Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kommunale avgifter i henhold til leie

Broseen

Anbefalte innlegg

Jeg vet at kommunale avgifter skal være innbakt i leia når man leier leilighet, men hvordan er det når man leier et helt hus?

Har hørt rykter om at man da må betale avgifter i tillegg til leia, men dette kommer sannsynligvis fra folk med ikke altfor stor innsikt i temaet.

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vet at kommunale avgifter skal være innbakt i leia når man leier leilighet, men hvordan er det når man leier et helt hus?

Har hørt rykter om at man da må betale avgifter i tillegg til leia, men dette kommer sannsynligvis fra folk med ikke altfor stor innsikt i temaet.

Noen som vet?

8291957[/snapback]

Husleieloven kapittel 3 inneholder regler om leiebeløpet.

Spesielt interessant er

"§ 3-1. Leien

Leien skal fastsettes til et bestemt beløp. Det kan likevel avtales at utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet og brensel skal fordeles forholdsmessig mellom brukerne av eiendommen, jf. § 3-4."

Kommunale avgifter skal betales av eieren. Hvis han ønsker dette dekket av leietaker, må han isåfall bake det inn i leien. Leietaker skal kun betale ett bestemt beløp (normal hver måned), og eventuelt forbruk for strøm o.l.

Lenke til kommentar
Sjekk nederst på siden her, der er paragrafen "ferdig tolket". Det er §3-7 som regulerer dette, ikke §3-1.

8302014[/snapback]

§3-7 henviser til §3-1, og sier vel i første ledd egentlig ikke så mye mer enn §3-1. Dessuten vil jeg vel håpe at man leser hele kapittel 3 hvis man først åpner lovdata, og ikke bare §3-1. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...