Gå til innhold

Partibarometer for april 2007

Hvem ville fått din stemme om det var valg i dag?  

277 stemmer

1. 1. Hvem ville fått din stemme om det var valg i dag?

• Demokratene [0.00%] [0.00%] [0.00%] [0.00%] [0.96%] [0.62%] [0.59%]
      3
    • Det Liberale Folkeparti [4.17%] [2.79%] [2.84%] [1.80%] [1.92%] [3.70%] [2.06%]
      10
    • Fremskrittspartiet [22.92%] [29.77%] [25.57%] [25.75%] [26.44%] [26.54%] [26.84%]
      69
    • Høyre [17.71%] [14.88%] [15.34%] [13.17%] [17.79%] [9.88%] [10.62%]
      40
    • Kristelig Folkeparti [0.00%] [0.47%] [2.27%] [2.40%] [3.37%] [1.23%] [1.18%]
      2
    • Kystpartiet [1.04%] [1.40%] [0.57%] [0.60%] [0.96%] [1.23%] [0.00%]
      1
    • Pensjonistpartiet [0.00%] [0.00%] [0.00%] [0.00%] [0.48%] [0.00%] [0.29%]
      0
    • Rødt [4.17%] [5.58%] [6.25%] [5.99%] [4.33%] [8.64%] [5.90%]
      20
    • Senterpartiet [0.00%] [1.86%] [0.00%] [1.80%] [2.40%] [0.62%] [2.06%]
      4
    • Sosialistisk Venstreparti [6.25%] [7.44%] [11.93%] [8.98%] [8.17%] [11.73%] [9.14%]
      19
    • Venstre [9.38%] [9.30%] [10.80%] [11.38%] [7.69%] [8.02%] [7.37%]
      26
    • Norges Kommunistiske Parti [3.13%] [1.40%] [1.14%] [1.20%] [0.96%] [0.00%] [0.59%]
      2
    • Arbeiderpartiet [18.75%] [15.35%] [14.20%] [16.17%] [16.35%] [12.96%] [19.17%]
      51
    • Kristent Samlingsparti [0.47%] [0.00%] [0.60%] [0.00%] [0.00%] [0.88%]
      1
    • Miljøpartiet De Grønne [0.93%] [1.70%] [1.80%] [1.44%] [1.23%] [2.36%]
      7
    • Blankt [4.17%] [3.26%] [4.55%] [4.79%] [1.92%] [3.09%] [5.31%]
      8
    • Ville ikke stemt [8.33%] [5.12%] [2.84%] [3.59%] [4.81%] [10.49%] [5.60%]
      14

Anbefalte innlegg

Det er intet krav til å være noen stor politisk tenker for å kunne stemme. Ikke er det krav til fornuft heller. 16 åringer har enormt ansvar (stort sett det samme som 18-åringer) men ingen rettigheter rent demokratisk. Som påpekt her;

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=8412554

Det er det som er det vesentlige :)

Men det er allikevel flere som har tenkt nogenlunde rasjonelt over saken blant 18-åringer enn hos 16-åringer.

Men hvorfor skal grensen nødvendigvis være 16? Vi kan jo like gjerne la 10-åringer stemme hvis vi ikke skal ta modenhet og fornuft med i beregningen?

Jeg mener 18 er en grei grense, da de fleste jeg kjenner, inkludert meg selv ser ut til å bli nogenlunde reflekterte rundt denne alderen. Som 16-åring var de fleste argumentene til meg og mine jevnaldrende "det er ikke noe gøy", "det suger", "han er stygg" osv :p

Edit: hva slags ansvar har en 16-åring utenom å måtte betale skatt? Selv om du er over den kriminelle lavalder sliter du allikevel mye mer om du blir tatt for noe når du er myndig.

Endret av cp-nilsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er også mot privatskoler. Jeg opplever det som at de tar pengene den vanlige skolen bør få, og også de beste lærerene.

8420352[/snapback]

Nå diskrimineres privatskoler den dag i dag og får mindre i støtte. Er du også i mot private barnehager?

Du kan merke deg at vi har samme pris på plass i private barnehager som i kommunale barnehager, grunnet makspris på barnehageplass. Men private barnehager er langt billigere i drift. Så det er billigere fort staten å støtte private barnehager fordi de drives bedre og mer effektivt enn kommunale.

