Slaekkis Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Hei, (håper trådtittelen er ok) jeg har sett litt på et tilbud fra komplett.no, der de tilbyr denne pakka: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2 Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI, ATX, XFX GeForce 8800GTS 500M 320MB GDDR3, Corsair Value S. PC4200 DDR2 2048MB USB2 multikortleser 3.5" sort/sølv, NorthQ 4775-500BULK, ATX 500W, 120mm Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz Socket Cooler Master Centurion 534, Sort, Support Komplett.no - Komplett sin Strømkabel PC m/jord 2m Nero 7 OEM 1i Programvare OEM CyberLink DVD Suite 5, 6Channel, OEM CD, Norman IC,1 år lisens, Virus Control, Musmatte Blå 4/6mm Støtsikker PC-eske SoftThinks Installasjons og recovery Samsung DVD-brenner SH-S182D IDE MS COA Label Windows MS Win Vista Home Premium Norsk MS MANUALS Win Vista Home Premium MS ROYALTY Vista Home Premium Garanti 3 år - Sende inn - 9699,22 kr. og hvis man bygger selv, så kommer PCen, som har de samme komponentene utenom diskettstasjon og samme garanti: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor NORTHQ 4775-500BULK, ATX 500W, 120mm (NQ-4775-500BU2) Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI, ATX, Socket-775, GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16 "Intel E6400 Core2Duo 2,13GHz/1066/2M LGA775 bulk" Corsair Value S. PC4200 DDR2 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2 16MB 7200RPM XFX GeForce 8800GTS 500M 320MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI/HDTV/HDCP,500/1600Mhz Samsung DVD-brenner SH-S182D IDE Black OEM 66I-00735 Microsoft Windows Vista Home Premium OEM Norsk, 1 bruker, DVD, 32bit - 8695 kr. Er det virkelig så dyrt for komplett å bygge den selv, opprettholde garantien og 1 år med Norman etc? Er det så lønnsomt å bygge den selv, og sleppe alt det unyttige som pleier å følge med? Er snakk om litt over 1 000 kr som er å spare, som er mye for en fattagslig stakkar som meg. Tror dere det er verdt å kjøpe som deler? Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Hei, (håper trådtittelen er ok) jeg har sett litt på et tilbud fra komplett.no, der de tilbyr denne pakka: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2 Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI, ATX, XFX GeForce 8800GTS 500M 320MB GDDR3, Corsair Value S. PC4200 DDR2 2048MB USB2 multikortleser 3.5" sort/sølv, NorthQ 4775-500BULK, ATX 500W, 120mm Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz Socket Cooler Master Centurion 534, Sort, Support Komplett.no - Komplett sin Strømkabel PC m/jord 2m Nero 7 OEM 1i Programvare OEM CyberLink DVD Suite 5, 6Channel, OEM CD, Norman IC,1 år lisens, Virus Control, Musmatte Blå 4/6mm Støtsikker PC-eske SoftThinks Installasjons og recovery Samsung DVD-brenner SH-S182D IDE MS COA Label Windows MS Win Vista Home Premium Norsk MS MANUALS Win Vista Home Premium MS ROYALTY Vista Home Premium Garanti 3 år - Sende inn - 9699,22 kr. og hvis man bygger selv, så kommer PCen, som har de samme komponentene utenom diskettstasjon og samme garanti: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor NORTHQ 4775-500BULK, ATX 500W, 120mm (NQ-4775-500BU2) Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI, ATX, Socket-775, GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16 "Intel E6400 Core2Duo 2,13GHz/1066/2M LGA775 bulk" Corsair Value S. PC4200 DDR2 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2 16MB 7200RPM XFX GeForce 8800GTS 500M 320MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI/HDTV/HDCP,500/1600Mhz Samsung DVD-brenner SH-S182D IDE Black OEM 66I-00735 Microsoft Windows Vista Home Premium OEM Norsk, 1 bruker, DVD, 32bit - 8695 kr. Er det virkelig så dyrt for komplett å bygge den selv, opprettholde garantien og 1 år med Norman etc? Er det så lønnsomt å bygge den selv, og sleppe alt det unyttige som pleier å følge med? Er snakk om litt over 1 000 kr som er å spare, som er mye for en fattagslig stakkar som meg. Tror dere det er verdt å kjøpe som deler? 8293747[/snapback] Det er absolutt verdt å kjøpe deler og bygge selv. De tar overbetalt for arbeidet. Det er gjort på veldig kort tid om du er flink. Lenke til kommentar
dedeee Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Alle delene du bestiller fra Komplett har i prinsippet en egen garanti, og det fins gratis alternativer for antivirus (bruker avast selv og er strålende fornøyd). Bygging anbefales derfor absolutt, og selv om du er ganske grønn i emnet skal det være verdt de vel 1000 kronene du sparer. Bygde mitt første system i høst, hadde montert på grafikk og lydkort på andre PCer tidligere (ikke at det er vanskelig, men er i alle fall greit å ha sett innsiden på en maskin før), og bygginga tok meg en 5-6 timer med litte grann pauser. Kjekk timelønn for en student eller skoleelev. Dessuten gir bygging av PC deg ofte litt kunnskap som er greit å ha den dagen maskinen streiker, og med litt flaks løser du problemet selv og slipper å sende hele maskinen til tech support. Derimot er det ekstremt kjekt å ha en ekstra maskin lignende eller en eller annen form for guide for å bygge PCen i papirformat. Er kjekt å kunne få hjelp når du kommer til de litt mindre åpenbare delene (f. eks kobling av kabler fra kabinett til HK). Lenke til kommentar
