Gå til innhold

Xbox 360 og Playstation 3. Myter vs fakta


ohlala

Anbefalte innlegg

Snip

8288098[/snapback]

 

Hva med GPU og minne til PS3?

8288123[/snapback]

Teoretisk minnebåndbredde er omtrent det samme for GDDR3 og XDR minnet, men de forskjellige latency'ene og at XDR minne må dele båndbredde med CPU'en er nok en utfordring. Men det er mulig for RSX å låne fra XDR minnet. Jeg mener å ha lest at Heavently Sword har 300MB bare i teksturer og samme utviklerene har snakket om å bruke begge minne pool'ene som en slags dual channel til framebuffer operasjoner.

Xbox360 har fordel av eDRAM, PS3 har fordel av dedikert video minne, low latency minne for CPU'en og mulighet for å kjøre "dual channel" fra to minne pool'er. Begge løsninger har sine fordeler og problemstillinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er forbløffande kor lett det er å imponere folk om ein lirer av seg nok tal og tekniske uttrykk... :no:

 

Eg må innrømme at eg ikkje ein gong klarte å lese igjennom dette her. Ikkje pga. alle dei "imponerande" tala og forkortingane, men på grunn av det rotete oppsettet og den elendige rettskrivinga. Kva er eigentleg vitsen med å poste sånne artiklar her? Der har vore posta liknande (men meir velskrivne) artiklar før, og dei har ikkje "bevist" noko som helst, kanskje bortsett frå kor lite vi her på forumet kan om maskinvarearkitektur.

 

Kay

Lenke til kommentar

Uansett hvilken konsoll som er kraftigst, best eller har det mest avanserte utstyret på papiret, så er det egentlig ikke vits i å diskutere dette, selv om noen synes det er fint å ta frem argumentet ".. men PS3 er bedre enn 360, jeg har lest om begge, så det så" liksom. Det er opp til utviklerne å skape gode spill. Hvilken konsoll som kan gi best grafikk er ikke noe jeg ser på når jeg skal kjøpe konsoll, jeg tenker spill. Og der kan vi diskutere forskjeller. Hvilke spill som kommer i år er verdt å kjøpe? Har PS3 gode nok lauch-spill til at det er verdt å kjøpe den nå?

 

I dag er ikke PS3 bedre enn Xbox 360. PS3 har ikke mange gode lauch-titler (i likhet med Xbox 360), og konverteringene er dårlige. Xbox 360 har vært ute en stund, så det har blitt laget et del gode spill til den. Xbox Live er utrolig bra. Men spar pengene og gi PS3 litt tid, kjøp den når de virkelig gode spillene kommer - da er den kanskje litt billigere og? ;)

 

I mellomtiden kjøper du Xbox 360, et års Xbox Live-abonnement og Gears of War.

 

Forresten, det skrives Blu-Ray. :tease:

Endret av Bamsemumsen
Lenke til kommentar
Er ikke eDRAM kun "aktivt" om AA kjøres? Eller vil det faktisk kunne brukes som et standard videoRAM?

8290505[/snapback]

Framebuffer operasjonene tar plass i eDRAM'en så den aktiv hele tiden, det er som nevnt her ROP'ene sitter. Men det er først med 4xMSAA man har full utbytte av den høye båndbredden (med tiled-based rendering).

Lenke til kommentar

Mah jaja..

 

Kort sagt så er det en langt bedre arkitektur i 360`n.

Når det er sagt så har noe av PS3`s problem ligget i devkits og utfordringen i å lage spill til konsollen, den har fått et rykte på seg i å være vanskelig å utvikle til. Dette ble det gjort forbedringer rundt, som ble tatt opp ved Game Developers Conference. Er vel Gamespot og IGN som har kjørt sammenlikninger på grafikk/v lik ytelse i spill- og konklusjonen var at Xboxen viste bedre grafikk i de fleste av spillene.

Lenke til kommentar
Si meg...

 

Har ikke jeg sett denne før en plass? Er det noen som regelrett har tatt seg tid til å copy/paste og så oversette en engelsk artikkel?

8290939[/snapback]

 

Ja noen har tatt seg tid til dette. Greit nok, det er blitt diskusjon rundt det, og personlig synes jeg aldri man kan diskutere nok rundt konsoller.. :)

Lenke til kommentar
Si meg...

 

Har ikke jeg sett denne før en plass? Er det noen som regelrett har tatt seg tid til å copy/paste og så oversette en engelsk artikkel?

8290939[/snapback]

 

Det var en på Gamreactor forumet som spurte om det var hentet fra GotFrag- artikkelen:

 

Mye er hentet derifra ja, en del er fra andre kilder. Men mye er fra den plassen... Det meste jeg dreiv med var og dobbelsjekke data, det er så og si håpløst og skrive slikt uten og ha en sterk tilhørighet til de som lager konsoller, så jeg må finne kilder på nettet og sjekke de. Jeg har ikke tyngde nok til og få dataene fra MS og Sony

 

kilde

Lenke til kommentar

Ja det er jo ingen tvil om at fyren ikke er Sony fanboy akkurat. kommentarer som dette sier vel sitt:

 

For og være dønn ærlig virker det som om de som laget Ps3 er fulle av seg selv og sin egen suksess, det virker kort sagt som om de trenger en reality check....

Ingen hardware utvikler bør eller skal gi F i å høre på de som skal lage spilla, det er først og fremst de en skal lage konsollen for.

Lenke til kommentar
Det meste jeg dreiv med var og dobbelsjekke data

 

Tror han skal sette seg ned å dobbelt sjekke enda en gang, kanskje til å med trippel sjekke, for hele artikkelen hans er gjennomsyret av feil.

8291542[/snapback]

 

Artikkelen stemmer stort sett

Endret av ohlala
Lenke til kommentar
Det meste jeg dreiv med var og dobbelsjekke data

 

Tror han skal sette seg ned å dobbelt sjekke enda en gang, kanskje til å med trippel sjekke, for hele artikkelen hans er gjennomsyret av feil.

8291542[/snapback]

 

Artikkelen stemmer stort sett

8299397[/snapback]

 

Ja den bygger på en del fakta men å si at dette smøreriet stort sett er riktig er en overdrivelse. Ta artikkelen for det den er: FUD.. :whistle:

Lenke til kommentar

Tja, jeg har en del kunnskaper om prosessorarkitektur, så jeg kan kommentere litt:

 

artikkelen inneholder ett par småfeil, eller tall som er diksuterbare (hastigheten på Blu-ray, minnebruk hos os på PS3, etc.), men i bunn og grunn stemmer artikkelen temmelig bra, og jeg har sett langt mindre objektive artikler før.

 

Ellers ønsker jeg at de som hardnakket påstår artikkelen har flere feil enn de som er påpekt (Mgs og Fhj virker som den som skriker høyest for øyeblikket), så kan vi finne ut av det.

 

Litt av poenget med denne artikkelen er nok en slags "hevn" mot Sony-gjengen som ahrdnakket påstår at PS3 er dobbelt/trippelt/kvadruppelt så bra som 360 uten å ha den ringeste anelse om noe som heter arktiektur, minnebåndbredde, kompleksiteten ved å programmere SMP, og til dette virker den absolutt positivt. Selv ikke den blindeste av blinde kan påstå at RSX er bedre enn Xenos dersom han vet hva unified shader architecture er, og og hvorfor minnebåndbredde nettopp er så viktig når man jobber med store teksturer. Rendre teksturer fra systemminne? Det er en grunn til at skjermkort til PC'er som benytter seg av systemminne befinner seg i det billigste segmentet...

 

Uansett, MistaPi er inne på noe med at det er spillene som er avgjørende her. Hva hjelper det med terra"flops" om man ikke har engasjerende spill? Det er nettopp derfor jeg har både Xbox 360 og Wii, samt at jeg skal kjøpe PS3 når LittleBigPlanet kommer (og den forhåpentligvis har falt i pris).

Lenke til kommentar

Det er riktig mgs, men hvis det er den største feilen i "artikkelen" lover det godt mtp. hvor bra gpu arkitekturen til 360'en tilsynelatende er. Og da er det også ganske voldsomt at diverse folk kaller hele innlegget FUD....

 

Uansett har begge konsoller sine + og -.

Endret av trydis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...