Gå til innhold

Rare farger i Photoshop CS3

Anbefalte innlegg

Hei. Oppdaget noe merkelig i dag. Fargene vises annerledes i Photoshop enn de vises i andre programmer. Dette er et alvorlig problem og gjør i prinsippet PS ubrukelig akkurat nå.

Her er et eksempel:

ishot370c1f.jpg

Det til venstre er slik bildet ser ut i alle andre programmer, det til høyre er Photoshop.

Jeg bruker en Macbook 13.3t med OS X.

Hvordan kan jeg fikse problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. Oppdaget noe merkelig i dag. Fargene vises annerledes i Photoshop enn de vises i andre programmer. Dette er et alvorlig problem og gjør i prinsippet PS ubrukelig akkurat nå.

Her er et eksempel:

ishot370c1f.jpg

Det til venstre er slik bildet ser ut i alle andre programmer, det til høyre er Photoshop.

Jeg bruker en Macbook 13.3t med OS X.

Hvordan kan jeg fikse problemet?

8292792[/snapback]

Send en melding til de som lager photoshop ( www.adobe.no )

Lenke til kommentar

Fargekalibrering er for matching av fargevisning for flere forskjellige output/input-media (forskjellige skannere, skjermer, printere etc). Dette vil ikke skape grunnlag for forskjellig visning på samme medie (samme skjerm).

Det som imidlertid kan skape problemer er om f.eks en Adobe RGB-fil blir forsøkt lest av et program uten støtte for annet en sRGB (noe som vil resultere i blassere farger i f.eks nettlesere enn med samme fil i Photoshop). Derfor er det viktig å forstå hvordan Photoshop behandler fargerom for å slippe å få kjedelige overraskelser.

Endret av rotekaizer
Lenke til kommentar
Åssen fargerom eksporterer du bildene til?

8292936[/snapback]

Beklager, men jeg skjønte ikke hva du mente med dette.

8293768[/snapback]

Da er det nærliggende å tro at du jobber i et annet fargerom enn sRGB, som er vanlig for visning på nett og skjerm.

Edit - color settings - velg sRGB som fargerom. Bilder som har en annen profil enn sRGB må også konverteres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...