Gå til innhold

Xbox 360 og Playstation 3. Myter vs fakta


ohlala

Anbefalte innlegg

Det er en god del feil i FUDmeldingen/åpningsinnlegget, så med engang flere opplagte feil i meldingen første gangen jeg leste den, og regnet med at tråden ville bli stengt, og giddet ikke kommentere.

Ser at MGS og FHJ tok opp flere faktafeil.

 

Alt i innledningsmelding er tydlig vinklet klart i 360 sin favør for å få den til å virke sterkere enn den er, og flere svakheter er ikke nevnt.

 

Når han reknet ut hastigheten på DVD-romen, brukte han selvfølgelig maks lese-hastigheten, på ett singlelayer (ca. 4 GB) DVD, mens han brukte double layer når han fortalte om ikke-eksisterende kapasitet-problemer. :-/

 

Angående IBM sine tester, at 360 liksom ble testet med noe som lignet på 'spillkode' og PS3 sin test var kode som ble optimalisert for å få høye tall på testen, er bare tull.

 

360 sine eneste offentliggjorte tall som jeg har sett ihvertfall, tar f.eks ikke hensyn til at CPU må igjennom 128 bit bus'en GPU'en står i for å hente system-minne, og jeg vet ikke om ett eneste spill på 360 i dag, som ikke henter minnet igjennom den busen.

Dette er hovdegrunnen at 360 har EDRam, for å unngå bottleneck ved framebuffer.

 

Han nevnte forøvrig lite om hva ting å tang står på. :-/

PS2 hadde sin versjon av edram også, riktignok ikke i samme grad som 360, og det ble tatt opp i Sony sitt design-forum og de skulle ha edram på PS3, men konklusjonen var at RSX ikke trenger hjelp på bedre framebuffer, isåfall kan man bruke Cell.

Men om PS3 var designet for at alle spill skulle portes fra 360=>PS3 så hadde det vært en stor fordel EDram.

 

Mange går utifra at RSX trenger hjelp fra Cell for å kunne vise bra grafikk, det er bare tull, Genji er vell kanskje ett av de peneste spillene grafisk, og det bruker ingen SPE'er for å fikse på grafikken, tror jeg jeg har lest i en developer-diary. :-/

 

Han gjør ett stort nummer av at Xenon er symetrisk, og at Cell er asymmatrisk.

Men han lar være å fortelle at SPE'ene er symmetriske, Cell er bare assymetrisk på PPC og SPE. :-/

 

Det er større design-forskjeller på hardwarene, enn folk flest tror, men synes ikke åpningsinnlegget vitnet om stor forståelse for hardware, selv om jeg selv ikke er noen 'ekspert' slik som han i åpningsinlegget påstår han er. :-/

 

Synes vi kan konkludere med at 360-fanboysene kan få lov til å varme hjertet sitt med denne artikkellen, mens PS3-gutta kan slappe av det er mye i artikkelen som ikke stemmer, og veldig få av PS3 sine fordeler er tatt opp i det hele tatt.

 

FHJ sin link er mye mere balansert, å forteller litt mere om hva hardwaren gjør, istedenfor en slik idiotisk tirade.

Det inlegget på PS3forums er idetminste revidert og rettet, etter at utviklere, å andre forståsegpåere fant feil på inlegget.

Noe som ikke skjer i åpningsinnlegget her, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Han nevnte forøvrig lite om hva ting å tang står på. :-/

PS2 hadde sin versjon av edram også, riktignok ikke i samme grad som 360, og det ble tatt opp i Sony sitt design-forum og de skulle ha edram på PS3, men konklusjonen var at RSX ikke trenger hjelp på bedre framebuffer, isåfall kan man bruke Cell.

Men om PS3 var designet for at alle spill skulle portes fra 360=>PS3 så hadde det vært en stor fordel EDram.

Dem hadde nok ikke så mye valg. Selv om RSX har dedikert minne er denne minnebussen bare 128bit bred, nesten halve minnebåndbredden av 7900GT. eDRAM hadde hjulpet bra på, men det var vanskelig å la seg gjøre når skrapte en Cell GPU og valget til slutt landet på en PC GPU.

Lenke til kommentar
Ja det er jo ingen tvil om at fyren ikke er Sony fanboy akkurat. kommentarer som dette sier vel sitt:

 

For og være dønn ærlig virker det som om de som laget Ps3 er fulle av seg selv og sin egen suksess, det virker kort sagt som om de trenger en reality check....

Ingen hardware utvikler bør eller skal gi F i å høre på de som skal lage spilla, det er først og fremst de en skal lage konsollen for.

8291600[/snapback]

Hva sier kommentaren? At faktisk Sony valgte å ikke høre på utviklerne og lage en konsoll som faktisk lager vanskligheter for å utviklene spill for?

 

Den sier ingen ting om hvorvidt han er en PS3 eller Xbox 360 fanboy. Han har rett!

Lenke til kommentar
Synes vi kan konkludere med at 360-fanboysene kan få lov til å varme hjertet sitt med denne artikkellen, mens PS3-gutta kan slappe av det er mye i artikkelen som ikke stemmer, og veldig få av PS3 sine fordeler er tatt opp i det hele tatt.

8308369[/snapback]

Så de som er tilhenger av Xbox i tråden er fanboys, men alle PlayStation tilhengere som bare kaller artikkelen for FUD, og ikke kommer med objektive kilder er ikke fanboys?

 

En merkelig definisjon du har der..

Lenke til kommentar

Og om folk videre er uenige ang saker og ting som IKKE har med det originale innlegget som ble postet her kan de fortsette å diskutere på det som heter PM.

 

For nå kan vi videre diskutere artikkelens påstander og opplysninger, samt hva andre sier.

 

På en seriøs og god måte, som blant annet MistaPi har forsøkt å gjøre.

 

Om dere skal trekke inn FUD, så trekk det inn på et annet forum. Diskuter heller uten å bruke alle disse fine ordene som skaper et ELENDIG forum.

 

Tenk litt på hvor viktig det er å vinne slaget dersom resultatet er at sivilistene dør? (Alle de som er lei av småkongenes krig og stikker fra vårt fine forum).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

har ikke sony sagt at ps3 ikke skal bli byttet ut før om rundt 10år?

hørses mye ut, men hvis det er tilfelle vill det nok komme mange bra grafiske spill, osv med tiden...

men hvis det kommer en ny xbox om 4-5år så blir jo ps3 gruset totalt og sony vill henge langt bak når det gjelder spill og tekniske ting..

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

Angående at Sony ignorert de software-designere som satt i PS3 sitt HW-design-forum, tror jeg er naivt å tro, og krise-maksimering.

Men tror også at de ikke har fått alt som de ville.

Litt kjedelig med at han ikke kom med noen opplysninger om hva han konkret mente, istedenfor bare ett slikt utsagn.

Forøvrig mener jeg at Sony lager PS3 for oss som ønsker å bruke den til spill, og slikt.. PS3-devkitene derimot, er til utviklerene. :)

 

PS! Jeg har IKKE definert NOEN i denne tråden som fanboys om noen skulle tro det.

Lenke til kommentar
har ikke sony sagt at ps3 ikke skal bli byttet ut før om rundt 10år?

hørses mye ut, men hvis det er tilfelle vill det nok komme mange bra grafiske spill, osv med tiden...

men hvis det kommer en ny xbox om 4-5år så blir jo ps3 gruset totalt og sony vill henge langt bak når det gjelder spill og tekniske ting..

8322902[/snapback]

 

Dem håper den vil ha en levetid på minst 10 år, slik som PS1 hadde, selv PS2 kom ut 5-6 år etter PS1.

PS2 kommer sannsynligvis også til å ha levetid på minst 10 år, selv om den bare er 8 år gammel i dag. :)

Lenke til kommentar

Fyrsteposten er sannsynlegvis det mest latterlege forsøket på å påberopa seg teknisk kunnskap ved å skamlaust kopiera meiningane til ein anna eg har sett.

Fyren som skreiv dette har openbert ikkje nokon forutsetningar for å foreta ei vurdering sjøkv, og prøver som best han kan å oversetje ein subjektiv artikkel som fant fram til konklusjonen han sjølv var ute etter.

Heldigvis, er heile kompendiet hans fullstendig gjennomsyra av feil, og konklusjonane som vert tekne; at 360 GPU`en er suverent overlegen Ps3 GPU`en, og at CPU`ane er like gode er heilt på viddene. Men dette har så mange motbevist før at eg gidd ikkje gå inn på det endå ein gong her.

 

Rest assured, PS3-eigarar. Om 1/2/3 år vil me sjå ting på Ps3 som 360 ikkje har mulighet for i det heile. Pga. alt bosset som kjem fram med gjevne mellomrom av "teknisk innvidde" Microsoft-elskande personar med dårleg skjulte subjektive forhåpningar mister sikkert nokon diverre trua. Det er det ingen grunn til.

 

Dette høyres sikkert vanvittig fanboy-ut - men det bryr eg meg ikkje om denne gongen. Det er påske, og eg sit vakt klokka halv tre om natta på kystvakten - eg må få ordleggje meg litt kraftig. :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

er litt drøyt og betale så mye for noen som ikke fungerer som den skal før om 3 år... hvis vi tenker konsoll krig bla bla bla.. og påstanden din er at PS3 er mye bedre enn 360 om 3 år... hva så?... da er det ikke så altfor lenge til en ny utgave av Xbox kommer som gruser ps3 totalt.

Lenke til kommentar

Hvis du ser skreiv eg 1/2/3 år. Mao. så trur eg me allereie innan eitt år vil sjå spel som ikkje kunne vore gjort på andre konsollar enn Ps3. Eg tenkjer då spesielt på spel som MGS 4, Heavenly Sword. Det kjem dog til å ta lengre tid før slike spel er daglegdagse.

 

Og, hvis det kjem ein ny 360 om tre år tvilar eg strekt på det blir så altfor godt mottatt - folk er sikkert lei av å sjå konsollane sine dei har kjøpt for dyre pengar av Microsoft bli avleggse kvar gong dei gjev ut ein ny konsoll.

Og på den tida er det garantert berre velstand i Ps3 spelbiblioteket. :)

Lenke til kommentar

Finner det litt bold av deg å si at om 1/2/3 vil vi se spill som vi ikke får se på Xbox 360. Nå har det seg slik at Cell er et villdyr å temme og Xbox 360 er heller ikke utnyttet maksimalt. Kan utviklerne ta ibruk de tre prosessorene i Xbox 360. Kan den henge med veldig lenge.

 

Men du sier om 3 år. Da har Xbox 360 vært på markedet i 5 år. Da vil jeg tro vi vil se en ny Xbox. Hvem vet..

Lenke til kommentar
Fyrsteposten er sannsynlegvis det mest latterlege forsøket på å påberopa seg teknisk kunnskap ved å skamlaust kopiera meiningane til ein anna eg har sett.

Fyren som skreiv dette har openbert ikkje nokon forutsetningar for å foreta ei vurdering sjøkv, og prøver som best han  kan å oversetje ein subjektiv artikkel som fant fram til konklusjonen han sjølv var ute etter.

Heldigvis, er heile kompendiet hans fullstendig gjennomsyra av feil, og konklusjonane som vert tekne; at 360 GPU`en er suverent overlegen Ps3 GPU`en, og at CPU`ane er like gode er heilt på viddene. Men dette har så mange motbevist før at eg gidd ikkje gå inn på det endå ein gong her.

 

Rest assured, PS3-eigarar. Om 1/2/3 år vil me sjå ting på Ps3 som 360 ikkje har mulighet for i det heile. Pga. alt bosset som kjem fram med gjevne mellomrom av "teknisk innvidde" Microsoft-elskande personar med dårleg skjulte subjektive forhåpningar mister sikkert nokon diverre trua. Det er det ingen grunn til.

 

Dette høyres sikkert vanvittig fanboy-ut - men det bryr eg meg ikkje om denne gongen. Det er påske, og eg sit vakt klokka halv tre om natta på kystvakten - eg må få ordleggje meg litt kraftig. :p

8323690[/snapback]

Om du skal ordlegge deg kraftig, så kan du få lov til å begrunne dine meninger litt bedre enn det du selv gjør - les gjerne det andre har gjort i denne tråden.

 

For det innlegget der var ikke særtlig bra.

Lenke til kommentar

Jeg må bare spørre: Hva har disse dataene å si egentlig ? Jeg mener vil du kjøpe Xbox360 istedenfor Playstation 3 om den yter 1TFLOP mer ?

Er jo ingen her som er kvalifisert til å skjønne hva disse teknologiene innebærer uansett.

 

Fine tall og bra informasjon men er jo ingenting her som tilsier hvordan dette vil si i praksis I spill. Thats the big question.

Lenke til kommentar

Man kjøper en konsoll pga av spillene, ikke pga potensiel ytelse under optimale omstendigheter. Jeg skjønner ikke all denne sytinga om hvem som kan pushe mest data frem og tilbake mellom komponenter, det vil jo ikke påvirke hvor morro man har det med konsollen.

 

Både X360 og PS3 er kraftige maskiner som er rimelig jevngod på ytelse, og begge maskinene vil få spill som den andre ikke vil klare å kjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...