Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tekninske spm. ved bytte av motor (Mercedes W124)

LiamH

Anbefalte innlegg

Står og skal bytte motor i min 230E '85 og har fått en motor fra en 86-modell. Disse skulle i teorien være likedan, men i praksis viser det seg å være en del forskjeller.

På min bil er det bl.a. tre pin'er på kontakten fra gass-spjeldet, mens det på den "nye" motoren kun er to. På tomgangsregulatoren derimot, er det kun to pin'er på kontakten på min bil, mens det på den nye motoren er det 3.

I tillegg så er det en ekstra føler/giver med en enkelt ledning/pin på den nye motoren som står montert ved 2 sylinder, like ved temp.giveren, mens denne ikke står på min bil.

I tillegg er det forskjellig fordeler og coil, uten at dette er noe stort problem.

Bortsett fra dette er motorene helt like!

Kan noen forklare hva som er forskjellen og hvilke deler jeg trenger å flytte over fra min gamle motor for å få dette til å fungere? Passer delene på den nye motoren med min motorstyring? Kan jeg kun flytte over kontakten på gass-spjeldet og hele tomgangsregulatoren og bare la den føler/giveren med en pin, stå montert uten å være i bruk?

M.a.o. lar det seg gjøre å bytte disse motorene uten å måtte demontere hele motoren?

Siden INGEN Mercedes-verksted, som burde ha peiling på de bilene de reparerer, vet svaret (eller gidder å svare) på noen av mine spørsmål, så håper jeg at noen her kan hjelpe!

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt går an å bygge om,men har den du skal sette i ledning på fordeleren så har den vel ikke hullet til svinghjulsføleren som du har på din.Da må du bytte tenningsmodul mm.Du har vel lamdasonde eller muligheten til å koble på på din siden du har tre ledninger på gasspjeldet.

Lenke til kommentar

Jepp! Den jeg skal sette i har en ledning fra fordeleren, så jo mer jeg undersøker, jo mer finner jeg ut at ALT må flyttes over ++

Tror heller jeg satser på en annen motor!

Kan du, ut i fra det du vet om motoren min, forklare hva jeg burde se og spørre etter når jeg prøver å finne en annen motor, slik at jeg får en identisk en som f.eks navnet på hvilke fordeler, coil etc., type innsug etc...?

Har null peiling på hvor mange varianter/løsninger disse motorene kommer i...

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Takker! Nå skal det sies at mengdefordeleren var rimelig identisk på begge disse motorene, i alle fall ved første øyekast. Sitter tenningsmodulen på mengdefordeleren? I så fall hvor?

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...