beachboy Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 (endret) Har kommet frem til 3 stk pc'er som er passe duganes. Jeg kommer til å spille litt og se dvd, laste ned musikk osv. Jeg vil ha en pc som er litt fremtidsrettet. Jeg kan ikke bygge selv som dere forstår. Her er mine valg: Dell Dimension 9200: kr 13,865.00 http://configure.euro.dell.com/dellstore/c...srsdimen_9200_1 PROSESSOR: Intel® Viiv Core® 2 Duo® E6600 Processor (2.4GHz, 1066MHz, 4MB) MINNE: 4 GB tokanals DDR2-minne på 677 MHz (4 x 1 GB) HARDDISK: 640 GB seriell ATA RAID 0 stripe [2x320GB 7200 o/min-stasjoner med DataBurst™ buffer] GRAFIKKORT: ENKELT 768 MB nVidia® GeForce® 8800 GTX-grafikkort OPTISK STASJON: 16X DVD+/-RW-stasjon LYDKORT: Integrert Audio med Dolby Digital 7.1 MEDIESTASJONER: Intern 13-i-1 mediekortleser OPERATIVSYSTEM: Ekte Windows Vista™ Home Premium – norsk IEEE 1394 IEEE 1394 PCI-adapterkort Strømfosyning: Etter mye leting fant jeg det: 375 W. (er ikke det lite?) står ingen ting om hovedkortet. + Mye minne, , bra kundesupport, bra grafikkort. - Tror det er kun 8 MB DataBurst-buffer på hardisken, litt vanskelig å finne spesifikasjoner på hovedkort osv. Irriterende vanskelig faktisk. Alt for lite strøm tror jeg. Komplett S775 Core2 Duo: kr 12853 http://www.komplett.no/k/config.asp?ConfigSystemId=10184 PROSESSOR: Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket MINNE: Corsair TWIN2X 5400 DDR2, 2048MB PC5400 HARDDISK: Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2 HARDDISK: Samsung SpinPoint T166 400GB SATA2 GRAFIKKORT: XFX GeForce 8800GTS 500M 320MB GDDR3, OPTISK STASJON: Samsung DVD-brenner SH-S183A SATA MEDIESTASJONER: USB2 multikortleser 3.5" sort/sølv, Strømforsyning: Hiper Strømforsyning ATX 580W Sort, 18dB Kabinett: Cooler Master Centurion 534, Sort, Hovedkort: Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI, ATX, OPERATIVSYSTEM: Vista Home Premium Norsk + Det meste. Har jo satt den sammen selv. - Kjedelig kabinett, dårlig support. Ikke noe som er superbra, bare helt ok pc. Cinet GameStation P965 DL, MPX: Kr 14 200,- [/u] (m rabatt for talkmore kunder...) http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=77643 PROSESSOR: Intel Core 2 Duo E6600 Prosessor, MINNE: Kingston Hyper-X 2GB Dual DDR2 800MHz minne HARDDISK: 750GB (1 x 750GB) Serial ATA 3Gb/s harddisk, 16MB 7200rpm GRAFIKKORT: nVidia GeForce 8800GTS 320MB PCI-E skjermkort. 320-bit, GDDR3, OPTISK STASJON: 18x DVD±RW Dual layer DVD brenner MEDIESTASJONER:? Strømforsyning: Thermaltake Toughpower 750W m/ 120mm vifte. Kabinett: AOpen Noveau Gamer Supertower med Blue-LED Hovedkort: Asus P5B Deluxe / WIFI ATX hovedkort OPERATIVSYSTEM: Vista Home Premium Norsk + Ok kabinett, nok strøm, bra hovedkort og minne. - kun 1 gedigen harddisk, (som jeg syntes er litt rart.) Er det noen der ute med litt kunskap som kan fortelle meg hvem av disse som det er lurt å velge? Fortell gjerne også hvorfor jeg ikke skal velge de andre. Skulle i grunn ønske at dell sin hadde mer strøm, for jeg er ikke så god når ting skjerer seg og da er de gode å ha. (men med så lite strøm er de vil utelukket eller hva? Endret 1. april 2007 av beachboy Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Har kommet frem til 3 stk pc'er som er passe duganes.Jeg kommer til å spille litt og se dvd, laste ned musikk osv. Jeg vil ha en pc som er litt fremtidsrettet. Jeg kan ikke bygge selv som dere forstår. Her er mine valg: Dell Dimension 9200: kr 13,865.00 http://configure.euro.dell.com/dellstore/c...srsdimen_9200_1 PROSESSOR: Intel® Viiv Core® 2 Duo® E6600 Processor (2.4GHz, 1066MHz, 4MB) MINNE: 4 GB tokanals DDR2-minne på 677 MHz (4 x 1 GB) HARDDISK: 640 GB seriell ATA RAID 0 stripe [2x320GB 7200 o/min-stasjoner med DataBurst™ buffer] GRAFIKKORT: ENKELT 768 MB nVidia® GeForce® 8800 GTX-grafikkort OPTISK STASJON: 16X DVD+/-RW-stasjon LYDKORT: Integrert Audio med Dolby Digital 7.1 MEDIESTASJONER: Intern 13-i-1 mediekortleser OPERATIVSYSTEM: Ekte Windows Vista™ Home Premium – norsk IEEE 1394 IEEE 1394 PCI-adapterkort Strømfosyning: Etter mye leting fant jeg det: 375 W. (er ikke det lite?) står ingen ting om hovedkortet. + Mye minne, , bra kundesupport, bra grafikkort. - Tror det er kun 8 MB DataBurst-buffer på hardisken, litt vanskelig å finne spesifikasjoner på hovedkort osv. Irriterende vanskelig faktisk. Alt for lite strøm tror jeg. Komplett S775 Core2 Duo: kr 12853 http://www.komplett.no/k/config.asp?ConfigSystemId=10184 PROSESSOR: Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket MINNE: Corsair TWIN2X 5400 DDR2, 2048MB PC5400 HARDDISK: Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2 HARDDISK: Samsung SpinPoint T166 400GB SATA2 GRAFIKKORT: XFX GeForce 8800GTS 500M 320MB GDDR3, OPTISK STASJON: Samsung DVD-brenner SH-S183A SATA MEDIESTASJONER: USB2 multikortleser 3.5" sort/sølv, Strømforsyning: Hiper Strømforsyning ATX 580W Sort, 18dB Kabinett: Cooler Master Centurion 534, Sort, Hovedkort: Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI, ATX, OPERATIVSYSTEM: Vista Home Premium Norsk + Det meste. Har jo satt den sammen selv. - Kjedelig kabinett, dårlig support. Ikke noe som er superbra, bare helt ok pc. Cinet GameStation P965 DL, MPX: Kr 14 200,- [/u] (m rabatt for talkmore kunder...) http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=77643 PROSESSOR: Intel Core 2 Duo E6600 Prosessor, MINNE: Kingston Hyper-X 2GB Dual DDR2 800MHz minne HARDDISK: 750GB (1 x 750GB) Serial ATA 3Gb/s harddisk, 16MB 7200rpm GRAFIKKORT: nVidia GeForce 8800GTS 320MB PCI-E skjermkort. 320-bit, GDDR3, OPTISK STASJON: 18x DVD±RW Dual layer DVD brenner MEDIESTASJONER:? Strømforsyning: Thermaltake Toughpower 750W m/ 120mm vifte. Kabinett: AOpen Noveau Gamer Supertower med Blue-LED Hovedkort: Asus P5B Deluxe / WIFI ATX hovedkort OPERATIVSYSTEM: Vista Home Premium Norsk + Ok kabinett, nok strøm, bra hovedkort og minne. - kun 1 gedigen harddisk, (som jeg syntes er litt rart.) Er det noen der ute med litt kunskap som kan fortelle meg hvem av disse som det er lurt å velge? Fortell gjerne også hvorfor jeg ikke skal velge de andre. Skulle i grunn ønske at dell sin hadde mer strøm, for jeg er ikke så god når ting skjerer seg og da er de gode å ha. (men med så lite strøm er de vil utelukket eller hva? 8288908[/snapback] Sender du en mail til Cinet support (meg!) så kan jeg høre om det er mulig å få maskinen din i 2 mindre disker. Jeg lover ikke noe, men jeg kan høre med bygg-avdelingen. Jeg ville som sagt valgt Cinet maskinen, da jeg har best erfaring med disse. Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Har kommet frem til 3 stk pc'er som er passe duganes.Skulle i grunn ønske at dell sin hadde mer strøm, for jeg er ikke så god når ting skjerer seg og da er de gode å ha. (men med så lite strøm er de vil utelukket eller hva? 8288908[/snapback] Jeg ville definitivt valgt Dell-maskinen. Dell er verdens største salgsmaskin for PC-er, og de velger nok ikke en strømforsyning som ikke holder mål. Jeg la inn Dell-maskinen i en kalkulator som beregner strømforbruket ved max (gaming) belastning. Nå vet jeg ikke hvor mange vifter og USB tilkoblinger som vil være aktive, men jeg antok noen. Kalkulatoren sier at største forbruk vil være 239 W. Fra veggen ville den dra ca. 300 W. Du finner kalkulatoren her: http://web.aanet.com.au/SnooP/psucalc.php Behovet for kraftige PSU er er nok veldig overdrevet av mange. Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Ville nok valgt Dell, og holdt meg så langt unna Cinet som mulig ihvertfall. Mulig de er blitt bedre de siste årene, men de modellene vi hadde på jobben var helt vanvittig elendige. Etter et par måneder, fant jeg ut at det eneste fornuftige var å kaste disse Cinet pc'ene, og kjøpe inn nye. Valget falt forøvrig på Dell... Lenke til kommentar
beachboy Skrevet 2. april 2007 Forfatter Del Skrevet 2. april 2007 (endret) Har kommet frem til 3 stk pc'er som er passe duganes.Skulle i grunn ønske at dell sin hadde mer strøm, for jeg er ikke så god når ting skjerer seg og da er de gode å ha. (men med så lite strøm er de vil utelukket eller hva? 8288908[/snapback] Jeg ville definitivt valgt Dell-maskinen. Dell er verdens største salgsmaskin for PC-er, og de velger nok ikke en strømforsyning som ikke holder mål. Jeg la inn Dell-maskinen i en kalkulator som beregner strømforbruket ved max (gaming) belastning. Nå vet jeg ikke hvor mange vifter og USB tilkoblinger som vil være aktive, men jeg antok noen. Kalkulatoren sier at største forbruk vil være 239 W. Fra veggen ville den dra ca. 300 W. Du finner kalkulatoren her: http://web.aanet.com.au/SnooP/psucalc.php Behovet for kraftige PSU er er nok veldig overdrevet av mange. 8291055[/snapback] Hei og takk for svar Ser i en annen Dell tråd at man rådes til motsatt ser du. Det er jo ett 8800GTX kort her... (men de skriver ikke merke) Jeg blir veldig usikker nå. Også kan jeg ikke forstå hvorfor de sriver nada om hovedkortet og hvorfor jeg må lete meg i hjel for å finne strømmen. Er som om de forsøker å gjemme det vekk. slikt liker jo en forbruker dårlig. Endret 2. april 2007 av beachboy Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Jeg blir veldig usikker nå. Også kan jeg ikke forstå hvorfor de sriver nada om hovedkortet og hvorfor jeg må lete meg i hjel for å finne strømmen. Er som om de forsøker å gjemme det vekk. slikt liker jo en forbruker dårlig. 8292650[/snapback] Rett og slett fordi det er et 'Dell' eller 'No-name'-hovedkort, produsert for Dell. Og strøm er vel ikke så interessant i utgangspunktet? Jeg mener, får PC'n for lite strøm så er det jo en sak for Dell å fikse? (Om du nå ikke planlegger å sette inn masse ekstra ting i PC'n da.. ) Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Ville nok valgt Dell, og holdt meg så langt unna Cinet som mulig ihvertfall. Mulig de er blitt bedre de siste årene, men de modellene vi hadde på jobben var helt vanvittig elendige.Etter et par måneder, fant jeg ut at det eneste fornuftige var å kaste disse Cinet pc'ene, og kjøpe inn nye. Valget falt forøvrig på Dell... 8291302[/snapback] Trist du har hatt så mye problemer med Cinet, jeg har 1 Cinet maskin og har hatt 3 Dell maskiner totalt (1 laptop), og jeg har ikke bare gode erfaringer med Dell. Da blandt annet supporten er .. så som så Lenke til kommentar
beachboy Skrevet 2. april 2007 Forfatter Del Skrevet 2. april 2007 Jeg blir veldig usikker nå. Også kan jeg ikke forstå hvorfor de sriver nada om hovedkortet og hvorfor jeg må lete meg i hjel for å finne strømmen. Er som om de forsøker å gjemme det vekk. slikt liker jo en forbruker dårlig. 8292650[/snapback] Rett og slett fordi det er et 'Dell' eller 'No-name'-hovedkort, produsert for Dell. Og strøm er vel ikke så interessant i utgangspunktet? Jeg mener, får PC'n for lite strøm så er det jo en sak for Dell å fikse? (Om du nå ikke planlegger å sette inn masse ekstra ting i PC'n da.. ) 8292747[/snapback] Jo strøm har noe å si så lenge de ikke leverer alt jeg trenger. Har snakket med de på chatt nå og de sier at det funker men at pcu må oppgraderes om man skal dytte inn noe mer. Dette er da noe jeg må gjøre selv... Da blir Dell ikke en maskin for meg. Det er også MASSE opplysninger de ikke oppgir. F.eks merke på ram, harddisk og skjermkort. her sa de at de ikke brukte en fast produsent og at de da ikke vet hva som sitter i maskinen. Jeg kjøper da ikke en maskin uten å vite noen ting om merkene. Det er jo stor kvalitetsforskjell på dette. Lenke til kommentar
beachboy Skrevet 2. april 2007 Forfatter Del Skrevet 2. april 2007 Ville nok valgt Dell, og holdt meg så langt unna Cinet som mulig ihvertfall. Mulig de er blitt bedre de siste årene, men de modellene vi hadde på jobben var helt vanvittig elendige.Etter et par måneder, fant jeg ut at det eneste fornuftige var å kaste disse Cinet pc'ene, og kjøpe inn nye. Valget falt forøvrig på Dell... 8291302[/snapback] Trist du har hatt så mye problemer med Cinet, jeg har 1 Cinet maskin og har hatt 3 Dell maskiner totalt (1 laptop), og jeg har ikke bare gode erfaringer med Dell. Da blandt annet supporten er .. så som så 8292772[/snapback] Virker som om de rett og slett ikke vil oppgi noe særlig om maskinene. Trist. Jeg for min del har ikke hørt noe negativt om Cinet, så valget nærmer seg... (kan ikke sammenligne en kotromaskin, hvor IT avd på jobben har satt opp så billige pc'er som mulig for å overholde ett budsjett...) Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Ville nok valgt Dell, og holdt meg så langt unna Cinet som mulig ihvertfall. Mulig de er blitt bedre de siste årene, men de modellene vi hadde på jobben var helt vanvittig elendige.Etter et par måneder, fant jeg ut at det eneste fornuftige var å kaste disse Cinet pc'ene, og kjøpe inn nye. Valget falt forøvrig på Dell... 8291302[/snapback] Trist du har hatt så mye problemer med Cinet, jeg har 1 Cinet maskin og har hatt 3 Dell maskiner totalt (1 laptop), og jeg har ikke bare gode erfaringer med Dell. Da blandt annet supporten er .. så som så 8292772[/snapback] Virker som om de rett og slett ikke vil oppgi noe særlig om maskinene. Trist. Jeg for min del har ikke hørt noe negativt om Cinet, så valget nærmer seg... (kan ikke sammenligne en kotromaskin, hvor IT avd på jobben har satt opp så billige pc'er som mulig for å overholde ett budsjett...) 8292878[/snapback] Lykke til med valget Lenke til kommentar
Malakai Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Det jeg lurer på er, hvorfor velge to nye sata2 hd'er med forskjellig størrelse ? Da kan du jo ikke kjøre stripe uten å miste plassen på den ene. 250x2 i stripe =500, 250 +450 =500 gb i stripe. I såfall kjører du de som to seperate disker. Hvis du velger det pga hd error skjønner jeg det. Men sverger dog til stripe for skriving/lesing på begge disker samtidig grunnet litt bedre lese hastighet. Lenke til kommentar
beachboy Skrevet 2. april 2007 Forfatter Del Skrevet 2. april 2007 (endret) Det jeg lurer på er, hvorfor velge to nye sata2 hd'er med forskjellig størrelse ? Da kan du jo ikke kjøre stripe uten å miste plassen på den ene. 250x2 i stripe =500, 250 +450 =500 gb i stripe. I såfall kjører du de som to seperate disker. Hvis du velger det pga hd error skjønner jeg det. Men sverger dog til stripe for skriving/lesing på begge disker samtidig grunnet litt bedre lese hastighet. 8293027[/snapback] Ja lurt spurt. Skulle vært 2x320. klipp og lim nok så blir man blind (selv om jeg ikke har peiling på hva, åssen og hvordan.. hehe.) Likte du den komplett pc'n?? Endret 2. april 2007 av beachboy Lenke til kommentar
Malakai Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 liker komplett pc,n veldig godt. ikke så langt unna min bygge pc. jeg bruker corsair ram. og et litt bedre asus hovedkort. eller5s temmlig killer synes jeg da... Lenke til kommentar
beachboy Skrevet 2. april 2007 Forfatter Del Skrevet 2. april 2007 liker komplett pc,n veldig godt. ikke så langt unna min bygge pc. jeg bruker corsair ram. og et litt bedre asus hovedkort. eller5s temmlig killer synes jeg da... 8293294[/snapback] Ja jeg har litt dårlige valg på hovedkort her... men jeg begyner å like den godt. Har fprøvrig snakket med de i dag, og de var veldig koslige og imøtekommende. Tror valdet heller den veien Lenke til kommentar
Malakai Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 liker komplett pc,n veldig godt. ikke så langt unna min bygge pc. jeg bruker corsair ram. og et litt bedre asus hovedkort. eller5s temmlig killer synes jeg da... 8293294[/snapback] Ja jeg har litt dårlige valg på hovedkort her... men jeg begyner å like den godt. Har fprøvrig snakket med de i dag, og de var veldig koslige og imøtekommende. Tror valdet heller den veien 8293329[/snapback] tror du gjør et bra kjøp. liker ikke komplet så godt selv. foretrekker digitalimpuls.(de er ofte dyrere dog) Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Jo strøm har noe å si så lenge de ikke leverer alt jeg trenger. Har snakket med de på chatt nå og de sier at det funker men at pcu må oppgraderes om man skal dytte inn noe mer. Dette er da noe jeg må gjøre selv...Da blir Dell ikke en maskin for meg. Det er også MASSE opplysninger de ikke oppgir. F.eks merke på ram, harddisk og skjermkort. her sa de at de ikke brukte en fast produsent og at de da ikke vet hva som sitter i maskinen. Jeg kjøper da ikke en maskin uten å vite noen ting om merkene. Det er jo stor kvalitetsforskjell på dette. 8292859[/snapback] Stemmer det. Det er forskjellige komponenter i forhold til når Pc'n er produsert. De kjøper inn det de får på en måte.. Derfor kan du aldri få noe svar på akkurat hva slags komponenter som sitter i en Dell PC. Om dette med merker o.l. er så viktigt for deg (ikke bare at PC'n fungerer) så forstår jeg faktisk ikke helt hvorfor du i utgangspunktet ser på en Dell maskin (Eller Cinet). Da går du selvfølgelig får en du bygger selv. Så får du valgt de kompontene du vil. Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Virker som om de rett og slett ikke vil oppgi noe særlig om maskinene. Trist. Jeg for min del har ikke hørt noe negativt om Cinet, så valget nærmer seg... (kan ikke sammenligne en kotromaskin, hvor IT avd på jobben har satt opp så billige pc'er som mulig for å overholde ett budsjett...) 8292878[/snapback] Nei, kan ikke sammenligne en godt satt opp kontormaskin nei Forøvrig så hadde de neppe noe budsjett å holde der.. He he. Forøvrig var det ikke akkurat mye kvalitet over Cinet pc'ene jeg var borti før dette heller. Men nok om det Lenke til kommentar
Malakai Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 ellers får du en killer mist strømforskyning på 500w til 900,- spenn. Dette trenger du ikke med mindre du skal putte inn mye shit i maskina og klokke opp en del... Lenke til kommentar
beachboy Skrevet 2. april 2007 Forfatter Del Skrevet 2. april 2007 Jo strøm har noe å si så lenge de ikke leverer alt jeg trenger. Har snakket med de på chatt nå og de sier at det funker men at pcu må oppgraderes om man skal dytte inn noe mer. Dette er da noe jeg må gjøre selv...Da blir Dell ikke en maskin for meg. Det er også MASSE opplysninger de ikke oppgir. F.eks merke på ram, harddisk og skjermkort. her sa de at de ikke brukte en fast produsent og at de da ikke vet hva som sitter i maskinen. Jeg kjøper da ikke en maskin uten å vite noen ting om merkene. Det er jo stor kvalitetsforskjell på dette. 8292859[/snapback] Stemmer det. Det er forskjellige komponenter i forhold til når Pc'n er produsert. De kjøper inn det de får på en måte.. Derfor kan du aldri få noe svar på akkurat hva slags komponenter som sitter i en Dell PC. Om dette med merker o.l. er så viktigt for deg (ikke bare at PC'n fungerer) så forstår jeg faktisk ikke helt hvorfor du i utgangspunktet ser på en Dell maskin (Eller Cinet). Da går du selvfølgelig får en du bygger selv. Så får du valgt de kompontene du vil. 8293534[/snapback] du forstår ikke i utgangspunketet hvorfor jeg vurderte en dell? Hvordan kan man vite hva som er inni en maskin uten å spørre? Hadde jeg fått svar av dell så er det jo ikke noe problem å vurdere den maskinen, sant? alle nye maskiner funker i utgangspunktet, men ikke alle funker like lenge. Oppgraderingsmuligheter er jo også viktig. Har nå fått svar på det jeg lurte på og kan med de konkludere at Dell er uaktuellt. Cinet på sin side bruker kjente komponenter som de fleste forhandlere har, så Dell og Cinet kan ikke sidestilles der. Lenke til kommentar
Malakai Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Så hvilken pc velger du ? Nysjerrig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå