Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arrest over natten, men hva har jeg gjort?


x-team

Anbefalte innlegg

En ting er vel rimelig klart i dagens rettsnorge. Selv om jussen er meget klar på et område så er det uansett ikke sikkert man vinner frem med sin sak. I dette tilfellet er jeg nok redd det skal godt gjøres. Dette uansett hvor mye man enn har jussen på sin side.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

og anmelde politiet er bare en helvetes masse styr og penger. og polititet klarer alltid og finne en eller annen paragraf og dømme deg etter!

 

"en kamp mot de har du ikke kjangs til og vinn en eller anna paragraf får de nok til å finn" -tungtvann

Lenke til kommentar
Så har ein vitner ja, men no er det ikkje heilt vanleg for politi å slå tilfeldige personer utan at det er noko grunn til det, f.eks motsette seg arrest.

8310155[/snapback]

Hvor har du akkurat dette fra? Hva vet du om at det ikke er vanlig? Stort sett alle politivoldsaker henlegges uten etterforskning, så for alt vi vet kan det være veldig vanlig.

8310216[/snapback]

 

Er ikkje det eigentleg bevis nok at faktisk anmeldelser for politivold blir henlagt utan noko særleg etterforskinig?

 

Sakene er åpenbare og blir henlagt.

Lenke til kommentar

Jeg skrev ikke uten "noko særlig" etterforskning. De henlegges uten noe som helst etterforskning. Men din og de fleste andres helt ubegrunnede tillit til politiet er jo nettopp grunnen til at det kan forekomme politivold i Norge. Hadde vi hatt et organ som effektivt identifiserte og straffeforfulgte politivold, ville det sannsynligvis ikke vært noe problem.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Håper jeg ikke havner i båsen: "flestes andre". Politiet har etter min erfaringen tendens til å sikre seg når de har med berusede/opphissede personer å gjøre. Om det er feil tror jeg ikke, men jeg tror de i sjeldne tilfeller kan overdrive litt. Det blir for meg en menneskelig greie, fordi de er først og fremst det, og dernest politi. Så vil jeg også si at de fleste av ordensmakten jeg har hatt fornøyelsen av å møte har vært såpass bra at jeg uten betenkning kunne tatt meg en halvliter sammen med dem.

Lenke til kommentar

Joda, alt det du skriver er vel og bra. Jeg mener ikke at det er noe tvilsomt med politiet generelt.

 

Påstanden min er bare at vi ikke kan vite om det forekommer politivold i Norge så lenge slik kriminalitet verken etterforskes eller påtales i praksis.

 

For å trekke en parallell: Om politiet i praksis sluttet å etterforske kriminalitet, kunne vi da konkludere med at det ikke fantes kriminalitet i Norge?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Joda, alt det du skriver er vel og bra. Jeg mener ikke at det er noe tvilsomt med politiet generelt.

 

Påstanden min er bare at vi ikke kan vite om det forekommer politivold i Norge så lenge slik kriminalitet verken etterforskes eller påtales i praksis.

 

For å trekke en parallell: Om politiet i praksis sluttet å etterforske kriminalitet, kunne vi da konkludere med at det ikke fantes kriminalitet i Norge?

8315359[/snapback]

 

Faren for at alle "etater" beskytter seg selv er ikke bare noe innbilt, men også noe jeg selv har erfart eksisterer (forsvaret). At politiet kan gå over streken tviler jeg ikke på, men hvordan de skal holdes i ørene blir litt vanskeligere. Skal de holdes i ørene av et annet system, eller skal vi som borgere bestemme hvem som skal være ordensmakten lokalt?

Lenke til kommentar

I dag er det Spesialenheten for politisaker som etterforsker politivoldsaker. Dette organet er uavhengig av politiet, noe som er betryggende fordi politiet da ikke settes til å etterforske seg selv. Problemet er at de i stor grad rekrutterer personalet sitt fra politiet. Dette svekker i alle fall min tillit til organets upartiskhet. Det er neppe tvilsomt at en ekspolitimann i utgangspunktet nærer større sympati for en politimann enn for en full 18-åring som hevder å ha fått bank.

Lenke til kommentar
og det neste jeg husker er at jeg våkna opp på politi stasjonen

Det er vel rimelig opplagt at du har gjort et eller annet idiotisk i fylla. Tror du politiet tauer inn folk bare for moro skyld?

 

Jeg mener; 'jeg har ikke gjort noe, men husker ikke hva som skjedde mellom kl. xxxx og frem til jeg våknet opp' for så å legge skylden på politiet holder ikke. Ikke i det hele tatt.

 

Glem saken, innse at du har vært dust, og drikk litt mindre neste gang.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
I dag er det Spesialenheten for politisaker som etterforsker politivoldsaker. Dette organet er uavhengig av politiet, noe som er betryggende fordi politiet da ikke settes til å etterforske seg selv. Problemet er at de i stor grad rekrutterer personalet sitt fra politiet. Dette svekker i alle fall min tillit til organets upartiskhet. Det er neppe tvilsomt at en ekspolitimann i utgangspunktet nærer større sympati for en politimann enn for en full 18-åring som hevder å ha fått bank.

8315799[/snapback]

 

Så etterforskninga skal anten gjerast av totalt gønne konstabler rett frå politihøgskulen eller berre plukke inn den lokale bakaren kvar gong det skjer noko?

 

Det første kan vere ein ide, MEN ein går glipp avb mykje erfaring som er nødvendig.

Punkt 2 , me ser jo kor godt jury-ordninga fungerer, berre legg bevisene fram på rett måte og du får 15 års rabatt.

 

Det finnes nok like mange dårlige politfolk som det finnes dårlige ansatte i arbeidslivet.Gjennom politiutdanninga blir det silt ut ein del uegna folk. Derfor trur eg at det ikkje skjer så mange "klassiske" politivoldsaker, lik det ein har sett frå USA.

 

Faktisk så trur eg heller at dørvakter og vektere kan ha styggare tendenser til å utøve unødvendig maktbruk enn politiet, då ein del av dei uegna havner diverre i dette yrket. Noko som gjer dei som er dyktige eit dårleg rykte.

Lenke til kommentar
Så etterforskninga skal anten gjerast av totalt gønne konstabler rett frå politihøgskulen eller berre plukke inn den lokale bakaren kvar gong det skjer noko?

 

Det første kan vere ein ide, MEN ein går glipp avb mykje erfaring som er nødvendig.

Punkt 2 , me ser jo kor godt jury-ordninga fungerer, berre legg bevisene fram på rett måte og du får 15 års rabatt.

 

Det finnes nok like mange dårlige politfolk som det finnes dårlige ansatte i arbeidslivet.Gjennom politiutdanninga blir det silt ut ein del uegna folk. Derfor trur eg at det ikkje skjer så mange "klassiske" politivoldsaker, lik det ein har sett frå USA.

 

Faktisk så trur eg heller at dørvakter og vektere kan ha styggare tendenser til å utøve unødvendig maktbruk enn politiet, då ein del av dei uegna havner diverre i dette yrket. Noko som gjer dei som er dyktige eit dårleg rykte.

8320709[/snapback]

Velvel, dette er hva du tror. Jeg har selvsagt ikke sagt at det skal være bakere som etterforsker politiet. Jeg har imidlertid sagt at det bør være andre enn politiet selv. Det går an å utdanne etterforskere som ikke er politimenn. Det du sier om forskjellen mellom politiet i Norge og USA er bare tull. Det er nok en politiskole der også som siler ut uønskede elementer. Det du sier om juryordningen er også bare tull, men man kan jo velge å se på Holmgang eller lignende og basere forståelsen av rettssystemet på det. Ingen har fått 15 års strafferabatt.

Lenke til kommentar
Motverge, vet ikke hva du mener med det.. Men lot bare gjøre det de ville gjøre, og nå får de igjen for det.

8301541[/snapback]

Så du satte deg til motverge? Hva annet gjorde du (vet at du ikke husker noe og at "vitnene" var påvirket av alkohol e.l.).

Lenke til kommentar

Du har vært på fylla, det har neppe poltimannen som har tatt hånd om deg. Slik jeg forstår så er det slik du husker kvelden på by'n

 

1) Du er ute med en kompis, deretter skal du ut røyke.

2) Du er ute røyker, og det neste som skjer er at du våkner på politistasjonen.

 

Kan hende du har fått noe i drikken din? Ellers har du nok funnet på noe sprell, mange gjør mye rart når de er kanon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...