Gå til innhold

Tips til HDR fotogarfering manuelt?


Anbefalte innlegg

Heisann! Når jeg endelig fikk et kamera så skull jeg prøve meg på litt HDR fotogarfering. Men jeg vet jo ingenting om det, så det endte med at jeg tok et bilde som varnesten helt svart, og graderte opp til et som var nesten helt utbrent.

 

Det kan da ikke ha vært rett metode?

Forskjellen skal sikkert være mye mindre?

 

 

Så når jeg setter det sammen i Photomatix så er jeg jo også grønn på dette med "Tone Mapping." Noen som kan gi noen tips?

 

Når jeg søker på HDR i søkefunksonen får jeg intet svar, derfor har jeg ikke klart å søke opp andre emner. Link gjerne til en om det er en som handler om det samme ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt tips er å ta et bilde i tre forskjellige eksponeringer. F.eks -2EV, 0 og +2EV. Da vil du få noen overeksponerte områder, som lyser opp skyggete områder på et bilde, og omvendt på et annet etc.

 

Om du f.eks bruker photoshop sin "Merge to HDR"-funksjon vil den legge sammen alle bildene til et 32bits bilde hvor du senere kan behandle all informasjonen.

 

Nyttige linker;

 

http://www.hdrsoft.com/resources/dri.html#capture

http://backingwinds.blogspot.com/2006/10/h...hdr-images.html

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

CS3 Beta takler "Merge to HDR" svært bra. Den aligner bildene for deg så bra at du ikke trenger stativ. Jeg også benytter to trinn mellom hver eksponering, men antallet eksponeringer kommer an på kontrastspennet i motivet. Tar aldri mindre enn tre eksponeringer, og som regel tar jeg et ekstra bilde for å være sikker på at ingenting er utbrent. Lagre 32-bits bildet som tiff i Photoshop, og åpne det i Photomatix. Her velger du så Tone Mapping. Deretter er det bare å prøve seg frem. Om du vil ha en utpreget HDR-effekt eller kun et naturlig bilde er en smaksak.

Lenke til kommentar
CS3 Beta takler "Merge to HDR" svært bra. Den aligner bildene for deg så bra at du ikke trenger stativ. Jeg også benytter to trinn mellom hver eksponering, men antallet eksponeringer kommer an på kontrastspennet i motivet. Tar aldri mindre enn tre eksponeringer, og som regel tar jeg et ekstra bilde for å være sikker på at ingenting er utbrent. Lagre 32-bits bildet som tiff i Photoshop, og åpne det i Photomatix. Her velger du så Tone Mapping. Deretter er det bare å prøve seg frem. Om du vil ha en utpreget HDR-effekt eller kun et naturlig bilde er en smaksak.

8358382[/snapback]

Jøss... det har jeg aldri tenkt på. Men hvilke fordeler gir dette i praksis, framfor å bare gjøre hele greia gjennom photomatrix?

Lenke til kommentar
Jøss... det har jeg aldri tenkt på. Men hvilke fordeler gir dette i praksis, framfor å bare gjøre hele greia gjennom photomatrix?

8358481[/snapback]

PS aligner bildene mye bedre fordi bildene ikke bare blir flyttet på, men også strukket og tøyd. Dette gir en mye bedre skarphet enn det Photomatix gir. Med et knall stødig stativ så vil selvsagt ikke forskjellene bli så store, men dette muliggjør hdr-bilder med håndholdt kamera.

En annen fordel med PS er at du i siste ledd får se resultatet, og kan selv velge bort noen av av eksponeringene hvis du ønsker det.

Lenke til kommentar

Holde inne knappen som det står Av på og som det er en firkant som er delt opp på skrå med et pluss tegn i den ene delen og et minus tegn i den andre delen. Er på den høyre kolonnen med knapper for skjermen, helt øverst. Så mens du holder den inne vrir du på det hjulet som er rett foran utløserknappen. Men du må ha kameraet i riktig modus.

 

Se på s 89 i manualen, var hvertfall s 89 i den svenske manualen. Mye enklere enn at jeg prøver å forklare det ;)

Lenke til kommentar
Holde inne knappen som det står Av på og som det er en firkant som er delt opp på skrå med et pluss tegn i den ene delen og et minus tegn i den andre delen. Er på den høyre kolonnen med knapper for skjermen, helt øverst. Så mens du holder den inne vrir du på det hjulet som er rett foran utløserknappen. Men du må ha kameraet i riktig modus.

 

Se på s 89 i manualen, var hvertfall s 89 i den svenske manualen. Mye enklere enn at jeg prøver å forklare det ;)

8379820[/snapback]

 

okå. tusen takk! gleder meg til å eksperimentere med HDR i dag :dribble:

:thumbup:

Lenke til kommentar
Holde inne knappen som det står Av på og som det er en firkant som er delt opp på skrå med et pluss tegn i den ene delen og et minus tegn i den andre delen. Er på den høyre kolonnen med knapper for skjermen, helt øverst. Så mens du holder den inne vrir du på det hjulet som er rett foran utløserknappen. Men du må ha kameraet i riktig modus.

 

Se på s 89 i manualen, var hvertfall s 89 i den svenske manualen. Mye enklere enn at jeg prøver å forklare det ;)

8379820[/snapback]

 

okå. tusen takk! gleder meg til å eksperimentere med HDR i dag :dribble:

:thumbup:

8380413[/snapback]

 

jeg satte kameraet i Tv modus, men oppdaget da jeg kom hjem at en ikke skulle stille på blender innstillingene mellom hver shoot. det skjedde da i Tv:9 går det an å sette kameraet på M og bare skru på hjulet? :hmm:

Lenke til kommentar

Naturligvis kan du stille kamera på M, og kun variere lukkertid med å skru på hjulet. Det er faktisk slik man skal gjøre det.

Det er av stor viktighet at man faktisk kan eksponere manuellt før man tenker på å prøver seg på HDR. Kan man ikke det, så bør man vente litt, før man prøver seg på noe såpass "avansert". Man må lære å krype, før man kan gå. Alle bør lære seg å eksponere manuellt med en gang man har lært seg hva de forskjellige innstillingene betyr. Det er derfor det er så viktig å kjøpe en god fotobok sammen med kamera, evt laste ned kompendiet her på akam (hvis man er for gniten til å kjøpe en bok).

Lenke til kommentar
Naturligvis kan du stille kamera på M, og kun variere lukkertid med å skru på hjulet. Det er faktisk slik man skal gjøre det.

Det er av stor viktighet at man faktisk kan eksponere manuellt før man tenker på å prøver seg på HDR. Kan man ikke det, så bør man vente litt, før man prøver seg på noe såpass "avansert". Man må lære å krype, før man kan gå. Alle bør lære seg å eksponere manuellt med en gang man har lært seg hva de forskjellige innstillingene betyr. Det er derfor det er så viktig å kjøpe en god fotobok sammen med kamera, evt laste ned kompendiet her på akam (hvis man er for gniten til å kjøpe en bok).

8389180[/snapback]

 

hehe, ja jeg kan jo endel om lukkertid da, men jeg tok bare 3 forskjellige eksponeringer, og nå i ettertid ser jeg at i stedet for å ta 3 bilder på -2 0 +2, så bør jeg heller ha -2 -1 0 +1 +2 . stemmer det? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Det stemmer. Dess flere forskjellige eksponeringer du tar, dess bedre kan resultatet bli. 3 eksponeringer er i det minste laget for å lage et skikkelig HDR-bilde.

8389618[/snapback]

Resultatet blir nødvendigvis ikke bedre til flere eksponeringer du tar.

Etter min erfaring gir tre eksponeringer med (-2,0,+2) tilsynelatende identiske resultat med fem eksponeringer innenfor same område (-2.-1,0,+1,+2).

Dersom den dynamiske rekkevidden er så stor at +-2 steg ikke holder kan det være nødvendig med mer enn tre eksponeringer.

Men etter min erfaring holder det lenge med tre eksponeringer med pluss/minus 2 eksponeringssteg til "normale" utendørsscener av typen "lys himmel mørkt landskap". Mer ekstreme situasjoner med sterkt motlys o.l. kan noen ganger kreve større spennvidde/flere eksponeringer, men det er svært sjelden jeg har bruk for det.

Endret av jxxxixxx
Lenke til kommentar
Holde inne knappen som det står Av på og som det er en firkant som er delt opp på skrå med et pluss tegn i den ene delen og et minus tegn i den andre delen. Er på den høyre kolonnen med knapper for skjermen, helt øverst. Så mens du holder den inne vrir du på det hjulet som er rett foran utløserknappen. Men du må ha kameraet i riktig modus.

 

Se på s 89 i manualen, var hvertfall s 89 i den svenske manualen. Mye enklere enn at jeg prøver å forklare det ;)

8379820[/snapback]

 

okå. tusen takk! gleder meg til å eksperimentere med HDR i dag :dribble:

:thumbup:

8380413[/snapback]

 

jeg satte kameraet i Tv modus, men oppdaget da jeg kom hjem at en ikke skulle stille på blender innstillingene mellom hver shoot. det skjedde da i Tv:9 går det an å sette kameraet på M og bare skru på hjulet? :hmm:

8389057[/snapback]

Det enkleste er å bruke Auto Exposure Bracketing (AEB), i alle fall så lenge man klarer seg med tre eksponeringer. (noen kamera kan gjøre AEB med 5 eksponeringer).Sjekk brukermanualen. På 350D finner du beskrivelsen på side 90 (engelsk manual). Still variasjonsbredden til +-2 eksponeringssteg (maks).

Hvis du i tillegg aktiverer seriebildefunksjonen er det bare å trykke ned knappen og holde inne så tar kameratet tre bilder på rappen med forskjellige eksponeringer.

Denne metoden holder i massevis til de fleste situasjoner der jeg trenger større dynamisk range enn det jeg kan få med en eksponering. Fordelen er at man ikke trenger å fikle med kameraet mellom hvert bilde. Like enkelt og rasjonelt som å ta ett bilde.

Lenke til kommentar
Holde inne knappen som det står Av på og som det er en firkant som er delt opp på skrå med et pluss tegn i den ene delen og et minus tegn i den andre delen. Er på den høyre kolonnen med knapper for skjermen, helt øverst. Så mens du holder den inne vrir du på det hjulet som er rett foran utløserknappen. Men du må ha kameraet i riktig modus.

 

Se på s 89 i manualen, var hvertfall s 89 i den svenske manualen. Mye enklere enn at jeg prøver å forklare det ;)

8379820[/snapback]

 

okå. tusen takk! gleder meg til å eksperimentere med HDR i dag :dribble:

:thumbup:

8380413[/snapback]

 

jeg satte kameraet i Tv modus, men oppdaget da jeg kom hjem at en ikke skulle stille på blender innstillingene mellom hver shoot. det skjedde da i Tv:9 går det an å sette kameraet på M og bare skru på hjulet? :hmm:

8389057[/snapback]

Det enkleste er å bruke Auto Exposure Bracketing (AEB), i alle fall så lenge man klarer seg med tre eksponeringer. (noen kamera kan gjøre AEB med 5 eksponeringer).Sjekk brukermanualen. På 350D finner du beskrivelsen på side 90 (engelsk manual). Still variasjonsbredden til +-2 eksponeringssteg (maks).

Hvis du i tillegg aktiverer seriebildefunksjonen er det bare å trykke ned knappen og holde inne så tar kameratet tre bilder på rappen med forskjellige eksponeringer.

Denne metoden holder i massevis til de fleste situasjoner der jeg trenger større dynamisk range enn det jeg kan få med en eksponering. Fordelen er at man ikke trenger å fikle med kameraet mellom hvert bilde. Like enkelt og rasjonelt som å ta ett bilde.

8411787[/snapback]

 

ai! det var kjempenyttig informasjon! :D tusen takk :thumbup:

men likevel får jeg ikke til de skikkelige HDR bildene. kan det ha noe med tone mapping innstillingene mine? :hmm:

Endret av CoaX-
Lenke til kommentar
ai! det var kjempenyttig informasjon!  :D tusen takk :thumbup:

men likevel får jeg ikke til de skikkelige HDR bildene. kan det ha noe med tone mapping innstillingene mine?  :hmm:

8416058[/snapback]

Spørs hva du mener med "skikkelige" HDR-bilder. De fleste bilder som blir presentert som HDR på nettet bærer preg av at man har funnet seg et nytt leketøy og ikke vet hvordan man skal bruke det. I de fleste tilfeller har man dratt alt for mye i spakene med det resultat at man får stygge "halos", litt utvaskete "skitne" fargetoner og et utseende som et karikert maleri.

Hvis det er denne looken man er ute etter skal man skru opp på "strength" i Photomatix og ned på "light smoothing".

Hvis man derimot er ute etter "realistiske" resultater foreslår jeg følgende innstillinger som et utgangspunkt (gjelder bruk av "Details Enhancer"-metoden):

 

Strength: ca 60 (default er 70)

Luminosity: -2 (default er 0)

Color Sturation: 46% (dette er default)

White point: 0.250% (default)

Black point: 0.250% (default er 0)

Gamma: 1 (default)

Light smoothing: 1 eller 2 (default er 1)

Micro Contrast: 2 (default)

Micro-smoothing: 2 (default)

 

Etter tone-mapping anbefaler jeg at man tar resultatet inn i Photoshop og justerer kontrast. Bruk Curves og legg på en svak s-kurve for å øke kontrastene (bare litt, ikke overdriv).

 

Jeg bruker sjelden eller aldri det tone-mappede bildet direkte. Som regel henter jeg inn de forskjellige eksponeringene i Photoshop og legger dem på lag og blander dem manuelt med layer masks. Jeg tar også inn resultatet fra Photomatix og blander inn litt av dette der det fungerer.

 

Husk at tone-mapping fungerer best på de deler av bildet som har struktur/mønster/variasjon, mens det gir dårlige resultater på glatte jevne områder og områder med gradvise overganger. F.eks. blir himmelen på tone-mappede bilder som regel ubrukelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...