Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjører du lokal postgresql server så må du setja den opp så den tillater tilkoblinger frå eksterne adresser.

 

Ellers så er det bare å googe etter korleis ein kobler seg opp med dei forskjellige programmeringsspråka.

 

Kva er det du leiter etter? Til PHP? Eg posta eit eksempel på korleis ein gjor det litt tilbake her.

Lenke til kommentar
Ueland: da har jeg nok misforstått, det hørtes ut som om det tok timesvis å få restore en backup, men det var kanskje repair table som tok det istedet? Eller kanskje jeg bare husker helt feil her ;)

 

....

 

Ueland: hvordan går det å kopiere databasefilene i backupsammenheng samtidig som updates/insertes blir kjørt mot MyISAM samtidig? Vil du ikke da potensielt kunne ha halvferdige "transaksjoner" i backupen din?

 

InnoDB bruker nok copy statements til å ta backup noe som gjør at alt som blir gjort etter at backupen er startet ikke har noe å si for hva som er med i backupen, akkurat som man forventer av en database som støtter transaksjoner.

8305725[/snapback]

Det er repair table som tar tid tid, indekser på >5GB tar fort 30min å reparere.

Når det gjelder kopiering av MyISAM filer så er det slikt som skjer ved live backup ja, derfor må vi som regel reparere tabeller som er hentet fra backup, men det er overkommelig. Det tar mindre tid enn å stoppe databasen hver natt for å kunne hente ut backup.

 

Det har kommet seg veldig i InnoDB ja, vi har en del InnoDB databaser kjørende, og backup av alle de går veldig kjapt grunnet transaksjonsstøtten.

Lenke til kommentar

typisk create table script:

 

CREATE TABLE mytest (

mytestid serial primary key,

description text

);

 

CREATE TABLE other (

otherid serial primary key,

id_mytestid integer references mytest,

somestuff text

);

 

references lager en foreign key constraint på id_mytestid, evt index må du lage i ettertid

 

serial lager en sequence og feltet blir satt som integer

 

primary key lager en index + primary key constraint

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ueland:

 

Har dere vurdert å bruke replikering til en annen MySQL server ?

 

Da kan dere slå av replikeringen på mottaksmaskinen iform av å ta ned mysql-serveren kontrollert og dermed ta 100% filbackup. Når backup er ferdig starter dere bare opp serveren igjen, så starter replikeringen på nytt.

Lenke til kommentar

Hvis Google kan klare seg med mysql for adwords o.l så skjønner jeg ikke hvordan noen av dere kan klare å slite med mysql. Tviler på at noen av dere bruker mer data enn google adwords. For søk og indeksering tror jeg google bruker noe egetutviklet som heter BigTable eller noe sånt. (litt usikker)

Lenke til kommentar
Brukes MySQL til det?

 

Uansett, jeg bruker fortsatt MySQL og har ikke fått prøvd PostgreSQL så...MySQL funker flott det.

8499064[/snapback]

Japp, tror det var adwords. Google har riktignok gjort noen forbedringer (som de har gitt tilbake til mysql i det siste), men allikevel tviler jeg på at noen her er i nærheten av samme mengde data.

Lenke til kommentar

Google snur opp ned på MySQL. Dei gjer heile MySQL betre for seg sjølv. Dei har kapasitet til det. Sjølvsagt er dei så snille å deler litt med resten av verda og men....

 

Folka bak MySQL vil aldri bruke koden frå Google. Det er pågrunn av dei ikkje lenger kan forsetja med dual lisensiering av MySQL fordi GPL lisensen tillater det ikkje.

 

MySQL er faktisk inkompatibel med open source bevegelsen.

Lenke til kommentar
Hvis Google kan klare seg med mysql for adwords o.l så skjønner jeg ikke hvordan noen av dere kan klare å slite med mysql. Tviler på at noen av dere bruker mer data enn google adwords. For søk og indeksering tror jeg google bruker noe egetutviklet som heter BigTable eller noe sånt. (litt usikker)

8499041[/snapback]

Det kan godt stemme at google bruker mysql, og at det var riktig valg for dem; men vet vi hvordan de bruker mysql?

Google har masse smarte folk, som utvilsomt velger et bra verktøy for jobben de skal løse, men var en ordentlig database det de trengte?

 

Og for all del, mysql har mange fornøyde brukere som aldri vil se seg om etter alternativer.

 

Det samme kan vi si om IE. Betyr det at IE er beste verktøy for jobben, at den er sikker og gjør ting riktig, og at den følger standarder så det er lett/mulig å bytte til en annen nettleser når behovet melder seg..?

Lenke til kommentar
Hvis Google kan klare seg med mysql for adwords o.l så skjønner jeg ikke hvordan noen av dere kan klare å slite med mysql. Tviler på at noen av dere bruker mer data enn google adwords. For søk og indeksering tror jeg google bruker noe egetutviklet som heter BigTable eller noe sånt. (litt usikker)

8499041[/snapback]

Såvidt jeg har forstått så er det vel ikke mengden data som er problemet til MySQL, men snarere insert/update/delete. Slik jeg kjenner annonsesystemer så er det svært mye uthenting av data i forhold til innsetting/oppdatering, og da er ikke MySQL et veldig dårlig alternativ likevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...