kimma Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 (endret) hei. har akkurat kjøpt meg ny pc og skjerm, og har problem med og få skjermen til og virke med dvi inngang på skjermen. det som skjer er: -pc booter bildet kommer -der hvos windows skal loade så blir bildet bortet og kommer ikke igjen, skjemen går i sleep modus men hvis jeg kobler skjermen inn når jeg har boota med vga kabel (skjermen har både dvi og vga inngang) så virker dvi utgangen merklig at skjermen vil boote med vga men ikke med dvi. min hw er samsung 225bw skjerm gainward 8800gts 640mb skjermkort kjører foresten windows vista homepremium 32bit håper på raskt svar mvh kimma Endret 2. april 2007 av kimma Lenke til kommentar
Boye Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 (endret) Kjenner til det problemet, hadde det for 2 dager siden faktisk. Problemet lå i at skjermkortdriverne satte feil utgang som standard når du kommer inn i Windows. Ettersom jeg har 2 skjermer var det en smal sak å ordne (vel inne i Windows, høyreklikk skrivebord, Properties, Display Properties, skru på den andre, skru av den første, reboot). Du kan også forsøke å bruke VGA og DVI inn i skjermen din samtidig, og bytte inngang via skjermens meny slik at du først starter Windows, skrur av den du har og skrur på den andre. Ellers kan det være en reinstall av skjermkortdrivere kan hjelpe å "resette" instillingene. nVidia driverene har en tendens til å "lære" seg hva du gjør etter et par ganger, når du plutselig får en ny skjerm vil ikke den nødvendigvis startes automatisk. EDIT: Forresten, mulig jeg misforstår problemet? Stemmer det at du får bilde i BIOS/før OS, du ser Windows logo bildet, og akkurat idet skrivebordet kommer/login/skjermkort endrer oppløsning (driverene starter) så mister du bilde? Endret 2. april 2007 av Boye Lenke til kommentar
kimma Skrevet 2. april 2007 Forfatter Del Skrevet 2. april 2007 nei ser bilde i bios men mister det igjen rettfør windows oppstart skal kjøre men hvis jeg bruker vga kabel starter alt som normalt, den greier også og sende bilde nå jeg setter inn dvi kabelen i windows Lenke til kommentar
Boye Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 (endret) Når du bruker VGA kabel, bruker du samme utgang eller har du adapteret på den andre utgangen? Foreslår som sagt reinstall av skjermkortdrivere, ikke for å slegge det inn eller repetere meg selv, men fordi det er en god start Da slipper du også å tenke på eventuell 60/72/75/85Hz- og oppløsningsproblematikk man kan få med LCD skjermer. Skjermkortet fungerer og skjermen går fint, så bare kjør på. Ellers er det verdt å merke seg at du bør kun ha en kabel i skjermkortet av gangen på samme skjermkort. Ikke bruk både VGA og DVI på samme skjerm. Grunnen til at jeg nevnte det ovenfor at du -kunne- gjøre det var for å eksperimentere, men det anbefales ikke fordi driverene/skjermen kan bli forvirret EDIT: Vent nå litt......"rett før Windows oppstart skal kjøre", er det noe spesielt med Vista med oppstartsbildet? I vanlig Windows XP får man sort skjerm, med Windows logo, en sort strek med blå "progressbar", og når loginskjerm/skrivebordet dukker opp er oppløsningen endret, drivere slår til, og du har musepil. Endret 2. april 2007 av Boye Lenke til kommentar
kimma Skrevet 2. april 2007 Forfatter Del Skrevet 2. april 2007 det samme skjer i vista som i xp sin oppstart, men rett før det bildet skal komme så vil ikke skjermen mer, har reinnstalert drivere hundre ganger har også bare i en kabel av gangen. for og bruke vga kabel er det skjermkort->dvi-vgaovergang->vga kabel->vga inngang på skjerm. for og bruke dvi kabel er det skjermkort->dvi kabel->dvi inngang på skjermen Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Kan jo teste en "HOT-SWAP" etter du har bootet. Endel av Samsung skjermene har også "Source" knapp(A & B). Virker som den ikke detekterer skjermen din... Jeg har en gammel Samsung 19" som jeg bruker som ekstraskjerm, denne står koblet både med vga og dvi til 2 forskjellige maskiner. Da kan jeg bare velge source og bytte mellom de 2... Lenke til kommentar
kimma Skrevet 9. april 2007 Forfatter Del Skrevet 9. april 2007 siden problemet ligger kun der windows skal boote og ikke i bios booten og inne i windows, kan det være feil med skjermen? eller skjermkortet? det er jo samme problem i både windows xp og vista har også testet med kabelen på begge utgangene på skjermkortet Lenke til kommentar
flabben2k Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Det samme skjer med meg også, men i mitt tilfelle så var det en enkel fix. Har kobla tv-ut gangen til tven, så bilde kommer der. Så måtte bare se på tven mens jeg høyreklikker og velger at pcskjermen skal være hovedbilde =) Så om du har tvut på skjermkorte ditt og har dette kobla til tven, så får du bare se på tven og skifte der. Lenke til kommentar
kimma Skrevet 13. april 2007 Forfatter Del Skrevet 13. april 2007 ingen som har fler tips? kan det være skjermen som tuller? Lenke til kommentar
Radium Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Har hatt akkuratt samme problem på to forskjellige lcd skjermer selv... Ved bruk av dvi fikk jeg kun bilde i bios, i sikkermodus og av windows xp loading skjermen. Så fort den kom inn i windows ble skjermen svart... Og vga har alltid fungert greit. Viser seg at det er veldig mange som har samme problem, bare søk på internett så finner du drøssevis. Jeg prøvde veldig mye forskjellig, inkludert installering\reinstallering av skjermkortdrivere. Så lastet jeg ned drivere fra skjermkortprodusenten min(asus) og flashet BIOS til nyeste versjon, og det gjorde faktisk susen I tilfelle du skal flashe BIOS skal du være veldig forsiktig siden det kan ødelegge hovedkortet om man ikke helt vet hva man gjør. Jeg fulgte bare instruksjonene på ABIT sin hjemmeside, siden jeg har et ABIT hovedkort. Jeg har lest at man også kan prøve en dvi-d kabel, siden dvi-d kabler kun sender et digitalt signal, mens en dvi-i kabel kan sende både analoge og digitale signaler. Dette kan forvirre skjermen, som ikke helt vet hva den skal velge. Håper du får fikset det ihvertfall! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå