Gå til innhold

Nå blir strømmen trådløs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Aprilspøk eller ei... Er lite keen på å gjøre stua til en gigantisk mikrobølgeovn.

8292844[/snapback]

Jeg håper inderlig ikke at dette kan være helseskadelig. Det diskuteres torss alt enda om stråling i fra høyspenningslinjer er skadelig.

Lenke til kommentar
Er ikke ideen med trådløs strøm noen millioner år gammel, ta for eksempel lyn.... :p

Ellers gir jo dette ekstreme muligheter til mobilitet i hjemmet

8292513[/snapback]

Vet ikke om jeg vil ha lyn svevende gjennom stua i tide og utide...

Jeg håper inderlig ikke at dette kan være helseskadelig. Det diskuteres torss alt enda om stråling i fra høyspenningslinjer er skadelig.

Dersom stråling fra høyspent ledning og mobiltelefoner er skadelig, så betviler jeg at denne har noen veldig radikalt anderledes effekt på helsen...

Ville vel også likt å se dette beskrevet på ett litt mindre suspekt tidspunkt.

Lenke til kommentar
Trådløs strøm kommer på markedet i år, og kan ifølge Philips revolusjonere alt vi vet om strøm.

Les mer

8292284[/snapback]

På tide. Tesla fant jo opp dette på begynnelsen av 1900 tallet.

8292335[/snapback]

Fant opp hva? Strøm overført med radiobølger? Trådløs strøm på en måte som er noe i nærheten av praktisk? Tror ikke det..

"Could Powercast's technology also work for larger devices? Perhaps, but not quite yet. Laptop computers, for example, use more than 10 times the wattage of Powercast transmissions."

Dette betyr at effekten det er snakk om kanskje er i området 5 watt, dermed er det relativt begrenset bruksområde. Interessant å vite hvor store tap det er snakk om i konverteringen også. Sto ikke så mye om hvordan konverteringen gjøres i praksis på CNN heller.

Med forbehold om at det er en aprilspøk osv, men energioverføring er liksom ikke så far-fetched.

AtW

Lenke til kommentar
Aprilspøk eller ei... Er lite keen på å gjøre stua til en gigantisk mikrobølgeovn.

8292844[/snapback]

8292902[/snapback]

Realiteten er vel at man ikke har klart å finne at det er helseskadlig i noen seriøse undersøkelser. Man skal aldri si aldri såklart, men strålingsproblemetikken er i mine øyne oppskrytt.

AtW

Lenke til kommentar

Det var på tide at noen fikk til å gjøre dette effektivt nok til at det ble lønnsomt.

Teknologien har vært til stede i åresvis men ikke vært praktisk hverken med tanke på sikkerhet eller virkningsgrad. Tesla var jo en av de første på dette feltet som andre her nevner, men hans metoder var ganske langt fra praktiske.

Det er forresten en del her som kunne ha trengt å vite litt mer om elektromagnetisk stråling, ikke alle typer elektromagnetisk stråling er farlige. Det er først når vi kommer opp i frekvensene over synlig lys det begynner å bli farlig. UV-stråling er det jo ganske mange som vet at man bør holde seg unna store mengder av, og når vi begynner å komme opp i mikrobølger og gammastråling er store mengder dødelig. Og per i dag er det ingen beviser for at radiobølger (rundt 3MHz-3GHz) er skadelige i de mengdene det er snakk om her.

Lenke til kommentar
Det er forresten en del her som kunne ha trengt å vite litt mer om elektromagnetisk stråling, ikke alle typer elektromagnetisk stråling er farlige. Det er først når vi kommer opp i frekvensene over synlig lys det begynner å bli farlig. UV-stråling er det jo ganske mange som vet at man bør holde seg unna store mengder av, og når vi begynner å komme opp i mikrobølger og gammastråling er store mengder dødelig. Og per i dag er det ingen beviser for at radiobølger (rundt 3MHz-3GHz) er skadelige i de mengdene det er snakk om her.

8294569[/snapback]

mangel på beviser har ikke hindret folk i å trekke konklusjoner. Det har aldri blitt bevist(i seriøse undersøkelser) at mobiltelefoner er skadelige, tross det er det "allmenn" kunnskap. Det har heller aldri blitt bevist at menneskeskapt CO2 endrer klimaet på en vitenskaplig måte(at noen hevder det 100ganger gjør det ikke riktig), men det har heller ikke hindret folk i å trekke konklusjoner. Poenget mitt er at dersom folk tror de blir syke av en type stråling, så er det etter min mening lite sannsynlig at de ikke tror de blir syke av dette. Jeg sier "tror", fordi dette er nok først og fremst psykisk.

Uansett skulle jeg likt å lest litt mer detaljert om hvordan dette fungerer i praksis, jeg ser for meg mange problemer, f.eks hvordan forhindrer man at mesteparten av energien forsvinner? Nå er min kunnskap om Tesla litt rusten, jeg mener han tuklet litt med fjernkontroller og eksperimenterte med høyspenning, men jeg kan liksom ikke helt minnes noe som har direkte med dette å gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg er altfor skeptisk til deres (phillips) påstander om at det ikke er helsefarlig. Grunnen til at de sier det er selvfølgelig at her kan det være penger å tjene i et fremtidig marked og det finnes ikke på dette tidspunkt beviser på at det kan være farlig. Men jeg tror at det kanskje skal bli forsket litt mer i dette og evt. konsekvenser for helsen, før det gjøres noe mer...

Endret av TSP
Lenke til kommentar

Hvordan får de konsentrert radiobølgene til der hvor det elektriske apparatet befinner seg. Er kanskje mulig å stille dette inn på aparater som står stille, men f.eks. en datamus vil jo bevege seg hele tiden. Og er det slik at bølgene bare sendes ut i alle retninger, er dette en YTTERST ineffektiv måte å overføre strøm på. Eks: la oss si at det i musen er en mottaker med en effektiv overflate mot senderen på 6 kvadracentimeter. Mottakeren befinner seg 1 meter fra senderen. Andelen radiobølger som treffer mottakeren er da 1/20933. Nå må jeg inrømme at jeg ikke har lest den "fysikkforklaringen" som det sto linket til i artikkelen, står det noen forklaring her?

For det andre: er det i det hele tatt mulig å utvinne elektrisitet fra radiobølger? Med tanke på at det er så lite energi i dem altså. Man har jo i dag problemer med å effektivt utvinne energi fra synlig lys, som per foton/bølge er langt mer energirikt.

Ser det er flere som sier dette ikke er en aprilsspøk, men jeg er likevel litt skeptisk.

Lenke til kommentar

kindings:

Den velkjente teslacoilen (ivertfall for noen) er slettes ikke noe våpen men tesla eksprimenterte bla. med å overføre energi trådløst med den på. Han satte opp et magnetfelt med teslacoilen og fikk glasskuler med flourescerende belegg på til å lyse. Han hadde videre planer om å sette opp store tesla-tårn for å sende energi til husholdninger, men dette slo aldrig igjennom fordi det var tvil rundt helseskadeligheten til den type stråling. Isdedenfor banet han vei for signaloverføring via elektromagnetisk stråling(radiobølger).

Jeg skjønner problemstillingen din at mange kan tro de blir syke av det på lik linje med enkeltes frykt for strålingen fra mobiltelefoner, men til daglig har du radiobølger overalt rundt deg (overalt der du kan høre på radio eller har mobildekning er det stråling).

At mesteparten av energien forsvinner er en del av det som har vært problemet hittil, men av det jeg fikk ut fra artikkelen så er det nettop det de har funnet løsningen på nå.

Lenke til kommentar

8294569[/snapback]

mangel på beviser har ikke hindret folk i å trekke konklusjoner. Det har aldri blitt bevist(i seriøse undersøkelser) at mobiltelefoner er skadelige, tross det er det "allmenn" kunnskap. Det har heller aldri blitt bevist at menneskeskapt CO2 endrer klimaet på en vitenskaplig måte(at noen hevder det 100ganger gjør det ikke riktig), men det har heller ikke hindret folk i å trekke konklusjoner. Poenget mitt er at dersom folk tror de blir syke av en type stråling, så er det etter min mening lite sannsynlig at de ikke tror de blir syke av dette. Jeg sier "tror", fordi dette er nok først og fremst psykisk.

Det blir en noe søkt sammenlikning for å si det mildt, jeg foreslår du setter deg ned og leser endel vitenskaplige artikler om begge emnene, så vil du se en ganske markant forskjell i hva vitenskapen mener om de to forskjellige problemene.

Når det gjelder å overføre strøm vha magnetfelt så fungerer jo det på et vis, men det er veldig lite effektivt.

AtW

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...