Gå til innhold

Mine-dokumenter varibel slik som %programfiles%

Anbefalte innlegg

Finnes det en variabel for "C:\Documents and Settings\*brukernavn*\Mine dokumenter"

Slik at jeg kan skrive %variabel% istedet for "c:\documents and settings.......

Eventuelt en annen måte å lage an fast variabel for "c:\documents an..." slik at jeg kan bruke scriptet på andre pc-er uten å redigere mer enn maks en linje?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ikke ut som scripting men batch.

Pass på å bruk .cmd som file extension for rett command interpeter.

Eksempel :

if exist %USERPROFILE%\My Documents NUL goto process1 else goto process2

:process1
cd %USERPROFILE%\My Documents
start xxxx.exe

:process2
cd %USERPROFILE%\Mine Dokumenter
start xxxx.exe

pause

Lenke til kommentar

FOR /F "tokens=3* delims=  " %%A IN ('REG QUERY "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Shell Folders" /v "Personal"') DO SET dokumenter=%%B

Koden over vil hente info'en du vil ha ut av registeret, deretter legge den til i variabelen "dokumenter" ;)

Idèen er hentet fra JohndoeMAKT's løsning på oppstart/startup problemet... Husk tab og space etter delims=

Endret av mhbakke
Lenke til kommentar

Koden må kjøres i begynnelsen av hvert batch script der du skal ha variabelen "dokumenter" ja...

Du kan forresten skrive SET i kommandolinja for å se alle slike variabler som USERPROFILE osv...

Endret av mhbakke
Lenke til kommentar
Prøver du å lage en variabel som alltid vil være der, som f.eks %userprofile% ?

8303088[/snapback]

Jeg prøver å lage en for et script, koden bør være i selve batch-filen. Helst ingen registermodifikasjoner eller systemendringer

Lenke til kommentar

Koden jeg skrev over endrer ikke noen ting, den henter bare ut info... Den finner ut hvor "Mine dokumenter" ligger, og lagrer info'en i variabelen "dokumenter" ;)

Edit: Selfølgelig vil variabelen "dokumenter" kun eksistere i scriptet der koden blir kjørt...

Endret av mhbakke
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Regner med at du har laget denne "mine dokumenter" mappen selv på E:. Jeg snakker om Mine dokumenter som ligger som default.

8415718[/snapback]

Høyreklikket på "Mine dokumenter"-ikonet på startmenyen og satte en annen målmappe som mine dokumenter :p

Men ja, jeg har gjort det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...