Gå til innhold

Xbox 360 og Playstation 3. Myter vs fakta


ohlala

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil nok ikke si at guru akkurat er den helt riktige tittelen, men takk uansett. :)

 

Jeg har ikke så mye tid på meg, men jeg kan kommentere noe og mulig komme med mer siden.

Hva som ser ut som en oversettning fra en artikkel fra GotFrag kommer med noen gode poenger og setter kanskje ting i litt annen lys for noen med sammenligningen mot PC CPU'er og og hvor ubrukelig teoretiske flop tall er. Men så til grader ubalansert artikkelen er har den ikke så mye verdi.

Hans tekniske innsikter faller også i gruss mer enn en gang. Noen eksempler; man kan ikke unngå å ikke bruke eDRAM'en til Xenos da det er her ROP'ene (rendrer output motorene) sitter. "Gratis" 4xAA kommer av båndbredden til eDRAM alene og han glemmer? å nevne bakdelene med å dele opp renderingen i tiles for å benytte seg av denne muligheten. Gratis HDR er takket være FP10 fargebuffer og ikke eDRAM'en. Bakdelen er at FP10 har kun 2bit i alpha kanalen, noe som gir sine begrensinger mot 16bit alpha (og ellers 10bit mot 16bit per fargekanal) med FP16 som RSX har støtte for.

Lenke til kommentar
Her er den orginale posten på Engelsk!!

Og ja, X360 er bedre... men du får aldri en Sony fyr til å inrømme at han betalte 3000kr ekstra for noe som er svakere!

8288073[/snapback]

 

Hva som er best eller ikke er vel ett spørsmål om hvilke funksjoner man ønsker og personlige behov. Men når denne såkalte fakta posten blir brukt som ett bevis på noe som helst så blir det lett diskusjoner. Selvfølgelig vil en xbot ikke betvile denne posten, da den går i hans favør. Men hadde saken vært andre veien, så hadde selvfølgelig hele posten vært bullshit. Dette gjelder også om tråden var i ps3's favør... Støtter meg heller på hva diverse utviklere har sagt, siden det faktisk er de som lager spill til disse konsollene. Nei, de er heller ikke objektive, men hører mer på de en en hvilken som helst know it all som poster på ett eller annet forum. Og mange mener at ps3 har hw med størst potensiale, selv om dette er vanskelig å utnytte. De fleste utviklere er også meget positive til å få større plass ved å benytte blu-ray disker.

Lenke til kommentar
Her er den orginale posten på Engelsk!!

Og ja, X360 er bedre... men du får aldri en Sony fyr til å inrømme at han betalte 3000kr ekstra for noe som er svakere!

8288073[/snapback]

 

selv har jeg begge maskinene og har ennå ikke grunnlag for å si om den ene er bedre eller dårligere enn den andre. En ting er sikkert! Siden jeg kjøpte 360 30.12.05 så brukte jeg alikevel PS2 mere enn 360 fordi spillene var bedre og i større utvalg!

Når jeg nå valgte å kjøpe PS3 så er det på bakgrunn av Blu-ray. Da jeg er villig til å vedde mye på at det kommer til å vinne formatkrigen over HD-DVD. Dersom man har en ok HD klar TV så er ikke prisen på PS3 noe å si noe på. Jeg er glad for at jeg slipper å ha en ekstra boks stående i stereorakken også, noe jeg hadde måttet dersom jeg skulle hatt HD-DVD drevet til 360.

Lenke til kommentar

Ut ifra første post ser det ut som om Sony har laget en maskin som er i mange tilfeller dårligere enn X360.

 

Noe jeg har misforstått?Trudde PS3 var bedre, bare at utviklerene ikke vet ennå hvordan de skal dra nytte av maskinkraften.

 

Så, om et par års tid, hvilken maskin er det som kommer best ut av det, mtp utnyttelse av maskinkraft. Får nesten inntrykk av at PS3 ikke når langt opp i forhold til X360

 

...Mulig jeg skriver litt feil, men tar meg ikke tid til å lese hele 1. post på nytt =)

Gøy info btw ;)

Lenke til kommentar
Ut ifra første post ser det ut som om Sony har laget en maskin som er i mange tilfeller dårligere enn X360.

 

Noe jeg har misforstått?Trudde PS3 var bedre, bare at utviklerene ikke vet ennå hvordan de skal dra nytte av maskinkraften.

 

Så, om et par års tid, hvilken maskin er det som kommer best ut av det, mtp utnyttelse av maskinkraft. Får nesten inntrykk av at PS3 ikke når langt opp i forhold til X360

 

...Mulig jeg skriver litt feil, men tar meg ikke tid til å lese hele 1. post på nytt =)

Gøy info btw ;)

8288845[/snapback]

 

eg fekk samme inntrykk....av att ps3 allerede satt i baret, grunna dårlig båndbredde mellom komponentene, lite minne, treig BD leser, dårlig klokkefrekvens..avlegs grafikk kort...

 

hva er det egentlig eg har lagt ut 6000kr på her...;)

Lenke til kommentar
Ut ifra første post ser det ut som om Sony har laget en maskin som er i mange tilfeller dårligere enn X360.

 

Noe jeg har misforstått?Trudde PS3 var bedre, bare at utviklerene ikke vet ennå hvordan de skal dra nytte av maskinkraften.

 

Så, om et par års tid, hvilken maskin er det som kommer best ut av det, mtp utnyttelse av maskinkraft. Får nesten inntrykk av at PS3 ikke når langt opp i forhold til X360

 

...Mulig jeg skriver litt feil, men tar meg ikke tid til å lese hele 1. post på nytt =)

Gøy info btw ;)

8288845[/snapback]

Spill utviklerene vil nok få mye bra ut av Cell og maskinvaren ellers til PS3 med tiden. Forskjellige filosofier, styrker og tradeoffs.. til syvende og sist vil vi nok se ting på Xbox360 som ikke er mulig på PS3 og omvendt. Begge konsollene vil uansett levere veldig bra visuellt (og ellers).

Lenke til kommentar

Det som etterhvert er mitt inntrykk etter både å ha lest forskjellige vurderinger av teknologien i PS3 og XB360, og selv spilt en del spill på begge konsollene er at RSX gpu'en i PS3 ikke er nevneverdig mer avansert enn last gen pc gpu'er, dvs. nVidia 7800-7900 serie. Xenos i 360 beskrives derimot som mer en next-gen gpu (R600), og det stemmer også med mitt inntrykk. Grafikkmessig gjør 360 en del ting som jeg ikke forventer å se på en pc før DX10 spillene begynner å dukke opp.

 

Så er spørsmålet om spillutviklerne til PS3 må prøve å dekke over manglende fillrate med f.eks. avansert fysikk via cell prosessoren som man f.eks. kan se i Motorstorm. Det som gjør dette spillet engasjerende er jo nettopp oppførselen til bilene. Grafikken i seg selv imponerer ikke meg så voldsomt utover det jeg er vant til.

 

Uansett så tror jeg ikke tekniske spesifikasjoner vil vinne noen konsollkrig.

Lenke til kommentar
Ut ifra første post ser det ut som om Sony har laget en maskin som er i mange tilfeller dårligere enn X360.

 

Noe jeg har misforstått?Trudde PS3 var bedre, bare at utviklerene ikke vet ennå hvordan de skal dra nytte av maskinkraften.

 

Så, om et par års tid, hvilken maskin er det som kommer best ut av det, mtp utnyttelse av maskinkraft. Får nesten inntrykk av at PS3 ikke når langt opp i forhold til X360

 

...Mulig jeg skriver litt feil, men tar meg ikke tid til å lese hele 1. post på nytt =)

Gøy info btw ;)

8288845[/snapback]

Spill utviklerene vil nok få mye bra ut av Cell og maskinvaren ellers til PS3 med tiden. Forskjellige filosofier, styrker og tradeoffs.. til syvende og sist vil vi nok se ting på Xbox360 som ikke er mulig på PS3 og omvendt. Begge konsollene vil uansett levere veldig bra visuellt (og ellers).

8288944[/snapback]

 

slår meg til ro med MistaPis konklusjon eg..:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...