Slaekkis Skrevet 2. april 2007 Forfatter Del Skrevet 2. april 2007 Ja, Norton og Norman har jeg gått lei. Får som du sa like bra hjelp av de som er gratis. Ang. byggingen så skal en kompis hjelpe meg med det, så det er ikke noe problem. De 1000 kr. er også dyrebare når det kommer til innkjøp til en skjerm for meg Men garanti? Hvordan fungerer det når jeg bygger den selv? Lenke til kommentar
Gordion Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Garanti på vær enkelt del. Lenke til kommentar
dedeee Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 (endret) Men garanti? Hvordan fungerer det når jeg bygger den selv? 8296598[/snapback] Som sagt, har hver individuelle komponent en egen garanti. Altså vil de aller fleste problemer som dekkes av garanti for en ferdigbygd PC dekkes hvis du bygger den selv. Unntaket er store feil under montering av PC, som det å elegant smøre goop over hele hovedkortet. Derimot, hvis du får fra start en mengde artifacts på et uklokka skjermkort, om PSU ryker, eller CPU går på 80 grader load (ok, sistnevnte betyr ofte en monteringsfeil, men allikevel), så har Asus/MSI/Sapphire/Mist/ThermalTake/Intel/AMD/osv... og forsåvidt komplett en garanti for den delen som det er noe galt med. Du vil nok måtte finne ut selv hvilken del som det er en feil med (dette er da ofte middels åpenbart, ellers kan sikkert dette forumet hjelpe), eller hvis du ikke finner nøyaktig hvilken komponent som er gått skeis, er det ikke noe problem å sende flere deler til retur for at komplett finner feilen (gjorde dette selv i januar, da systemet mitt nektet å poste, og jeg fikk testet alle komponenter untatt hovedkort og prossessor på et annet system, komplett tok villig imot begge to for testing) uten at dette koster deg noe ekstra. Bare husk: vær veldig forsiktig under montering (ikke gjør sånne dumme ting som jeg gjorde, sette prossessoren feil vei^^), og hvis du skal komme til skade å faktisk gjøre en feil, så vil garantien dekke dette hvis de ikke lett kan bevise at du er ansvarlig. EDIT: Som jeg sa et annet sted og, bruk prisguiden.no for å finne webshops som eventuelt kan gi deg en bedre deal på enkelte komponenter enn det komplett gjør. Bestiller du fra 2-3 forskjellige webshops kan du spare en pen slant, selv om du må vente på den treigeste før du begynner å bygge. Endret 2. april 2007 av dedeee Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 (endret) En tusenlapp er da relativt billig med tanke på at de setter sammen/installerer OS og gir med bittelitt ekstra. Jeg hadde ikke giddet å bygge selv for å spare den tusenlappen - det går jo fort noen timer før alt er oppe og går med installasjon av drivere osv. Det er fremdeles penger å spare på å bygge selv, men ikke så mye som før. Nå idag tror jeg nesten at jeg hadde gått for en ferdigløsning selv om de siste 4-5 PC'ene mine er hjemmebygget. Endret 2. april 2007 av Nonsens Lenke til kommentar
Gordion Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 (endret) En tusenlapp er da relativt billig med tanke på at de setter sammen/installerer OS og gir med bittelitt ekstra. Jeg hadde ikke giddet å bygge selv for å spare den tusenlappen - det går jo fort noen timer før alt er oppe og går med installasjon av drivere osv. Det er fremdeles penger å spare på å bygge selv, men ikke så mye som før. Nå idag tror jeg nesten at jeg hadde gått for en ferdigløsning selv om de siste 4-5 PC'ene mine er hjemmebygget. 8296776[/snapback] Snakker ikke om mange timene da. Ca. 3 så har du god tid! Hvis du har over 333kroner timen i lønn etter skatt så er det sikkert greit.. Endret 2. april 2007 av Gordion Lenke til kommentar
myhken Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Jeg har bygd mine første pc'er nå nylig og jeg er ikke i tvil: Å betale for å få pc'en ferdig bygd, og med tre års garanti/support er betalingen komplett krever helt ok. Men om den ikke MÅ være fra komplett, sjekk Netshop, der tar de kun 350 kroner for å sette samme en pc og med tre års garanti på hele saken. Og der har du mulighet til å plukke akkurat de delene du selv vil ha. Det gjør ikke komplett. Der må du forholde deg til pc byggeren. Og har ikke Netshop delene du er ute etter, så send dem en mail eller ring dem. Jeg har opplevd ved et par anledninger at de bestiller opp de delene jeg trenger fra andre steder. Uten at det koster spessielt mer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå