Gå til innhold

Effektforbruk - hva skal man velge?

Anbefalte innlegg

En slik server vil vel høyst sannsynlig snurre og gå med en meget lav gjennomsnittlig cpu-load?

Hvis du kjøper den billigste AMD cpu du kan finne og aktiverer Cool’n’Quiet vil cpu'en bare bruke ca 10 til 15 watt.

Husk bare at det ikke er alle sempron som har Cool’n’Quiet. Jeg hadde en 3000+ sempron socket 754. Den hadde ihvertfall Cool’n’Quiet.

Kilde:

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/displ...fficient_6.html

cpu-idle-1.png

Endret av jobra1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bra ytelse for pengene.(low power)

https://prisguiden.no/product.php?productId=25643

https://prisguiden.no/product.php?productId=43160

Edit: noen som vet om en CPU som yter bedre pr. krone i dette tilfelle?

Dessuten disse kan klokkes meget bra uten å øke volten så mye..

8322442[/snapback]

Tja, tittet litt nøyere over dette alternativet - man kan ikke bruke Pentium M prosessorer i det hele tatt på dette hovedkortet - Core Dual/Solo har en annen pin layout enn Pentium M.

Uansett - jeg har bestemt meg for hovedkortet som blir forelsått her. All fokusen rundt hvor mange watt selve CPU'en trekker er jo egentlig ikke så interessant. Det er jo enorm forskjell på hvor mye hovedkortet forlanger av effekt!

Selvfølgelig skal jeg benytte 2.5" HDD, her er det som nevnt også noe å hente.

Til dette hovedkortet skal jeg kjøpe en Core Dual T2600 til den nette sum av ca. 2100 kroner.

Så gjenstår det og se hvor enkelt det blir å sette opp Speedstep i Linux (Debian Sarge)...

Har lest meg fram til at dette oppsettet kommer til å suge i underkant av 80W ved full load, ca. 60W ved idle. Som er langt under halparten av hva man får til med standard desktop HK og tilhørende CPU (være seg AMD eller Intel).

Takker for fine innspill :)

Lenke til kommentar
Litt rask hoderegning tilsier at 1 Watt effektforbruk koster 12 kroner i året.

8293063[/snapback]

For at regnestykket ditt skal bli riktig blir det en pris på ca. 1,37 kr/kWh. Betaler du virkelig så mye for strøm/nettleie (sett bort fra fastbeløp som ikke påvirkes av forbruket )?

1 W konstant effekt i ett år blir som følger

365 x 24h x 0,001kW = 8,76 kWh

Hos min leverandør ligger nå nettleien på ca. 32-34 øre/kWh (avhengig av om det er sommer eller vinter). Strømprisen ligger for tiden på omkring 30 øre/kWh. La oss for enkelhets si at strøm+nettleie er 65 øre/kWh (jeg har sett bort fra evt. fastledd fordi dette ikke påvirkes av det økte forbruket)

Prisen for 1 W konstant effekt pr. år blir da ca 8,76 kWh x 65 øre/kWh = 5,69 kr.

All energien du bruker til å drive en PC, skjerm osv. går til slutt over til varme. Dette betyr at du i fyringssesongen mer eller mindre kan se bort fra energiforbruket til PCen da du får et tilsvarende mindre behov for oppvarming med panelovner/sentralfyring e.l.

Lenke til kommentar

Hos min leverandør ligger nå nettleien på ca. 32-34 øre/kWh (avhengig av om det er sommer eller vinter). Strømprisen ligger for tiden på omkring 30 øre/kWh. La oss for enkelhets si at strøm+nettleie er 65 øre/kWh (jeg har sett bort fra evt. fastledd fordi dette ikke påvirkes av det økte forbruket)

Prisen for 1 W konstant effekt pr. år blir da ca 8,76 kWh x 65 øre/kWh = 5,69 kr.

Det regnestykke der lagra jeg :thumbup:

Det vill si det koster man rundt 500-600hundre kroner i året å ha en server som tar 100watt fra veggen i året... altså 50lapp i mnd... det er jo ingenting, får man tak i via pc kan forburke gå ned til tja 30-40watt? eller kanskje ennda mindre...

Noen som vet hva en xbox med linux på drar i antall watt? kanskje jeg skal bruke den som server etter hvert når jeg skal kjøpe 360?

Lenke til kommentar
Hva med bruk av dvalemodus (og "wake on lan") det kan vel gi redusert strømforbruk på en 24/7 PC/filserver......eller er jeg helt på jordet??

Men Linux :hmm:

8321326[/snapback]

Det var faktisk en god ide :thumbup:

Det skal jeg prøve. For serveren er stort sjett bare i bruk ca 5 timer når jeg er hjemme og litt sånn av og til når jeg er hjemme i helgene.

Men det passer dårlig til filserver... vente flere min på å få opp siden sin :p hehe...

Man kan alltids klokke ned cpu, minne, bruke mindre minne (altså viss du ikke trenger mer enn 128mb så trenger man ikke mer)

hvordan fungerer wake on lan? Når noen prøver å gå inn på ip adressen o.l vill maskinen starte opp?

Lenke til kommentar
Litt rask hoderegning tilsier at 1 Watt effektforbruk koster 12 kroner i året.

8293063[/snapback]

For at regnestykket ditt skal bli riktig blir det en pris på ca. 1,37 kr/kWh. Betaler du virkelig så mye for strøm/nettleie (sett bort fra fastbeløp som ikke påvirkes av forbruket )?

All energien du bruker til å drive en PC, skjerm osv. går til slutt over til varme. Dette betyr at du i fyringssesongen mer eller mindre kan se bort fra energiforbruket til PCen da du får et tilsvarende mindre behov for oppvarming med panelovner/sentralfyring e.l.

8372153[/snapback]

Nå er jo kraftprisen på laveste nivå på svært lenge da... Her er en liste over priser siden 2001 - dagens pris er den laveste på denne listen: http://www.jotunkraft.no/kraftpriser.html

Så at ren kraftpris vil være høyere enn 30 øre/kWt er jo høyst sansynelig... Jeg runnet av til 1 kr/kWt i steden for 65 øre. Og så gjorde jeg en blunder med å skrive at dette tilsvarer 12 kr i året pr. Watt :blush:

Uansett - jeg vil kalle det sansynlig at i snitt vil 1 kr/kWt være minimum utgift, sansyneligvis langt mere. Så da snakker vi nesten 1000 kr for serverdrift i året.

Spiller liten rolle hvordan man vinkler akkurat dette regnestykket - at det er mange hundrelapper å spare på å kjøpe lavt strømforbruks hardware er udiskutabelt. Og det er temaet i denne tråden.

Endret av netphreak
Lenke til kommentar
Hva med bruk av dvalemodus (og "wake on lan") det kan vel gi redusert strømforbruk på en 24/7 PC/filserver......eller er jeg helt på jordet??

Men Linux :hmm:

8321326[/snapback]

Det var faktisk en god ide :thumbup:

Det skal jeg prøve. For serveren er stort sjett bare i bruk ca 5 timer når jeg er hjemme og litt sånn av og til når jeg er hjemme i helgene.

Men det passer dårlig til filserver... vente flere min på å få opp siden sin :p hehe...

Man kan alltids klokke ned cpu, minne, bruke mindre minne (altså viss du ikke trenger mer enn 128mb så trenger man ikke mer)

hvordan fungerer wake on lan? Når noen prøver å gå inn på ip adressen o.l vill maskinen starte opp?

8373859[/snapback]

Heh, Wake on Lan? Du snakker "Wake on Wan" my friend. Nei, dette funker ikke. Og så blander du visst web og filserver. Om du skal ha filserver er jo greit - jeg har mange Wan server tjenster som skal kjøres, og slettes ikke bare av meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...