Gå til innhold

Actionbilder av hunder

Anbefalte innlegg

Var på hundeutstilling for en uke siden, og fikk tatt noen okei bilder :)

1-3

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

1.

NKK22.jpg

2.

NKK25.jpg

3.

NKK17copy.jpg

4-6

4.

NKK20.jpg

5.

NKK21.jpg

6.

NKK19.jpg

7-9

7.

NKK18.jpg

8.

NKK15.jpg

9.

NKK11copy.jpg

10-12

10

NKK7copy.jpg

11

NKK29.jpg

12

NKK28.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal i mitt forsvar sies at belysningen i hallen var elendig, og jeg måtte lyse de fleste bildene ganske mye i photoshop. :)

At de er uskarpe er jeg enig i, men er ikke så greit med mørke plasser og bevegende objekter heller. :)

Takk for kritikken, allikevel :)

Lenke til kommentar

Jeg syns ikke disse bildene var noe gode, enkelt og greit fordi de er tatt i hall. Det er nesten umulig å ta gode bilder i slike hundeutstillingshaller, det er jo aldri nok lys der. Med mindre man har et superobjektiv, og det er det ikke så mange av oss hundemennesker som har, dessverre.

Lenke til kommentar
Kunne vert bra bilder.. Skal du ta bilder inne i ein mørk hall bør du bruke eit objektiv med lågt F-nummer, rett ISO og lukkertid og/eller blitz! (Blitz er kanskje ikkje rett å bruke på hunder men!)

8316895[/snapback]

Det hjelper lite med alt det der om hvitbalansen er feil :p

Så.. Bruk riktig hvitbalanse, høyere iso, stativ, en blitz på svakt nivå..

Bildene er veldig uskarpe, mørke og med feil hvitbalanse. Ikke noe å hoppe i taket for, men man lærer jo så lenge man lever :D

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Stativ i en hall? Er du sinnsvak? Da ville jeg ikke fått med bevegelse i det hele tatt.

Blitz er og relativt uaktuelt, av hensyn til hundene som faktisk skal prestere noe i ringen, ville blitz blitt veldig forstyrrende for dem.

ISO og lukkertid + hvitbalanse.. dette var rett og slett det beste jeg fikk til...

Objektivet mitt er Nikon 55-300mm.

Lenke til kommentar

Du trenger nok mer lysstrek optikk.

Sjøl bruker jeg EOS 350D og EF 50mm f/1,4 på (iso 400-800, blender 2,2-2,8) på hundeutstilling inendørs og resultatet blir til tider meget bra.

Tar bildene i RAW så har jeg litt mer å justre på.

Det er ofte litt pussig lys i haller, så vitbalansen kan være litt vrien.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg kan se, har objektivet 4-5.6 i blender, og det er ikke noe særlig å ta innendørsbilder med. Bildene hadde for mye støy, og for lav lukkertid. Samtidig var også hvitbalansen feil. Har du lyst til å ta bra bilder vil jeg vel anbefale et fastobjektiv mellom 50 og 100mm med 1.2-1.8 i blender.

Lenke til kommentar

hvilken ISO er brukt? fant ikke dette fra EXIF info.

Med blender på ca 4.5 blir håpløst i slike tilfeller. Hadde du hatt en 50mm 1.4 så hadde du fått 4-5 ganger kortere lukkertid!

Dvs at i steden for eksempelvis 1/40 ved 50mm så hadde du fått ca 1/200. Dette har MYE å si!! Dessuten så er nok Canon EF 50mm F1.4 USM mye skarpere også.

Når det er sagt så er det nesten umulig å få gode bilder under slike forhold med lyssvak optikk.

edit: så at jeg hadde regnet feil.. vi snakker ca 10x kortere lukkertid..

Endret av lohelle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...