Gå til innhold

Effektforbruk - hva skal man velge?

Anbefalte innlegg

Litt rask hoderegning tilsier at 1 Watt effektforbruk koster 12 kroner i året. Et ATX HK med P4 3.0GHz, èn 3.5" HDD og 1GB RAM trekker raskt 100 Watt uten skjerm. Med andre ord: 1200 kroner i året for å ha den stående på 24/7/365.

Hm, jeg skal ha en Linux webserver i kjelleren. Men jeg gidder ikke betale 1200 kroner i året for å ha den stående der... Så her må det handles hardware med omhu...

Siden vi er i prosessorforumet her får vi fokusere på den først. Ser at en AM2 har prosessorer i 35W utgave. Dette er jo fint, men 3800+ utgaven koster jo 2886 kroner hos shg.no (som er de eneste som har den i Norge?). Dette er over mitt budsjett for en webserver, så enkeltkjernen Sempron 3000+ (SDD3000CNBOX) er vel mer i min gate, til under 600 kroner. Men:

Kan man undervolte AM2 prosessorer? Regner jo med at multipelier'en er låst? For det ser på papiret ut for meg som en underklokket dobbeltkjerne Athlon64 X2 4600+ (ADO4600CUBOX) på 65 Watt vil kunne yte bedre ved samme effektforbruk? Men det er klart - om eneste måten å sinke prosessoren på er ved å sette en lavere bus hastighet sløves jo alle de andre komponentene ned også...

Eller er VIA sine mini-ITX en løsning? Er litt usikker på hvordan den CPU'en klarer seg ved arbeid med en større SQL database...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg har ingen egen erfaring med dette, men har lest at mange undervolter prosessorene sine ja.

Men om det er så mye å spare på å sette ned spenningen fra 1,2/1,3v til 1,0/1,1v som er det eg har lest om, tviler eg på :hmm:

På den annen side, dersom serveren din står i ett oppvarmet rom så vil den også hjelpe til med oppvarmingen, så du tar litt inn igjen der.

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar
Hm, jeg skal ha en Linux webserver i kjelleren. Men jeg gidder ikke betale 1200 kroner i året for å ha den stående der... Så her må det handles hardware med omhu...

Gjæriknark!

Eller er VIA sine mini-ITX en løsning? Er litt usikker på hvordan den CPU'en klarer seg ved arbeid med en større SQL database...

hehe.. kommer litt ann på det, men ikke akurat noe server hardware det her!

Jeg ville anbefalt en pentium 3 maskin. 512mb sdram... hadde vært bra nok og greit nok så lenge du ikke skal kjøre så alt for stor og tung database :thumbup:

Lenke til kommentar

Nja, det å varme opp et rom i kjeller'n som ikke ikke er oppholdsrom gir ikke store gevinsten. Mye som slippes ut gjennom veggene der gitt ;) Kan jo bruke vannkjøling og legge radioatoren opp i stua - men da begynner det i bli gnient og nerd ;)

Jeg synes forøvrig det er rart at så få tenker på strømforbruk når de handler hardware. Man diskuterer jo priskutt på prosessorer i det vide og det brede, og en skarve hundrings kan få folk til å handle i affekt - men ingen bryr seg om effektforbruket, selv om det kan bety atskillige hundringser i året!

Nei, er egentlig ikke så gnien. Men om man kan spare miljø og lommebok med samme stein kan jeg ikke se hvorfor man skal ignorer dette?

Lenke til kommentar
På den annen side, dersom serveren din står i ett oppvarmet rom så vil den også hjelpe til med oppvarmingen, så du tar litt inn igjen der.

8293586[/snapback]

Jeg, BF2142, min PC (signatur) og en 21" Eizo F930 (drar 130W) satt og koste oss en hel dag i et 20 m2 rom, med døra ut oppe, uten noen annen form for oppvarming, mens tempraturmåleren viste stabilt 23 grader, og 28-32 grader inni PC'n :)

Lenke til kommentar
Hva med bruk av dvalemodus (og "wake on lan") det kan vel gi redusert strømforbruk på en 24/7 PC/filserver......eller er jeg helt på jordet??

Men Linux :hmm:

8321326[/snapback]

Eh, nå snakket jeg om en webserver... Så du er nok ikke helt med nei... ;)

e6300 bruker nok lite strøm, og hvis du kjøper et HK som er bra nok til at du kan leke litt med BIOSen kan du sikkert få strømforbruket ganske mange hakk ned.

8321229[/snapback]

Skal sjekke ut Intel's løsning også ja. Men med Intel er det vel i hvertfall ikke mulig å senke klokkefrekvensen på annen måte enn ved å stille ned FSB?

Lenke til kommentar
Bærbare bruker da ganske lite strøm(?)

Du kunne brukt en bærbar som server. Jeg ville kanskje fikset en bedre kjøling til den hvis den skulle stått på 24/7

8317910[/snapback]

Ja dette er absolutt en vei å gå... Men det er en uforholdsmessig dyr løsning da, med mindre man klarer å skaffe en brukt med defekt skjerm f.eks.

Lenke til kommentar
Edit: ingen tvil om at mobile CPUer er tingen i ditt tilfelle.

8322341[/snapback]

Ja, det er her det blir vanskeligere å finne fakta... Det er neimen ikke lett å finne ut hvor mye strøm de forskjellige hovedkortene (brikkesettene, firewire, usb etc.) trekker.

Men jeg sier meg enig i din teori om at mobile løsninger kan være best - kloke hoder har jo tenkt på strømforbruk i slike oppsett :)

Takk for linker.

Lenke til kommentar
Jeg synes forøvrig det er rart at så få tenker på strømforbruk når de handler hardware. Man diskuterer jo priskutt på prosessorer i det vide og det brede, og en skarve hundrings kan få folk til å handle i affekt - men ingen bryr seg om effektforbruket, selv om det kan bety atskillige hundringser i året!

8293838[/snapback]

Tror mye av dette skyldes at ikke alle står ansvarlig selv når strømregninge kommer i postkassen. For mange her er det mor og far som må betale.

Lenke til kommentar

8293838[/snapback]

Tror mye av dette skyldes at ikke alle står ansvarlig selv når strømregninge kommer i postkassen. For mange her er det mor og far som må betale.

8325194[/snapback]

eller huseier :)

men uansett så er en stor engangsutgift "verre" enn bittelitt ekstra på strømmen.

Lenke til kommentar

Viss man tenker på at cpu skal ta lite strøm bør man heller investere i 2,5" disker framfor 3,5"

her er det mye å hente :)

Når du målte 100watt, mente du gjenomsnitt? ved full load, eller idle?

Skal sette filserveren hjemme til mamma snart her :D

Så snyter jeg på hun istede :p hehe.. hu ble glad når jeg sa hu fikk tilgang til musikk o.l :p så det var i orden, hjemme blir nok en via pc for å kjøre web og ftp server tenker jeg... om ikke en gammel pentium 3 maskin :) de er ingen strømforbrukere i vertfall. Samt har jeg snakka med kjæresten til mamma, så der havner game serveren min :thumbup:

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...