre det på hvilken som helst burk som kjører en eller annen *nix distro med brannmur og har støtte for crontab (duuuh), så i teorien skulle det gå fint med en linksys med dd-wrt/openwrt/sveasoft også. Man må bare lage et script som setter rette innstillingene i brannmuren, og et script som setter det tilbake etterpå. Problemet en WRT-boks er resettknappen, men med decent software (alt annet enn orginal?) så kan du jo deaktivere denne). Endret 3. april 2007 av JKJK Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 4. april 2007 Forfatter Del Skrevet 4. april 2007 Du har mange gode poeng CastorFiber, men vi snakker om lillebroren min her på 15. Jeg er utflytta(går på høyskole) så da bor han med mamma. For broren min sin del blir det veldig mange sene kvelder og dette igjen går ut over skolearbeidet. Å snakke med/til han har jeg prøvd, men det var bortkasta... dårlig selvdisiplin. Dritungen vet ikke at det er nå han legger grunnlaget for resten av livet... :-) Har også tenkt på det å skru opp ruteren og rett og slett fjerne reset-knappen, men da igjen får mamma et problem når ho skal bruke internett og ruteren har tatt kvelden pga traffikken. Og om jeg gjør det har han nettverkskabel han kan trekke fra rommet og til modemet som står rett ved siden av. Snakket også med ISPen vår, NGT med det var ingenting de kunne gjøre... tror heller det ikke er noen instillinger jeg kan stille på i modemet. Funker ikke timeren kan jeg åpne 8080 til modemet og porter videre til ruteren slik at jeg kan fjernstyre den fra der jeg bor. Men grunnet jeg bor litt unna kan jeg ikke komme å fikse ruteren på stedet om den skulle knele pga traffikken. Og mamma må ha internett som sagt pga studier... :-) Lenke til kommentar
kense Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 (endret) noen raske forslag, ikke alt like gjennomtenkt. -er litt enig med noen innlegg her. barn og voksne må kunne læres å hanskes med fristelser og ny teknologi, skal ikke måtte innføre forbud overalt. ta en diskusjon med han, og få han til å forstå at for lite søvn er usunt for barn som vokser, kan få konsekvenser for videre skole arbeidsliv..., -få han til å skjønne litt alvoret i det, synes disse foreldrene som bare sier "ikke gjør det/det er forbudt/det er farlig"...., vel blir litt for dumt. Lær han til å tenke selv og ta selvstendige kloke valg. -du kan kanskje også gå inn i loggen på modem eller ruter å se om han var på eller ikke, og senere belønne han viss han ikke har vært på nett. -men problemet igjen er jo at internett for noen kan være helt som et narkotikum. -les noen bøker i pedagogikk/ internett avhengighet for gode råd. Endret 4. april 2007 av kense Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 5. april 2007 Forfatter Del Skrevet 5. april 2007 Jeg var gjemme hos muttern i går for å teste om en switch mellom modemet og splitteren ville fungere, for om jeg feks satte timeren på modemet/switchen så vil han jo se hvorfor et av disse plutselig blir dødt. Men det fungerte ikke, jeg var også inne på modemet og, type thomson, men den har ikke en slik funksjon som jeg kan se når den skal stenge ned nette osv.... veldig synd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå