ChillyWilly Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Har bestemt meg for å kjøpe en mc for å pendle med. Ca 30 min hver vei. Hva slags mc skal jeg gå for? Trenger en som er holdbar og ikke bruker altfor mye bensin. Prisklasse 40tusen.. Har lappen på tung mc. Noen gode forslag?? Takker for hjelp.. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Hei! Jeg har brukt en Honda CBR 600 98 mod til å pendle 25 min hver vei. Denne bruker 0,35l/mil. Den er grei å kjøre, men etter å ha testet en CBR 1000, så virket min sykkel som en moped. CBR 1000 som jeg testet brukte 0,8l/mil. Honda VFR 800 bruker også veldig mye. Sats på en sykkel som beskytter for vær og vind. Gjerne med varme i håndtakene. Og bagasjeplass. Sjekk også at du sitter godt på sykkelen. Er du over 2 meter høy, kan en Yamaha R6 bli litt vond i ryggen i lengden. Det er vanskelig å finne en i prisleiet med kåpe som ikke ser ut som en snøscooter i fronten. Men klarer du å leve med dette, så er det masse å velge mellom fra 90 tallet. Kåpe og liten 4 taksmotor er en kombinasjon som gir lite forbruk. Store motorer og gjerne i v-form gir høyt forbruk. Lenke til kommentar
ChillyWilly Skrevet 3. april 2007 Forfatter Del Skrevet 3. april 2007 Hva med en sylindret mc? Eksempel XT600 eller andre offroad mc av samme slaget? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 Min erfaring er at de drikker bensin. En Suzuki Dakar 600 fra slutten av 80 tallet bruker 0,8l /mil. Litt av poenget er jo at mcen skal bruke mindre bensin enn bil? Jeg har forundret meg lenge over hvor lite fokus det har vert på forbruk til 2hjulinger. Gå inn på en mcbutikk. Spør etter forbruk, og de har ikke peiling. Jeg klarer ikke å finne en liste på nettet med oversikt over forbruk på motorsykler. Rart.... Hva med en scooter da? Tror det er litt mer fokus på forbruk på scottere enn andre mcer. Lenke til kommentar
minialeks Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Ja, det er jo sånn at når de har mindre sylindre, forbrenner de også mindre bensin.. (men ikke alltid) Når man nevner scootere, så assosierer jeg det med 50ccm, og litt kjøreglede må man da ha? Om du er villig til å ofre moro, så kan du vel kjøpe en helt ny sykkel til 40k? Honda CBR 125? Går ikke noe bra, men er da greit nok.. Lykke til Mvh Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 (endret) Jeg har kjørt tung sykkel i en god del år, og hatt alt fra klassisk sykkel, via offroader og plastikkracer til det jeg kjører nå. En Scooter. Har aldri brukt sykkelen så mye som det jeg gjør nå, men nå skal det innrømmes at jeg har "kjørt fra meg", så ser på sykkelen mer som framkomstmiddel enn leketøy. Jeg har en Honda Silverwing, fantastisk sykkel, om enn litt tung, og "funfactoren" er litt lav, men jeg bruker den mye. Kjører mye mer enn det jeg gjorde før. Man sitter godt, er beskyttet for vær og vind, og den har krefter nok. Den bruker ca. 0.4 hvis man ikke vrir på rulla for mye. Sykkelen min har et italiensk girsystem (Malossi, eller noe slikt) som sørger for lavere/høyere utveksling enn standard. Det satt på da jeg kjøpte den, så jeg har ikke erfaring med den vanlige utvekslingen. Varmeholker er ikke standard, men det er lett å ettermontere, har et sett fra Oxford med trinnløs regulering. Kostet ikke stort. Bruker den hver dag til jobben fra april til oktober og tar en tur eller to hver sommer. God plass til husvaranen bakpå. Anbefales. Når det gjelder kostnad, bensinforbruk og slikt, er det best å le av hele greia, og si noe sånt som "Ja, det er ikke billig, men det driter jeg i, Det er et leketøy." Skal man spare penger får man kjøpe seg en moped" men jeg må innrømme at jeg ler hele veien til jobben, der jeg kjører gulstripa forbi hele køen. MC og fornuft er to motstridende begreper. Endret 6. april 2007 av CastorFiber Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå