Ayabara Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 Jeg har nettopp kjøpt meg et Canon Ixus 850 IS som jeg blir kjent med i disse dager. Jeg lider imidlertid av en viss innstillingsfrykt. Det vil si at jeg er redd for at det er innstillinger på kameraet mitt som er satt feil, eller innstillinger jeg ikke bruker, som kunne gitt meg bedre bilder. Derfor tenkte jeg at jeg skulle søke bistand her :-) Er det generelt mye å hente på å justere eksponeringstid og hvitbalanse på kameraet, når jeg tar bilder, eller er automodusen så god at jeg like gjerne kan gå for pek-ok-klikk i auto? Bør jeg skru av red eye removal og heller gjøre dette på PCen når jeg får lagt inn bildene? Er det noe å tape på å ha på denne funksjonene når jeg tar bilder der den slett ikke trengs? Til andre Ixus (850 IS) eiere: bruker dere mest auto, manual eller scn (special scene) innstilling på kameraet? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 Hvitbalansen på mitt gamle Ixus kamera er meget bra i sollys. Når det er overskyet eller i lampelys så er den stort sett helt feil. Det er stort sett felles for alle kamera jeg har vært borti så i de tilfellene vil det nok lønne seg å prøve manuell hvitbalanse. Lenke til kommentar
moho Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 Vil anbefale deg å eksperimentere med forskjellige moduser og innstillinger. Finn deg et motiv og stabile lysforhold, og knips bilder med forskjellige innstillinger av eller på. Da ser du raskt om de medfører synlige endringer. Er jo ingenting du kan gjøre galt, og alt kan jo stilles tilbake. I dag feks tok jeg bilder utendørs. Satte da hvitbalansen manuelt, da auto innstillingen gav et blåstikk i bildet. Min erfaring er at det kan være smart å endre hvitbalansen når lysforholdene krever det. Det verste som kan skje er at bildet blir litt bedre/dårligere. Og uansett kan du jo bare ta et nytt, i de fleste tilfeller. Lek med kameraet! Da lærer du mest! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå