Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nektet ferie i oppsigelsestid

Rune-B

Anbefalte innlegg

Så opp jobben før månedskiftet,og har 3 mnd oppsigelsestid.

Fikk bekreftelsen fra arbeidsgiver i går+at jeg ikke fikk ta mine 5 uker ferie i oppsigelses tiden(at de heller ville utbetale den)pga mannskaps-situasjonen,noe jeg ønsket.

Kan de gjøre dette?Mente jeg leste i arbeidmiljøloven at jeg selv styrte den resterende ferien i oppsigelsestiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Verken Ferieloven eller Arbeidsmiljøloven (2005) er til hinder for at ferien avvikles i oppsigelsestiden. Arbeidstakeren har rett til å kreve ferie lagt til oppsigelsestiden hvis det etter dette tidspunkt ikke er tid til å avvikle ferie innenfor hovedferieperioden ( 1. juni- 30. september) eller ferieåret, jf. Ferieloven § 8 nr 4. Dersom arbeidstakeren sier opp etter 15. august, kan han likevel ikke kreve at ferien legges til tiden før 30. september.

Arbeidsgiveren kan ikke uten arbeidstakerens samtykke legge ferien i oppsigelsestiden med mindre oppsigelsefristen er 3 måneder eller lengre, jf. Ferieloven § 8 nr 1. Det gjelder også allerede fastsatt feriefritid etter Ferieloven § 6 samt overført feriefritid fra forutgående ferieår. Arbeidstakeren har rett til å kreve at hovedferien legges innenfor hovedferieperioden (1. juni- 30. september). Er det etter utløpet av oppsigelsestiden fortsatt tid til avvikling av hovedferien innen hovedferieperioden, trenger arbeidsgiver ikke å akseptere at ferie blir avviklet i oppsigelsestiden.

Fra Sticos

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...