Gå til innhold

Selvangivelsen og BSU, hvor skal jeg føre opp?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg fikk spart 15k i en BSU konto i fjor men ser ingen plasser hvor jeg skal føre opp det på selvangivelsen, hvor skal den være?

Takker for svar  :)

8291567[/snapback]

Hei,

Post 1.5.3 skal fylles ut med informasjon om din BSU.

Som regel fylles dette automatisk ut, men det er ikke alltid Skatteetaten får tilstrekkelig eller tidsnok informasjon fra bankene til ligningen.

Husk å sjekke og korrigere! Bruk gjerne post 5.0 for å utdype evt. feil de har gjort. Husk å bruke felt 5.0 på en slik måte at du mener at dette er riktig, men er ikke sikker.

Dersom du ordlegger deg slik som teksten i kursiv over så unngår du ved eventuelle feil fra din side at Skatteetaten straffer deg for å oppgi feil informasjon om din likning.

Endret av DemoniZer
Lenke til kommentar

"1.5.3 Fikk du i 2006 arv eller gave til en verdi av til sammen kr 10 000 eller mer? Oppgi i så fall beløp/verdi "

Sikker på at jeg skal føre den opp der?

Eneste jeg finner om BSU er denne:

"1.5.1 BSU i annen EØS-stat (ikke Norge) "

edit:

En ting til, "3.1.1/4.1.1 Renter/innskudd " skal den være på det jeg hadde 1/1 07 tilsammen på sparekonto, brukskonto og BSU konto eller bare de 2 første?

Endret av MittBrukernavn
Lenke til kommentar
"1.5.3 Fikk du i 2006 arv eller gave til en verdi av til sammen kr 10 000 eller mer? Oppgi i så fall beløp/verdi "

Eneste jeg finner om BSU er denne:

"1.5.1 BSU i annen EØS-stat (ikke Norge)  "

edit:

En ting til, "3.1.1/4.1.1 Renter/innskudd " skal den være på det jeg hadde 1/1 07 tilsammen på sparekonto, brukskonto og BSU konto eller bare de 2 første?

8291614[/snapback]

Her kan du se selv hvor jeg fikk det jeg sa fra.

Resten, vel jeg ville ringt ned til ligningskontoret og spurt :)

Lenke til kommentar

Merkelige greier, finner ikke postnr for BSU noe sted. I Liknings-ABCen står det bare at bankene skal innberette det automatisk, men jeg regner med at du må fylle ut manuelt. Anbefaler at du tar kontakt med likningskontoret.

8291614[/snapback]

Alle.

Lenke til kommentar

Sparebeløp for BSU i løpet av året skal inn i selvangivelsen punkt 1.5.1

Merk at det er bare innskudd som gir rett til fradrag i 2006 som skal oppføres her.

Saldo på BSU konto skal oppføres i punkt 4.1.1 og renter av innskudd i punkt 3.1.1

Det er saldo per 31.12.06 som skal oppføres i punkt 4.1.1 og 3.1.1

Altså de beløpene som står på årsoppgaven din.

1.5.3 gjelder tippegevinster..

Lenke til kommentar
Sparebeløp for BSU i løpet av året skal inn i selvangivelsen punkt 1.5.1

Merk at det er bare innskudd som gir rett til fradrag i 2006 som skal oppføres her.

Saldo på BSU konto skal oppføres i punkt 4.1.1 og renter av innskudd i punkt 3.1.1

Det er saldo per 31.12.06 som skal oppføres i punkt 4.1.1 og 3.1.1

Altså de beløpene som står på årsoppgaven din.

1.5.3 gjelder tippegevinster..

8291915[/snapback]

På min 1.5.1 så står det at den ikke er til det, men til en EØS-stat (ikke Norge)

Har et bilde her som kan forklare det bedre

post-91612-1175512725_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Åkei. Ser det nå.

1.5 Andre opplysninger

1.5.1 Boligsparing for ungdom

Skattefradrag gis på grunnlag av innberetning fra banken.

Krever du skattefradrag for innbetalt sparebeløp i annen EØS-stat, må du sende inn «Spesifikasjon av innskudd i utenlandsk bank mv. og BSU-sparing i annen EØS-stat» (RF-1231) og årsoppgave fra spareinstitusjonen sammen med selvangivelsen. Ved etablering av boligsparekonto eller ved overføring av en boligsparekonto fra en spareinstitusjon til en annen, må du legge ved BSU-kontrakt hvis den er opprettet i en annen EØS-stat.

Virker som at det skal gå automatisk.

Har du mottatt ferdigutfyllt selvangivelse?

Sjekk skatteberegningen der.

Lenke til kommentar
Jeg trodde også at de ikke hadde fått med BSU-greia, for jeg så det ikke der jeg forventet det.

Ved nærmere ettersyn fant jeg det under Foreløpig beregning av skatter og avgifter 2006

8293877[/snapback]

Jaggu meg :ohmy: Der ser jeg jeg det også.

Jeg trodde heller ikke det var kommet med hos meg også :) Takk for tipset, kjerts.

Men hvorfor i all verden er det bare plassert her? Post 1.5 er ikke med på den selvangivelsen jeg har fått i posten.

Lenke til kommentar
  • 7 år senere...

Hos meg står BSU-fradraget oppført på nest siste side (der alt blir summert) i dokumentet som heter "tilsendt selvangivelse 2013".

Man kan ikke endre dette i den utgaven som er mulig å endre, men hvis beløpet er rett i den tilsende, så er også dette med i den man kan endre slik at fradragene blir korrekt.

post-6212-0-25585500-1397676621_thumb.png

post-6212-0-06155100-1397677559_thumb.png

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...