Nå er det fint mulig å ha samme ordning for skoler. Om skolen er offentlig eller privat er fullstendig irrelevant. Foreldre bør få lov å velge den skolen man finner som best for sitt barn. Det handler faktisk om å overlate sine barn i andres varetekt.

Det er helt utrolig om staten skal si til en person som ønsker å starte skole og som brenner for å undervise; "Nei du får ikke lov til å starte skole."

Dette handler om prinsipper. Staten skal sette krav til skoler. Og der bør det stoppe. Og foreldre må ha retten til å kunne velge skole til sitt barn.

Lenke til kommentar

Private skoler blir stort sett for de som har råd til det, altså overklassen. Jeg har ikke noe imot private skoler om de også blir gratis. Jeg kan godta skoler som ofte er for de som ikke passer inn i vanlig skole, som f.eks. Steinerskolen.

Grunnen til at jeg ikke er så imot private barnehager er at de koster omtrent det samme for foreldra som offentlige barnehager (Rett meg om jeg tar feil).

Grunnen til at jeg er imot private skoler er at de ofte blir for de som har penger. Det er ofte de som har lite penger som aller mest trenger de beste skolene.

Lenke til kommentar
Private skoler blir stort sett for de som har råd til det, altså overklassen. Jeg har ikke noe imot private skoler om de også blir gratis. Jeg kan godta skoler som ofte er for de som ikke passer inn i vanlig skole, som f.eks. Steinerskolen.

Grunnen til at jeg ikke er så imot private barnehager er at de koster omtrent det samme for foreldra som offentlige barnehager (Rett meg om jeg tar feil).

Grunnen til at jeg er imot private skoler er at de ofte blir for de som har penger. Det er ofte de som har lite penger som aller mest trenger de beste skolene.

8420590[/snapback]

Haha, grunnen til at privatskoler fremdeles har en egenandel er jo nettopp på grunn av den sosialistiske regjeringen som ikke liker denslags. Derfor får de ikke den støtten de trenger, og det blir en egenandel på 6000 i året (kanskje det har endret seg, var 6000 da jeg gikk på privatskole ihvertfall).

Nå er jo forøvrig ikke 6000 i året en sum som er så stor at noen i norge har veldig store problemer med å betale, ihvertfall med tanke på stipend for de med mindre penger.

Lenke til kommentar

Dette kan ordnes ved å likestille skoler og ikke forskjellsbehandle dem. I dag er det samme pris for en plass i en privat barnehage som i en offentlig. Tygg på den du :)

Problemet med dagens ordning er at mange foreldre som ønsker å sende ungen sin i en privat skole, ikke har råd fordi staten diskriminerer private skoler. Indirekte diskriminerer staten alle barn på private skoler, ved å si at de er mindre verdt enn barn i offentlige.

Lenke til kommentar
Det vil være farlig å bruke mer enn handlingsregelen da dette vil gi økt inflasjon, dårligere krone, og høyere rente. Jeg mener også at det vil ødelegge mye om de statlige bedriftene privatiseres. Vi vil tjene like mye på dem på under ti år, som det FrP foreslår å selge dem for.

8420352[/snapback]

Det er helt riktig at det kan være farlig å bruke for mye oljepenger, men det kommer helt ann på situasjonen. Vis det ikke finnes ledig arbeidskraft i Norge og folk staten skal bygge en vei. Vil det være farlig å få folkene til å bygge vei istedenffor, siden prisene da vil stige og vi vil få inflasjon. Men vis bruker utenlandsarbeidskraft eller bruker arbeidsledige vil vi en langt mindre prisstigning og det er dermed langt mindre farlig å bruke oljepengene på denne måten.

Likevel er jeg enig i at vi ikke bør bruke noe serlig mer oljepenger sånn som situasjonen er i dag. Og jeg tror oljepengen kunne kommet til langt mer nytt i en lavkonjukturperiode.

Lenke til kommentar
Jeg er derimot uenig med Ap når det kommer til statskirka og statsreligion. Jeg mener at alle bånd mellom stat og kirke/kristendommen bør brytes.

8420352[/snapback]

Jeg tror AP gjør klokt i å trø varsomt i statskirke-saken og holde litt tilbake fram til tiden er moden. Hvis de plutselig hadde vedtatt å røske opp alle bånd mellom kirke og stat så ville det skapt furore i store deler av folket siden ordningen faktisk har et økende flertall i befolkningen(Nationen).. Sosialdemokratiet har en lang tradisjon for inkrementalistisk styring, altså å gjennomføre endringer i små forsiktige steg. Men de vil mykne opp forholdet (Aftenposten) og fjerner noen elementer, bl.a. kirken som statsreligion og at statsrådene måtte være medlem av statskirken. Ap går også på litt lengre sikt inn for å la kirken selv velge biskoper, men det blir nok ikke aktuelt i en regjering med SP. Statskirken har for sterke tradisjoner til å fjernes på en dag.

Lenke til kommentar
Jeg er for en fordeling som er best for folk flest, for samfunnet.

Hva om en "lik fordeling" fører til at folk flest faktisk får det dårligere?

Jeg mener at det blir feil at de rike skal betale lite skatt. Mener jeg leste før jul at Norges rikeste betaler 1,4% skatt i snitt

Kan det ha noe med at de investerer pengene sine i blant annet nye arbeidsplasser?

Jeg mener at de som har råd til å bidra til samfunnet, bør gjøre det.

Er det noen som sier noe annet?

Men hvem bidrar mest til samfunnet? En riking som investerer i nye bedrifter og skaper hundrevis av nye arbeidsplasser, eller en arbeider som bare jobber på gølvet?

Det vil være farlig å bruke mer enn handlingsregelen da dette vil gi økt inflasjon, dårligere krone, og høyere rente.

Ikke hvis det brukes på riktig måte.

Alle religioner bør være like mye verdt i Norge.

8420352[/snapback]

Like lite :)

Lenke til kommentar
Det er jo nettopp dagens sosialistiske politikk, hvor de røde nekter å likestille offentlige og private skoler, som gjør at privatskoler er kun for de som har råd.

8420817[/snapback]

Dette er å sette problemstillingen på hodet, for prisen i å gå i privatskolene ville ikke minsket noe bemerkelsesverdig hvis staten ga det private støtte. Alle barn fortjener en gratis utdannelse, dermed skal det offentlige være hovedfokuset til staten. Det private får klare seg selv, men problemene oppstår gjerne der hvor, som du etterlyser, staten begynner å likestille det private og offentlige.

Lenke til kommentar
Dette er å sette problemstillingen på hodet, for prisen i å gå i privatskolene ville ikke minsket noe bemerkelsesverdig hvis staten ga det private støtte.

Dette bygger du på hva?

De klarer å innføre makspris på barnehager, men ikke på skoler? Du kan jo også tygge litt på hvorfor private barnehager er så mye billigere i drift enn offentlige :)

Jeg har lite sans for politikere som ønsker makt til å forskjellsbehandle barn så grovt som det AP og SV vil. Tunnelsynet som kun ser "skummel privat skole" som politikerne sitter med er toppen av idioti.

Alle barn fortjener en gratis utdannelse, dermed skal det offentlige være hovedfokuset til staten. Det private får klare seg selv, men problemene oppstår gjerne der hvor, som du etterlyser, staten begynner å likestille det private og offentlige.

8425931[/snapback]

Det er fullstendig irrelevant om det er offentlig eller privat som driver. Staten kan ordne gratis utdannelse ved å finansiere den. Enten det er privat eller offentlig. Men det er vist veldig komplekst for enkelte politikere å åpne for muligheten at foreldre faktisk har muligheten til å velge skole til sitt barn. For enkelte maktkåte politikere ønsker jo makten til å ta alle slike valg for foreldrene.

Den dag jeg ble far var den dag jeg oppdaget at AP ikke var partiet for meg og meldte meg ut. Av hensyn til mine barn kan jeg aldri stemme på partier som fører den familie- og skolepolitikken som SV og AP gjør. Jeg overlater ikke mine barn i hvem som helst sin varetekt og forventer retten til å kunne sende ungene mine i den skolen jeg anser som best for mine unger.

Lenke til kommentar

Nei, det hadde vel omtrent blitt som debatten om intelligent design med han amerikanske fyren på Samfundet for noen måneder siden. Mange store ord og vanskelige formuleringer til den grad at man forsøker å lure "the commoners" til å tro at han har peiling og har logisk gyldighet over sine "argumenter", noe som det faktisk ikke var å spore i det hele tatt. Trist, men sånn er virkeligheten :(

Lenke til kommentar
Det er jo nettopp dagens sosialistiske politikk, hvor de røde nekter å likestille offentlige og private skoler, som gjør at privatskoler er kun for de som har råd.

8420817[/snapback]

Dette er å sette problemstillingen på hodet, for prisen i å gå i privatskolene ville ikke minsket noe bemerkelsesverdig hvis staten ga det private støtte. Alle barn fortjener en gratis utdannelse, dermed skal det offentlige være hovedfokuset til staten. Det private får klare seg selv, men problemene oppstår gjerne der hvor, som du etterlyser, staten begynner å likestille det private og offentlige.

8425931[/snapback]

Dotten har svart bra nok, men jeg vil legge til at du lager et kunstig skille mellom det offentlige og det private. Det offentlige (staten) kan godt ta ansvar for barns utdannelse ved å betale private for å utføre selve utdannelsen. Ved å likestille offentlige og private så trenger ikke det private å bli dyrere.

Jeg snur ingen ting på hodet når jeg sier at grunnen til at private institusjoner er dyrere er at det er trukket et skille mellom det offentlige og det private. Og fordi det private er dyrere, så blir det forbeholdt de med mer penger.

Det er den rødgrønne regjeringen som kjører klasseskillepolitikk på dette området.

Lenke til kommentar
Det er fullstendig irrelevant om det er offentlig eller privat som driver. Staten kan ordne gratis utdannelse ved å finansiere den. Enten det er privat eller offentlig. Men det er vist veldig komplekst for enkelte politikere å åpne for muligheten at foreldre faktisk har muligheten til å velge skole til sitt barn. For enkelte maktkåte politikere ønsker jo makten til å ta alle slike valg for foreldrene.

8426715[/snapback]

Grunnen til at de private skolene er bedre, er vel at de koster penger, og at de dermed har mer penger å rutte med. Hadde betalingen blitt fjerna, og de hadde fått statsstøtte, hadde de fått like lite som offentlige skoler. Jeg tror at offentlige skoler vil bli like gode som private skoler om de får nok penger. Den offentlige skolen sliter også med at elever som trenger ekstra hjelp går der, og ikke privat. Dette krever ekstra ressurser, noe private skoler ikke har råd til.

Lenke til kommentar
Grunnen til at de private skolene er bedre, er vel at de koster penger, og at de dermed har mer penger å rutte med. Hadde betalingen blitt fjerna, og de hadde fått statsstøtte, hadde de fått like lite som offentlige skoler. Jeg tror at offentlige skoler vil bli like gode som private skoler om de får nok penger. Den offentlige skolen sliter også med at elever som trenger ekstra hjelp går der, og ikke privat. Dette krever ekstra ressurser, noe private skoler ikke har råd til.

8430901[/snapback]

Da løser man enkelt dette ved å la pengene følge eleven, så kan de selv velge om de vil gå privat eller offentlig.

Lenke til kommentar

Dette er jo synsing. Helt klart finnes det private skoler som er dyrere i drift enn offentlige. Men så finnes det flust av private skoler som ikke er "rikmannsskoler". Private barnehager er eksemeplvis billigere i drift enn offentlige.

Det er kanskje på sin plass å få med seg at private skoler ikke er synonymt med rikmannsskoler som er dyre i drift. :)

Lenke til kommentar

De som er billigere, er vel ofte skoler med f.eks. andre religiøse syn? Rett meg om jeg tar feil.

EDIT: Svarer neste innlegg: Det at den offentlige skolen ikke passer alle, er helt riktig. Jeg mener at det er greit at man lager skoler som er for bl.a. barn som ikke passer inn i vanlig skole. Barn med adferdsproblemer, barn som blir konstant plaga, osv. Det er er rikmannsskolene jeg er imot.

Endret av e7
Lenke til kommentar

Det kan være religiøse skoler, det kan være skoler startet av entusiastiske lærere, det kan være skoler spesielt tilrettelagt for elever med diverse adferdsvansker osv. Det er en stor variasjon.

Dette er nyanser som er viktig å få med seg når man tenker på private skoler. Nå har private barnehager gjort en stor innsats for å få ned barnehagekøene (skal Halvorsen snart takke alle de private initiativtagerne eller?), private skoler vil åpne for langt mer mangfolk og valgmuligheter for foreldre. Den offentlige A4 skolen er nok ikke det beste for alle barn :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...