Gå til innhold

Xbox 360 og Playstation 3. Myter vs fakta


ohlala

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+981234789
Man kjøper en konsoll pga av spillene, ikke pga potensiel ytelse under optimale omstendigheter. Jeg skjønner ikke all denne sytinga om hvem som kan pushe mest data frem og tilbake mellom komponenter, det vil jo ikke påvirke hvor morro man har det med konsollen.

 

Både X360 og PS3 er kraftige maskiner som er rimelig jevngod på ytelse, og begge maskinene vil få spill som den andre ikke vil klare å kjøre.

8325426[/snapback]

 

det er sant, men diskusjonen er vell hvem som får best grafikk bla bla bla av de spille som kun kommer til en konsoll, hitil har 360 det lengste ståret me GeOW, har enda ikke sett noe til ps3 som kan slå det.. men det kommer vell om 3 år :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fint lesestoff dette, men tror ikke man skal stole blindt på alt det som sies her heller.

 

Jeg tror at 360 og ps3 er veldig lik på ytelse. Det er bare spillutviklerne som vil kunne avgjøre hvilken av maskinene som blir "best". Vi må nok være tolmodige og vente noen år med å få dette svaret.... :roll:

Endret av fvgjonari
Lenke til kommentar
Til og med ikke Gears Of War bruker EDRAM og 3Dlogic løsningene på Xenos til noen stor grad, det vil ta tid før utviklere lærer seg og lage spill til denne Unifyed Shader løsningen.

Håper GeoW 2 vil bruke det!

 

Men jeg liker generelt sett ikke slike tråder, fordi uansett hvor nøytral forfatteren er kommer det alltid folk og skriker "han er fanboi"

Lenke til kommentar

Kan vell bare konkludere med at hitil gjør xbox360 alt bedre enn ps3 med unntak av bluray og støy. Selv om den har ett års forsprang forandrer ikke dette på at den faktisk kommer med best grafikk, og hvor lenge skal man kunne bruke dette som argument for å forsvare ps3? Helt til man har presset ut all potensiel kraft? Fordi det skjer kanskje aldri. Stusser forresten på hva utviklerne har gjort det ekstra året, trodde mye av forsinkelsene hos ps3 skyltes produksjonsvansker og jeg nekter å tro at utviklerne satt med hendene i fanget hele tiden. Mange trekker også frem at ps3 er mye vanskeligere å utvikle til hvis man skal få ut mest mulig kraft, men er ikke det en svakhet i seg selv?

Lenke til kommentar

Noko av det eg likar med denne artikkelen, er at den forsøker å avliva 2 myter;

 

den eine er at desse konsollane har den beste maskinvaren som er tilgjengeleg, og

 

PS3 er vanvittig mykje kraftigare enn Xbox 360.

 

Den første myta er enkel å avliva; in-order og out-of-order seier sitt her, i tillegg til begrensingane i minne og skjermkort. Likevel er dei veldig kraftige i forhold til prisen.

 

Den andre, og meir irriterande myta, er kor mykje kraftigare PS3 er enn 360. Heilt sidan E3 05 har eg blitt bombardert av dette, og korleis PS3 har dobbelt så mange flops enn 360. Ja, Cell er ein fantastisk CPU med mange moglegheiter, men om den passar betre i ein spillkonsoll enn ein tradisjonell prosessor, er framleis uklart. Den fantastiske ytelsen gjer at den kjem til å revolusjonere stormaskiner som driv med tallknusing, men eg er skeptisk om den er det beste valet når det kjem til spelutvikling.

 

Når det kjem til GPU er det som sagt liten tvil om at unified shaders er noko som gjev 360 ein fordel. Fleksibiliteten utviklarane får er utruleg, og eg ventar spent på kva dei kjem til å få til med dette når DX10 vert meir utbreidd blant utviklarar.

 

Uansett, kven som har best ytelse har lite å seie i praksis, begge kjem til å få flotte spel, men eg spår at fleirparten av spela kjem til å sjå best ut på 360'en. Årsaken til det er at multiplattform er eit gjeldande fenomen denne generasjonen, og her har 360 med den tradisjonelle prosessoren, ligg nærare både PC og Wii.

 

Og dersom nokon skulle "miste trua" pga dette, ser eg som svært merkeleg. Det burde vere spela, og prislappen som bør vere avgjerande her, ikkje kor stor teoretisk ytelse og synsingar.

 

Ellers er eg einig med MistaPi, grunna forskjellane har begge konsollane sterke og svake sider. PS3 kjem nok med nokon fantastiske spel dersom dei vert optimaliserte skikkelig for Cell, og desse vert ikkje like fine på 360, men 360'en med sin GPU og fleksible minne, kjem garantert med noken perler som ikkje PS3 greier.

 

Alt i alt kan begge konsollane vere eit herk å utvikle for, men dersom eg hadde vore spelutviklar, hadde nok eg villa jobbe med 360.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Som alltid blir det noen fanbois-uttalelser, noe fakta, noe myte og litt annet krydder.

 

Sony har en grei tradisjon med sine konsoller, og det er å legge opp hardware på særegne måter. Dette gir konsollene mye "power" men gjør det samtidig vanskeligere å hente ut kreftene. Enkleste syretesten er å se på utviklingen av PS2 spill. Ingen tvil om at utviklerene har fått dreisen på den over tid, og jeg tror de fleste kan være enig med at utviklere klarer å tyne mer ut av konsollen jo lengre den har vært ute på markedet. Greit nok at enkelte rammebetingelser er fastlagt, men innen for dette får kreativiteten grobunn og ting spirer etterhvert.

 

Min spådom er at PS3 kommer til å bli ordentlig utnyttet etterhver. Dette kan ta lang tid og være en tøff bakke, men jeg har ikke noe problem med å si at jeg kan kose meg med de spillene som allerede er sluppet, så ting er jo ok da, til tross for alt som er diskutert opp og i mente av hardware pros and cons.

 

Det er ingen tvil om at en PS3 med sin CELL krever mer av utviklerene enn en Xbox 360. Det er også derfor jeg tror, litt forenklet formulert, at Xbox 360 raskere kommer til å "nå toppen" av hva som er mulig enn PS3.

 

Greia med PS3 er at den krever et helt nytt tankesett for hvordan man skal strukturere og sjonglere koden og spill-objektene og fordele den over de ressursjene man har til rådighet. Det er dette som er nytt og uvant i større grad på PS3 enn på Xbox 360 som er mer likt det som skjer på PC-siden som mange av utviklerene kjenner og kan godt. Microsoft har helt klart gjort en bedre jobb på SDK til utviklerene, noe som også er enklere å lage med den platformen Microsoft har valgt.

 

Personlig spiller jeg både på Xbox 360 og PS3, og begge konsollene leverer helt klart varene. Skal bli spennende å se hva som skjer framover uansett om man er nøytral, lettere eller forever fanboi :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...