Gå til innhold

Den store kosmogoniske myte

Anbefalte innlegg

Jeg liker engelsk, men jeg liker ikke tankefeil.

Spontaneous generation (the emergence of life from nonliving matter) has never been observed.

Her benektes antesedenten: Det at det ikke har blitt observert, betyr ikke at det aldri kommer til å bli observert.

All observations have shown that life comes only from life. This has been observed so consistently it is called the law of biogenesis. The theory of evolution conflicts with this scientific law when claiming that life came from nonliving matter through natural processes.

Her har du en stråmann: Evolusjonsteorien påstår ingenting hva angår livets opprinnelse.

Evolutionary scientists reluctantly accept the law of biogenesis.b However, some say that future studies may show how life could come from lifeless matter, despite the virtually impossible odds.

Det antropiske prinsipp forteller oss at oddsene ikke er så lave som man blir forledet til å tro:

Selv om det i prinsippet er lite sannsynlig at livet oppstod, er det rundt en milliard milliarder (1000 000 000 000 000 000 000) planeter i universet. Hvis vi sier at sjansen for at livet oppstår er 1:1000 000 000 (en til en milliard, dvs. 0.000000001, eller 0.00000001%), vil det si at livet sannsynligvis har oppstått på 1000 000 000 (en milliard) planeter.

Others say that their theory of evolution doesn’t begin until the first life somehow arose.

Biologer, for eksempel?

Still others say the first life was created, then evolution occurred.

Hva er forskjellen på denne og den over?

All evolutionists recognize that, based on scientific observations, life only comes from life.

8294208[/snapback]

Det er direkte feil. Dersom det hadde vært rett, hadde aldri Urey-Miller-eksperimentet blitt utført.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men dere kan vente dere den heftigste solferie etter døden iallefall.

8294245[/snapback]

*kremt* DET er å gå i strupen på ateister. Å true personer med helvetesild og evig pine er ikke akkurat et kompliment så vidt jeg vet... Trusler kan man holde for seg selv mener da jeg, ateist som teist :)

edit: bytta ut oss med personer

8294394[/snapback]

Vi truer ikke. Men det er det såre faktum. Dere har valget.

Lenke til kommentar
Den store kosmogoniske myte?

Det som tydeligvis er myten her er at evolusjonsteorien påberoper seg å forsøke å svare på spørsmålet om livets tilblivelse...

8294233[/snapback]

Jammen kjære deg, evolusjonsteorien har da ingenting å gjøre med livets tilblivelse å gjøre.

8294390[/snapback]

Jeg vet det, det var poenget mitt. Jeg ønsket bare å kommentere forvirrelsen angående dette tidlig i tråden.

Beklager dårlig forsøk på sarkasme. :)

Lenke til kommentar
Jeg liker engelsk, men jeg liker ikke tankefeil.

Spontaneous generation (the emergence of life from nonliving matter) has never been observed.

Her benektes antesedenten: Det at det ikke har blitt observert, betyr ikke at det aldri kommer til å bli observert.

All observations have shown that life comes only from life. This has been observed so consistently it is called the law of biogenesis. The theory of evolution conflicts with this scientific law when claiming that life came from nonliving matter through natural processes.

Her har du en stråmann: Evolusjonsteorien påstår ingenting hva angår livets opprinnelse.

Evolutionary scientists reluctantly accept the law of biogenesis.b However, some say that future studies may show how life could come from lifeless matter, despite the virtually impossible odds.

Det antropiske prinsipp forteller oss at oddsene ikke er så lave som man blir forledet til å tro:

Selv om det i prinsippet er lite sannsynlig at livet oppstod, er det rundt en milliard milliarder (1000 000 000 000 000 000 000) planeter i universet. Hvis vi sier at sjansen for at livet oppstår er 1:1000 000 000 (en til en milliard, dvs. 0.000000001, eller 0.00000001%), vil det si at livet sannsynligvis har oppstått på 1000 000 000 (en milliard) planeter.

Others say that their theory of evolution doesn’t begin until the first life somehow arose.

Biologer, for eksempel?

Still others say the first life was created, then evolution occurred.

Hva er forskjellen på denne og den over?

All evolutionists recognize that, based on scientific observations, life only comes from life.

8294208[/snapback]

Det er direkte feil. Dersom det hadde vært rett, hadde aldri Urey-Miller-eksperimentet blitt utført.

8294495[/snapback]

All honnør til deg, jesse. Tilfeldig at det plutselig ble stille fra "ateistene"?

Lenke til kommentar

8294245[/snapback]

*kremt* DET er å gå i strupen på ateister. Å true personer med helvetesild og evig pine er ikke akkurat et kompliment så vidt jeg vet... Trusler kan man holde for seg selv mener da jeg, ateist som teist :)

8294394[/snapback]

Der har Korvald ikke støtte fra meg. Jeg tror ikke på noe helvete.

8294472[/snapback]

Er du kristen? Isåfall tror du på helvete. Gud sier jo rett ut flere steder at helvete finnes, og at vi har valget.

Lenke til kommentar

8294245[/snapback]

8294394[/snapback]

8294472[/snapback]

Er du kristen? Isåfall tror du på helvete. Gud sier jo rett ut flere steder at helvete finnes, og at vi har valget.

8294543[/snapback]

Så det du mener er at alle kristene har samme oppfatning av bibelen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

8294472[/snapback]

Jeg vet det. Mye lettere å diskutere med folk som ikke truer.

8294245[/snapback]

8294394[/snapback]

8294525[/snapback]

Etter døden kommer alle krisne i en homsebar og for å slippe ut må de <gjøre noe fælt> for det står på en post-it-lapp jeg har funnet på loftet mitt. Det er det harde faktum og det eneste du trenger å gjøre for å slippe unna er å massere føttene mine.

uansett, Bibelen sier ikke noe om helvete. Var ikke før lenge etter bibelen var skrevet at en del kristne tok opp ideen med helvete. Hvor de fikk den fra må fåglarna vite. Jesse hadde en fin post om det tidligere, søk ivei :)

Lenke til kommentar

8294472[/snapback]

Jeg vet det. Mye lettere å diskutere med folk som ikke truer.

8294245[/snapback]

8294394[/snapback]

8294525[/snapback]

Etter døden kommer alle krisne i en homsebar og for å slippe ut må de <gjøre noe fælt> for det står på en post-it-lapp jeg har funnet på loftet mitt. Det er det harde faktum og det eneste du trenger å gjøre for å slippe unna er å massere føttene mine.

uansett, Bibelen sier ikke noe om helvete. Var ikke før lenge etter bibelen var skrevet at en del kristne tok opp ideen med helvete. Hvor de fikk den fra må fåglarna vite. Jesse hadde en fin post om det tidligere, søk ivei :)

8294629[/snapback]

(Åp.19.20) (antikrist)

Også tungen er en ild. Som en verden av urettferdighet står tungen blant våre lemmer. Den smitter hele legeme og setter livshjulet i brann, og selv blir den satt i brann av helvete. (Jak.3.6)

Og om din høyre hånd frister deg til fall, da hogg den av og kast den fra deg! For det er bedre for deg å miste ett av dine lemmer, enn at hele ditt legeme kommer i helvete. (Matt.5.30)

Det skulle være enkelt å svare på alle dine spørsmål med et enkelt svar; evig liv, skulle ikke det friste, eller blir det kjedelig?

Det over er da et LITE utdrag av MYE det står om helvete i bibelen. Så jesse, det er rett å slett naivt å ikke tro på helvete - om man kaller seg/er kristen.

Lenke til kommentar
All honnør til deg, jesse. Tilfeldig at det plutselig ble stille fra "ateistene"?

8294536[/snapback]

Troller du, eller er det bare det at du ikke forstår hva jeg skriver?

8295168[/snapback]

Takk for maten, kjetil.

"Don't feed the trolls"

Lenke til kommentar

8294245[/snapback]

8294394[/snapback]

8294472[/snapback]

8294543[/snapback]

Så det du mener er at alle kristene har samme oppfatning av bibelen?

8294597[/snapback]

Noen ting kan tolkes, ikke alt. Mange forandrer på ting etter deres begjær og behov - sånt holder jeg meg langt unna. Falsk vitnesbyrd kaller jeg det. En form for at least...

Lenke til kommentar
For en tid tilbake var det en jente i tønsberg som hadde et bein som var lengre enn det andre, og legen kunne ikke gjøre noe med det. Da satt noen seg ned og ba for jenta, og benet vokste 5 cm ut rett foran ansiktet på legene og alle menneskene rundt. Dette er utrolig. Rett og slett utrolig.

8293026[/snapback]

Kan jeg få en link til noe som omhandler dette, finner ingenting, og dersom det er faktum vil jeg tro alle nyhetskanaler etc hadde slått opp ganske stort..

Hvordan tror da evolusjonister at livet oppsto og ikke minst intelligensen?

8293108[/snapback]

Evolusjonister (er det folk som mener evolusjon stemmer?) tror på vidt forskjellige ting angående livets oppstandelse. Veldig mange mener Gud satte det hele igang, noen tror det kan være PAH->RNA som startet alt, andre har ingen bestemt formening.

Evolusjonister har ikke et bestemt verdensbilde, de mener evolusjon forklarer arters dannelse og livets utvikling, ikke mer, ikke mindre, og det finnes ingen felles tro eller mening utenfor dette. I bunn og grunn er evolusjonister er grusomt teit uttrykk, du kan like gjerne si at de fleste er gravitasjonister, eller rundjordister. Akkurat like intetsigende når det kommer til alt annet enn akkurat den ene meningen de har til felles.

Intelligensen går ikke an å bevise. Det er noe vi ikke kan se, noe vi ikke kan ta på, noe som ikke er tilstede - det er kanskje til og med overført fra en annen dimensjon.

Never.

8293369[/snapback]

Intelligens kan så absolutt bevises, studeres og forklares grundig som bare det. Molekylærbiologi og nevrologi har i senere tid funnet ut sykt mye omkring hvordan hjernen vår virker. Vi vet fortsatt ikke alt, men det finnes teorier, mange veldig godt begrunnede, som forklarer stort sett alt. Fra minner til moralitet.

Å gi opp å forklare noe bare fordi vi ikke vet alt nå ville jo ikke ført noesteds.

Det er noe vi ikke kan se, noe vi ikke kan ta på, noe som ikke er tilstede.

Tanken kan ikke måles, den er ikke sammensatt av molekyler eller annet materiale. Den er ikke-materialistisk. Noe som betyr at man heller ikke kan lage/skape det.

8293480[/snapback]

Tanker kan overvåkes og beskrives nøye gjennom bl.a f-MRI og gjennom forsøk som stimulerer forskjellige deler av hjernen. Det er noe som er akkurat like fysisk tilstede som alt annet ved deg.

Lenke til kommentar

Evolusjonsteorien er helt uavhengig og omhandler ikke skapelsen.

Man kan diskutere dette opp og ned. Helt til dere blir grønne alle man. Min mening er at vi kommer til å være uvitende om hvordan alt ble til ganske lenge og det skal nok mye til for at det kommer en forklaring som er 100% udiskutabel. Face it! live life instead.

Lenke til kommentar

Det morsomme midt oppi det hele er at om det ikke er 100% sikkert hvordan livet oppsto så er det hvertfall sikkert at vi vet 0% om hvordan gud oppsto, hva var før gud og hva startet det hele.

Hva er da mest sansynlig.

1. Livet slik vi kjenner det i dag oppsto av seg selv?

2. Den almektige gud som skapte universet og livet på jorden blei til av seg selv?

Dette vil jeg ha svar på.

Lenke til kommentar
I tilfellet med livets tilblivelse finnes de kun to alternativer. Enten ble livet til av seg selv, eller det ble laget av en genial skaper. Og her går det på logikk som det så ofte snakkes om her. Jeg ser sjelden og aldri noe bli til av seg selv. Er det det som kalles empirisk?

8293881[/snapback]

Har du aldri sett morgendugg?

Det er ingen som skaper eller lager morgenduggen. Den blir til helt av seg selv utifra de molekylene som finnes i omgivelsene.

Forskjellen på et levende vesen og morgendugg er ikke annet enn kompleksiteten. Molekyler kan samles på egen hånd og bli til noe enkelt. Hvorfor skulle ikke noe komplisert kunne gradvis bli til av seg selv på samme måte, gitt lengre tid?

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Evolutionary scientists reluctantly accept the law of biogenesis. However, some say that future studies may show how life could come from lifeless matter, despite the virtually impossible odds. Others say that their theory of evolution doesn’t begin until the first life somehow arose. Still others say the first life was created, then evolution occurred. All evolutionists recognize that, based on scientific observations, life only comes from life.

8294208[/snapback]

Reluctantly? Tullprat, bruk av slike ord er bare for å forsøke å fremstille dette som et problem som evolusjonister har problemer å godta, men motvillig må innrømme at eksisterer. Men problemet eksisterer ikke...

Det som prøves her kan sammenlignes med å forsøke å ugyldiggjøre reltativitetsteorien fordi alle vitenskapsmenn aksepterer Newton.

Dette er et falskt dilemma fordi man setter en lov som gjelder på ett område, i det daglige, opp mot noe annet som gjelder i spesielle tilfelle.

Jeg vet ikke hvor du henter disse tingene fra jesse, men du må snart innse hvor fullt av logiske og faktiske feil det er, og så trekke konklusjonen at kildene dine forsøker å bortforklare i stedet for å forklare.

Lenke til kommentar

Hvordan har det seg da at tanker og følelser lett kan bli påvirket av forandringer i den fysiske hjernen, om dette er egenskaper som sjelen står for?

8294200[/snapback]

Fordi kroppen er sjelens hus. Når den blir påvirket, går det også utover sjelen fordi det blir forandringer i huset. Sjelen, tanken, følelsen må venne seg til det "nye" huset. Akkurat som når du ommøblerer huset, du blir ikke vant til det på 1-2-3.

8294215[/snapback]

Du svarer ikke på spørsmålet.

'Kroppen er sjelens hus' sier ingen ting om hvordan du mener den fysiske hjernen påvirker sinnet. Du sier det er en kobling ("kroppen er sjelens hus"), men det vet vi jo allerede. For det er gitt av spørsmålet.

Lenke til kommentar

8294245[/snapback]

8294394[/snapback]

8294525[/snapback]

Nei, det har vi ikke. Man kan ikke velge å tro dersom man ikke gjør det.

Dersom det er Gud som har skapt oss, så har han skapt oss med så mye tvil at mange mennesker aldri vil komme til å tro. Dette er en konsekvens av loven om store tall.

Om Gud har skapt oss, og helvete finnes, så er det altså Guds valg at mange menneskesjeler skal brenne i helvete.

Samtidig skal resten være lykkelige i himmelen, lykkelige mens mange av ens familie og venner brenner og lider.

Dersom din tro er riktig, og dersom ondskap er å ikke bry seg om andres lidelse, så må Gud i sannhet være eksistensens største drittsekk og himmelen eksistensens ondeste sted.

Og dette ønsker du å tro på! :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...