brainwasher Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 Har omsider klart å installere Mandrake 9 og lurer på en haug ting: 1. Hvordan fungere mappesystemet i Linux ? f.eks. i Windows har de typisk "D:Mp3Rock" men slik som jeg fatter det er det helt annerledes i Linux. Hvordan funker det ? 2. De driveren som følger med (har et GeForce 2 PRO) har de Open Gl ? 3. Er det noen måte å få til å kopiere filer fra windows partisjonene over til linux ? 4. Hvilken "desktop" (f.eks. KDE, GNOME) er best for å komme i gang. 5. Er det mulig å lage et skikkelig nettverk mellom en Windows basert maskin og min på et LAN f.eks. Hvordan legge til IPX ? er så vant med å gjøre det etter jeg har formatert. 6. Har hørt at Mandrake er den perfekte n00b distroen. Er dette sant ? [ Denne Melding var redigert av: brainwasher på 2002-12-15 21:35 ] Lenke til kommentar
dagulf Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 De fleste av spørsmålene dine får du best svar på i dokumentasjonen til Mandrake. Er du helt grønn og kjenner Windows så anbefaler jeg KDE siden det er mest likt. Lenke til kommentar
Hoppesagåsa Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 Her finner du gode veiledninger og dokumentasjon for Mandrake http://www.mandrakeuser.org/docs/index.html Lenke til kommentar
Le Bastard Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 Bruk Fluxbox (www.fluxbox.org) som windowmanager. For å "linke" med windows maskiner bruk Samba. (www.samba.org) Og bruk heller slackware. (www.slackware.com) PS: Slackware er ikke så lett å konfigurere men det går veldig greit. (Du må bare lese litt) Det går helt greit å "mounte" windows partisjoner. (man mount. skriv det i en terminal= Lenke til kommentar
voktern Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 hva skitt er det du skal med IPX? Lenke til kommentar
voktern Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 kommer de og redigerer språket mitt :PPPP [ Denne Melding var redigert av: voktern på 2002-12-16 09:11 ] Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 Quote: Den 2002-12-15 21:28, skrev brainwasher:5. Er det mulig å lage et skikkelig nettverk mellom en Windows basert maskin og min på et LAN f.eks. Hvordan legge til IPX ? er så vant med å gjøre det etter jeg har formatert. Skikkelig nettverk != IPX, SMB whatever... Har egentlig aldri skjønt hva som er galt med ftp? Er jo så mye bedre enn det windows file share-greiene. Tar faktisk ikke særlig mye lengre tid å sette opp heller (nå snakker vi om windows, på linux er ftp mye greiere og følger kanskje også med distroen din), og du har SÅ mye bedre kontroll over ting. Men men, dette er jo min mening da :smile: Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 first of all: newbie; sørg for å ha installert webmin; er avansert, og inneholder mer enn nok for å confe de forskjellige tjenstene! (ingenting slår å redigere tekstfiler, men webmin er bedre enn de fleste andre ting jeg har vært borti....) second: hold deg langt unna slack! er alt for usikkert å bruke, fordi eneste måten å oppdatert software som det er en mulig feil på betyr å reinstallere *alt* eller manuelt recompile *alt* manuelt...... Så, til det du lurte på: windows-partisjoner: mount /dev/hd?? /der/hvor/jeg/vil/ha/disken hvor /dev/hd?? er partisjonen som du ønsker å få kontakt med (hda1 er gjerne C: hvis du installerte Windows før Linux.....; se mer på man mount og man fdisk) Hva mener du med "skikkelig nettverk med windows-maskiner"? hvis du tenker på windows fildeling (NetBIOS/SMB) så er ikke det noe skikkelig nettverk..... *microsoft greier jo ikke å legge inn kompatibilitet mellom win9x og NT engang*, men det gjøres med samba pakken. (man smb.conf, man smbd) Hva du skal med IPX skjønner jeg ikke...... kjør TCP/IP så langt det er mulig, men hvis du absolutt *må* ha IPX, så ta et søk på http://www.google.com på "howto IPX linux"...... Mappesystemet: / er hovedkatalogen, undermappene til den ligger på /undermappe, og undermappe til den igjen, blir /undermappe/ny_undermappe Du kan legge inn "disker" eller partisjoner som underkataloger hvor som helst i systemet..... (f.eks. legge inn en egen disk på /var/ftp/pub, som er der hvor anonymous ftp-filer ligger...) /home/brukernavn er hjemmekatalogen din, hvor du gjerne legger dine filer. Lenke til kommentar
glabba Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 Quote: Den 2002-12-16 15:41, skrev güner:Jeg er Blå SARKASME PÅ Hahaha , ja den var jammen meg god! SARKASME AV Angående spørmål 6: Mandrake er en grei newbie distro etter min mening. Alt blir somregel satt opp av seg selv. Skift over til en "vanskeligere" distro, som f.eks. Slackware, seinere når du begynner å få litt mer peiling på linux. Begynte selv med Mandrake, bruker Slackware/Gentoo nå. Lenke til kommentar
Le Bastard Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 Jeg begynte med slack og finner den heilt greit = Og jeg syns at Mandrake er for Newbie. Jeg ville heller ha brukt Redhat. (Vis jeg var deg) Lenke til kommentar
quarkey Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 Jeg og starta med slackware. Jeg sitter ennå i slackware :smile: Tok litt tid før jeg fikk til alt men, det funker ivertfall. Lyd/opengl/q3 funker fint. Neppe noe mer windows på meg. + det blir vel gentoo next :smile: Lenke til kommentar
Nichlas Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 Quote: Den 2002-12-16 21:36, skrev Le Bastard:Jeg begynte med slack og finner den heilt greit =Og jeg syns at Mandrake er for Newbie. Jeg ville heller ha brukt Redhat. (Vis jeg var deg) Har du noen gode argumenter som kan backe opp påstanden/anbefalingen din? Lenke til kommentar
Invert Skrevet 17. desember 2002 Del Skrevet 17. desember 2002 Hallo... Flott at du har begynt med linux, men det er litt vanskeligere enn windows enda. Mandrake er betegnet som nybegynner distribusjon, men mandrake er bygget på RedHat sin. Så de er ikke så veldig forskjellige. Selv startet jeg som nybegynner med RedHat og er veldig fornøyd med den. Til han som anbefalte fluxbox, det er kanskje ikke noe for en helt nybegynner som kommer fra windows og begynne med? Jeg har selv brukt det og synes at det var flott og brukte ikke mye av systemet men til en nybegynner er GNOME/KDE best. KDE er mer windows lignende men jeg likte GNOME best. Hvis du er en spiller så ville jeg hatt windows i tillegg, siden du nevner ipx er vel du en gamer, http://www.transgaming.com har laget en emulator basert på wine bare at transgaming sin har directX støtte også. Google.com har hjulpet meg mange ganger med å finne ut av ting som jeg lurer på i linux og hvis man skriver "man kommando" der du bytter ut kommandoen med den kommandoen du lurer på noe til så får du opp en forklaring, denne er ikke så lett å forstå bestandig. Hvis ikke har jeg fått mye hjelp på IRC på EFnet på #linuxnorge kanalen. Mitt råd er å prøve seg fram og lese dokumentasjonen til ting så lærer man seg det og kan prøve ut og teste mye annet av programvare som befinner seg der ute. Og det meste er gratis til linux. da må jeg stikke og spise middag, men lykke til! Lenke til kommentar
QTC Skrevet 17. desember 2002 Del Skrevet 17. desember 2002 nå er jeg rød som julen Lenke til kommentar
QTC Skrevet 17. desember 2002 Del Skrevet 17. desember 2002 Har ikke fått noen julegaver så nå er jeg blå [ Denne Melding var redigert av: QTC på 2002-12-17 16:47 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå