Rune-B Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 Så opp jobben før månedskiftet,og har 3 mnd oppsigelsestid. Fikk bekreftelsen fra arbeidsgiver i går+at jeg ikke fikk ta mine 5 uker ferie i oppsigelses tiden(at de heller ville utbetale den)pga mannskaps-situasjonen,noe jeg ønsket. Kan de gjøre dette?Mente jeg leste i arbeidmiljøloven at jeg selv styrte den resterende ferien i oppsigelsestiden. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 Skal se om jeg finner fram til lovteksten... Jeg mener at de kan velge å betale deg for å ikke gå i ferie i oppsigelsestiden. Lenke til kommentar
lykkeliten Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 Ville anbefalle deg en tur innom lovdata og §8 i ferieloven. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 Hvis ferien er avtalt før du sier opp kan den inngå i oppsigelsestiden, hadde du ikke avtalt noe ferie da du sa opp må du jobbe ut hele oppsigelsestiden. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 No har ein vel ikkje rett til å ta ut meir enn 3 veker samanhengande ferie heller, iallefall ikkje utan at arbeidsgjevar har godkjent det. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 arbeidsgiveren din kan gjøre dette så lenge de begrunner det og det er noe de har gjort. opplevde noe av det samme da jeg sluttet i den forrige jobben min... endte med at jeg hadde 12-timers dager de siste to ukene. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Verken Ferieloven eller Arbeidsmiljøloven (2005) er til hinder for at ferien avvikles i oppsigelsestiden. Arbeidstakeren har rett til å kreve ferie lagt til oppsigelsestiden hvis det etter dette tidspunkt ikke er tid til å avvikle ferie innenfor hovedferieperioden ( 1. juni- 30. september) eller ferieåret, jf. Ferieloven § 8 nr 4. Dersom arbeidstakeren sier opp etter 15. august, kan han likevel ikke kreve at ferien legges til tiden før 30. september. Arbeidsgiveren kan ikke uten arbeidstakerens samtykke legge ferien i oppsigelsestiden med mindre oppsigelsefristen er 3 måneder eller lengre, jf. Ferieloven § 8 nr 1. Det gjelder også allerede fastsatt feriefritid etter Ferieloven § 6 samt overført feriefritid fra forutgående ferieår. Arbeidstakeren har rett til å kreve at hovedferien legges innenfor hovedferieperioden (1. juni- 30. september). Er det etter utløpet av oppsigelsestiden fortsatt tid til avvikling av hovedferien innen hovedferieperioden, trenger arbeidsgiver ikke å akseptere at ferie blir avviklet i oppsigelsestiden. Fra Sticos Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå