Gå til innhold

Jobbe som bussjåfør?


kennyo

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om dette er rette stedet å spørre, men prøver nå likevel. ;)

 

Er det noen som har noen erfaringer å dele om bussjåfør-yrket? Positive og negative sider osv? Lurer litt på å søke jobb som dette, og har lappen fra før.

 

Bare skriv i vei! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet ikke helt om dette er rette stedet å spørre, men prøver nå likevel.  ;)

 

Er det noen som har noen erfaringer å dele om bussjåfør-yrket? Positive og negative sider osv? Lurer litt på å søke jobb som dette, og har lappen fra før.

 

Bare skriv i vei!  :)

8291516[/snapback]

 

Ta kontakt med ditt lokale busselskap og hør litt om erfaringer bussjåfører har.

Lenke til kommentar
Takk for tips, men jeg har allerede snakket med et par bekjente som er ansatt der og fått høre om deres erfaringer. Tenkte å gå litt mer "eksternt" her på forumet.  :)

8291598[/snapback]

 

Godt tenkt! Har ikke erfaring med buss, men har litt erfaring med taxi.

Lenke til kommentar

Buss sjafør kjenner jeg en som er. Han kjører rutebuss i Fredrikstad og noen ganger flybussen til Gardemoen. Han har nå sluttet grunnet flere ting:

 

Dårlig betalt (Hvis man sammenligner med andre transportyrker, ala. linjegods)

Man må alltid gå i en teit uniform. (man ser forøvrig ut som en tvangsforet gås i denne uniformen, uansett fysikk.)

Ensformig og generelt kjedelig jobb.

 

Langtransport er noe bedre betalt (da man får diettpenger) men krever at du er over middels glad i å kjøre bil/lastebil/vogntog.

 

Sats på noe annet enn busjafør er min mening. Dette ser jeg rett og slett på som en skikkelig drittjobb. Man har liksom ikke muligheten til å utvikle seg... Hva er neste steg på stigen liksom... bilettkontoret?

 

Nei... jeg ville mye heller kjørt langtransport ala linjegods/posten/DHL etc.

Lenke til kommentar

Gode poenger dere har her, setter pris på det. :)

 

Når det gjelder lønn, er det inngått en avtale om at grunnlønna skal opp vesentlig i løpet av de neste fire årene (i alle fall i det selskapet som her er aktuelt). Uniformen bryr jeg meg lite om egentlig... Men at jobben kan bli ensformig er noe jeg har tenkt på. På den annen side er den jobben jeg har i dag å sitte på kontor å flytte på tall bl.a. DET er kjedelig det! Som bussjåfør får jeg i alle fall møte mennesker og sett litt annet enn en pc-skjerm i løpet av en dag. :)

 

Når det gjelder tidspress, kan det neppe bli mer stress enn den jobben jeg har i dag uansett og jeg kan jo ikke få bussen til å fly over køene heller da... Tror de fleste passasjerene skjønner at det er lite bussjåføren kan gjøre med akkurat det. Skjønt noen luringer finnes jo alltid... ;)

 

I forhold til utvikling, har jeg tatt steget oppover på den berømte stigen før.

Det er derfor jeg sitter på kontor i dag. Og for å si det sånn: Jeg savner å være på "gølvet"! Litt lenger oppe er det mye større krav og ønsker om at du skal være tilgjengelig for jobben til alle døgnets tider. Sånt passer ikke meg, da vil jeg heller tjene litt mindre og ha det kjekt!

 

Jeg er liksom kommet til et punkt der jeg må bestemme meg for om jeg skal leve for å jobbe eller jobbe for å leve, om dere skjønner. ;)

 

Men jeg har tenkt litt på å kjøre varer også, men da lokalt og ikke på langkjøring. Så det er noe jeg også kikker litt på og hvis lønna er bedre der, er det langt fra uaktuelt! :)

 

Fortsett med innspill folkens, og tusen takk til dere som alt har gitt meg noen! :)

Lenke til kommentar

Kan tenke meg at det er litt forskjellig avhengig av hvilke ruter du kjører.

 

F.eks vil jeg tro at rutene uti distrikter med litt færre passasjerer, som du gjerne kanskje etterhvert blir litt kjent med/kan prate med, er morsommere enn sentrale, travle ruter, stappfulle av nye passasjerer hver gang.

 

Det er i alle fall min erfaring som passasjer - sjåførene som kjørte rundt i distriktet hvor jeg bor, var som regel mye blidere og mer pratsomme, enn de som kjørte fulle busser til og fra byen.

Lenke til kommentar

Fra overpratsomme bussjåfører har jeg hørt at det er stress, og man blir oppgitt på trafikksituasjon osv. Spes. i rushtiden såklart. Er du sur bak rattet må du for alldel ikke kjøre buss. Hater du sure kunder i tillegg blir det enda værre. Er også kjedelig noen ganger når det er få som skal på, da man må følge ruta (kan ikke kjøre fortere) og man blir så lei av den samme ruta at man nesten sovner til slutt. Ellers er det greit :D

Lenke til kommentar

Gode poenger, dette her!

 

I forhold til rush, tenker jeg at "jeg kan jo ikke gi bussen vinger så den flyr over køen", men ser jo at en forsinket buss ikke gir verdens hyggeligste passasjerer... Dog regner jeg med at de fleste i alle fall har såpass omløp i hodet, at de skjønner det er lite jeg som sjåfør kan gjøre med trafikksituasjonen.

 

De jeg har snakket med sier at de mestrer en slik situasjon med å rett å slett gi blanke i klokka. Du kan ikke kjøre fortere enn det trafikken går uansett... Og så tenker jeg litt sånn at siden selskapet mangler masse sjåfører, og det er en av grunnene til at de sliter med å få til et bra tilbud; så får dette være mitt lille bidrag. I stedet for at jeg klager på et dårlig tilbud, gjør jeg faktisk bittelitt for at det skal bli bedre... ;)

 

Men ingenting er avgjort uansett. Jeg bare lufter sjåfør-ideen litt, som en mulighet av flere.

Lenke til kommentar
Gode poenger, dette her!

 

I forhold til rush, tenker jeg at "jeg kan jo ikke gi bussen vinger så den flyr over køen", men ser jo at en forsinket buss ikke gir verdens hyggeligste passasjerer... Dog regner jeg med at de fleste i alle fall har såpass omløp i hodet, at de skjønner det er lite jeg som sjåfør kan gjøre med trafikksituasjonen.

 

De jeg har snakket med sier at de mestrer en slik situasjon med å rett å slett gi blanke i klokka. Du kan ikke kjøre fortere enn det trafikken går uansett... Og så tenker jeg litt sånn at siden selskapet mangler masse sjåfører, og det er en av grunnene til at de sliter med å få til et bra tilbud; så får dette være mitt lille bidrag. I stedet for at jeg klager på et dårlig tilbud, gjør jeg faktisk bittelitt for at det skal bli bedre...  ;)

 

Men ingenting er avgjort uansett. Jeg bare lufter sjåfør-ideen litt, som en mulighet av flere.

8297849[/snapback]

Selv om det ikke er din feil, så er det nok du som desverre må ta støyten...

 

Nei... sats på noe annet er min mening.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Du har fått mange innspill allerede, men du kan jo ta dette også med i vurderingen.

 

Sjåføryrket er ansvarsfullt, og til tider ensomt (selv med mange passasjerer), men du treffer mange mennesker og er mye ute å farter.

 

Selvom du kjører mange av de samme rutene, så er det stadig noe nytt å observere.

 

Vet ikke noe om hvor du står i livet i forhold barn og ektefelle/samboer, men det er ofte slik at bussjåførene er på jobb før alle andre, og at de slutter etter alle andre. Noen har delte skift, og det er helt vanlig å jobbe annenhver helg.

 

Det er også slik at bussene ruller når andre har fritt, slik som i påsken, julen, helligdagene i mai osv. Da må man regne med å gå på jobb.

 

Ser at lønnsspørsmålet har vært nevnt, og viser her til transportoverenskomsten. Det ble i vinter enighet om ett lønnsløft for bussjåførene, men de siste kommer ikke inn på denne avtalen før i 2012. Historisk sett har ikke bussjåførene vunnet frem med sine krav, og de har vært en lavtlønnsgruppe, og arbeidsgiverne har ikke vært interessert i å høyne lønnen for disse, og jeg tror dessverre at den nye avtalen vil føye seg inn i rekken av dette. Det er ikke for ingenting de ønsker en opptrappingsplan som tar så mange år å iverksette.

 

Det skal også sies at at arbeidstidsbestemmelsene i transportavtalen er dårlige i forhold til resten av samfunnet, og det samme er de sosiale godene, sett i forhold til samfunnet forøvrig.

 

Min erfaring er at det ofte er ett godt kameratskap i sjåførgruppene, men disse treffer du jo bare i pausene og på korte stopp ellers i rutetraseen.

 

Yrket er rammet av stor grad av stress.

 

Rutetidene er ofte altfor stramme, de er planlagt etter godt føre uten hindringer, og for den som er litt ærekjær og bryr seg om sine passasjerer, så vil dette være stressende over tid. Det at du det meste av dagen er på etterskudd i forhold til ruteplaner/vognplaner er ikke helseoppbyggende på sikt.

 

Du kan gjerne si at du bare gir f... til dette, men hvis du ønsker å gjøre en god jobb, så vil dette plage deg etterhvert. Hadde det bare vært de trafikale hindringene som gjorde at du var sen, så ville passjerene forstått dette, men når det skyldes dårlig/feilaktig, gjerne bevisst planlegging, fra arbeidsgiver, så er det ikke så enkelt å unnskylde dette over tid ovenfor passasjerene.

 

Det er også ofte slik at du må jobbe til spredte tider, en dag grytidlig, kveld neste dag, midt på dagen den tredje, kveld neste dag, grytidlig igjen osv. Dette er heller ikke helsefremkallende.

 

Der nok slik at selvom andre er skyld i dine forsinkelser, så er det du som må "smile og være blid" ovenfor dine kunder. Det er ikke alle kundene som er like hyggelige, selvom de fleste er det.

 

Dine kunder skal jo også nå noe, det være seg jobb, fly, tog, andre busser e.l.

 

En undersøkelse som var gjort rundt årtusenskiftet, visste at gjennomsnittlig pensjonsalder for bussjåførene i Norge var mellom 49 og 50 år. Dette sier vel sitt om at det ikke er helsebot å være bussjåfør i dag.

 

Ønsker ikke å "strø salt" i dine fremtidsplaner, men mener at dette er forhold du må ta med i vurderingen når du bestemmer deg.

 

Kort oppsummert kan vi si det slik:

 

- Ansvarsfull jobb, med ansvar for passjerer og utstyr til flere millioner.

- En viss grad av frihet ( Ingen sjef nært tilstede )

- Ofte trivelige, hyggelige kolleger

- Treffer mange hyggelige mennesker

 

- Lav lønn

- Opptrappingsplan på lønn, men undertegnede tviler på at denne vil gi ønsket

resultat. Vi får fasiten i 2012 -2013.

- Ugunstige arbeidstider. Tidlige morgener, seine kvelder, annenhver helg, delte

skift

- Dårlige sosiale vilkår i arbeidsavtalen

- Dårlige tillegg / frynsegoder i avtalen

- Dårlige prognoser når det gjelder egen helseutvikling

 

For all del, det er mye positivt med å være bussjåfør, men også mange negative sider.

 

Vil bare til slutt ønske deg lykke til i valget med fremtidig jobb! :thumbup::thumbup::thumbup:

Lenke til kommentar

Nettop kommet hjem fra dagens skift på bussen.

Innen Transport kan en nesten ikke få det bedre,lasten går av og på av seg selv,opplever mye rart,ser mye fint(særlig sommerhalvåret).Det med arbeidstider er også supert,vet når du begynner og når du slutter.Når det gjelder lønn fikk vi nettopp godkjent en"Bransjeavtale"Så vi skal vistnok ligge på lik linje med en industriarbeider,så det blir et løft på ca 40.000 i året.

Men er du en person som lett lar deg stresse er kanskje ikke dette noe lurt,har sett flere som virkelig har rotet det til for seg selv pga stress.

Vinterføret har også vært med på og ødelegge masse gode sjåfører.Men er bare å ta seg litt bedre tid,evt vurdere kjetting,så går dette kjempefint

 

For min egen del må jeg si at jeg koser meg på jobb når jeg ligger noen min etter og bare kan kjøre mitt eget løp uten å passe på klokka noe særlig.

Men en kan bli lettere iritert når"tante Olga"kommer fra bingoen og først klager på at du er sent ute,og så bruker en evighet på å få frem grunkene blant bingo-tusjer og knapper osv.

 

 

Slik det er pr. i dag er det mulig å kjøre mye overtid. så du kan lett tjene godt over 400.000 uten å jobbe livet av deg.

Men når det gjelder overtid,er det ting på gang med regel-verk og de nye skriverene.I utgangspunktet har vi ikke lov å kjøre noe særlig overtid i det heletatt pga kjøre og hvile tid.Men så lenge man slipper unna de"elektroniske"skriverene går det bra.

Lenke til kommentar

Kjempeinteressante innlegg de to siste her! Vil si at i forhold til arbeidstid, så jobber jeg 8 - 16 i dag. Og DET liker jeg ikke! Jeg syns å begynne 8 er alt for sent, kunne liksom like gjerne jobbet kveld... Dessuten har jeg en jobb nr. 2 enkelte kvelder, som gjør at det blir stress ifm. å rekke denne de aktuelle dagene. En arbeidstid som jeg har i dag, fører også til ekstra stress for meg, da denne tiden er ensbetydende med ca. 45 - 60 minutter "tapt" hver dag pga. rushtrafikk. Ja, selv om jeg ofte sykler er det så mye trafikk at jeg blir forsinket i denne "A4-tiden". Jeg er et A-menneske, og må si at tanken på å begynne på jobb både 6 og gjerne 5 er helt flott! I tillegg vet jeg at det aktuelle selskapet er så desperat etter sjåfører, at de nærmest legger opp turnusen etter hva som passer meg, for å sette det litt på spissen. Så det å jobbe når "ingen andre gjør det", er helt supert! Men tar alle punktene dere setter opp til etteretning. Spesielt stresset kan bli en utfordring, dog tviler jeg på at en jobb kan noensinne bli mer stressende enn den jeg har i dag... :hmm:

 

Men ingenting er avgjort, og jeg ble akkurat kalt inn på intervju til en annen type jobb også :thumbup: , så vi får se hva som skjer.

 

Er fortsatt kjempetakknemlig for så mange gode svar og innspill dere kommer med! :thumbup:

Lenke til kommentar
Kjempeinteressante innlegg de to siste her! Vil si at i forhold til arbeidstid, så jobber jeg 8 - 16 i dag. Og DET liker jeg ikke! Jeg syns å begynne 8 er alt for sent, kunne liksom like gjerne jobbet kveld... Dessuten har jeg en jobb nr. 2 enkelte kvelder, som gjør at det blir stress ifm. å rekke denne de aktuelle dagene. En arbeidstid som jeg har i dag, fører også til ekstra stress for meg, da denne tiden er ensbetydende med ca. 45 - 60 minutter "tapt" hver dag pga. rushtrafikk. Ja, selv om jeg ofte sykler er det så mye trafikk at jeg blir forsinket i denne "A4-tiden". Jeg er et A-menneske, og må si at tanken på å begynne på jobb både 6 og gjerne 5 er helt flott! I tillegg vet jeg at det aktuelle selskapet er så desperat etter sjåfører, at de nærmest legger opp turnusen etter hva som passer meg, for å sette det litt på spissen. Så det å jobbe når "ingen andre gjør det", er helt supert! Men tar alle punktene dere setter opp til etteretning. Spesielt stresset kan bli en utfordring, dog tviler jeg på at en jobb kan noensinne bli mer stressende enn den jeg har i dag...  :hmm:

 

Men ingenting er avgjort, og jeg ble akkurat kalt inn på intervju til en annen type jobb også  :thumbup:  , så vi får se hva som skjer.

 

Er fortsatt kjempetakknemlig for så mange gode svar og innspill dere kommer med!  :thumbup:

8305271[/snapback]

Jeg stortrives med forskjellige skift og ha fri til forskjellige tider,da er det lettere å få gjort ting som ofte er vanskelig når man har en 8-16 jobb.Men vi har også delt-skift,noe som er noe ordentlig dritt etter min mening.Da er det jobb noen timer om morgnen,så fri 2-5 timer før en går på noen ettermiddagstimer.Men har en kort vei,er nok dette supert,men for oss som ikke reiser hjem blir det ofte lange timer(blir mye bilvask og modellfly-flyging i disse pausene og selvfølgelig båtpuss om våren :D )

Så om du har mulighet til å legge opp din egen rotasjon så styr unna slike skift.Vet ikke hvilket selskap du er i kontakt med,men her i Nettbuss er det mye av det.Derfor skal jeg om kort tid begynne i annet selskap nettopp for å slippe unna delt-skifta.Greit med litt tid til familien også.

Mangel på sjåfører er det stort sett overalt i transportbransjen,så er bare å velge å vrake i jobber.

Tilbake til det med stress.......merker stor forskjell på folk i byen og de litt utenfor.De i byen er mye mer kritiske,er du et min for sent,får en så øra flaggrer og stort sett er de lite vennlige,men litt utenfor byene er stort sett alle veldig hyggelige uansett hvor sent du kommer.Til og med skoleungdommen smiler og hilser 5-6 om morgenen.Slike små ting gjør hverdagen så mye triveligere.

Lenke til kommentar

Det varierer tydeligvis veldig hva slags arbeidstider man ender opp med. En kamerat av meg som kjører buss i Kr.sandsområdet må av og til begynne i 4-tiden, og er ferdig for dagen omtrent når jeg kommer på jobb. Andre dager skal han på jobb akkurat når jeg har kommet hjem. Andre ganger igjen kjører han om morgenen, har 3-4 timer pause, og så må han på jobb igjen om ettermiddagen. Absolutt ikke et liv som frister meg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skulle vel til å skrive søknad, da jeg ble kalt inn på intervju på en annen jobb. Så nå blir det varelevering på kennyo! Gleder meg! :)

 

Men busslappen har jeg jo, og jeg kommer nok til å ha god nytte av deres tilbakemeldinger uansett. Har fortsatt mange, mange år igjen i yrkeslivet! :)

Lenke til kommentar
Skulle vel til å skrive søknad, da jeg ble kalt inn på intervju på en annen jobb. Så nå blir det varelevering på kennyo! Gleder meg!  :)

 

Men busslappen har jeg jo, og jeg kommer nok til å ha god nytte av deres tilbakemeldinger uansett. Har fortsatt mange, mange år igjen i yrkeslivet!  :)

8375161[/snapback]

Buss er ypperlig som en ekstra jobb. Kjekt med flere"bein"å stå på også

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...