Gå til innhold

Video capture problem med Aopen GF4 TI4200

spiff79

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nylig kjøpt meg en ny pc med bla. et Aopen Aeolus Geforce4 TI42000. Den har composite og svhs inn/ut, men jeg har problemer med å få tatt opp video. Jeg har prøvd flere programmer, bla Virtual dub, men samme problemene i de alle...

Problemene er:

* Bildet blir sterkt kuttet i topp og bunn når jeg tar opp. En grå flimrende stripe overst.

* Dropped frames. Rundt 30-40% ved 640x480 capture (30% ved 320x240) uten noen for for kompressjon, ved 25fps. CPU belastningen er på bare 5-10% og harddisken er mer enn rask nok, så jeg skjønner ikke hva det kan komme av.

* Den tar bare opp i interlaced video. Hvordan kan man ta opp i non-interlaced video?

Ved bevegelse blir annenhver linje hengende igjen i lange striper langs bildet... Har prøvd tre forskjellige programmer og finner ikke noe sted man kan stille på det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

kjøpte meg eit geforce 4600 kort og der er det jo samme problemet med capture...iritere meg grønn på det

her er eit bilde som er veldig bra "døme" på hvordan capture ser ut

http://home.no.net/kleindu/bug2.JPG

har sent mail til komplett (der eg kjøpte korte) håpe dei har ein lønsing på det vis ikkje er det jo bare og be dei sende meg nytt kort,capture er ein viktig del får meg....

men det som du sier med capture og drop i frames har eg ikkje merka...det som skjer med korte mitt er att eg må deinterlace det etter på..tar opp med virtual dub med 25fps stabilt..men så tar eg opp vis huffyuv code og den krever mye plass,tok opp 4 min og det tok 2.8gb så må ha ein del disk space ledig...men så blir det hq kvalitet og....

alså først

capture med huffuv codec

så deninterlace + resize filter på virtual dub (video-> filters->add)

bruker så xvid code

(last ned fra http://www.roeder.goe.net/%7Ekoepi/xvid.shtml)

resultat ser du jo under

http://home.no.net/kleindu/CAPTURE.AVI

det er tat opp fra samsunge 9500z bruker s-vhs kabel 10 meter til pc`en er svhs kabel direkte fra tuneren

Lenke til kommentar
Hei,

Jeg har nylig kjøpt meg en ny pc med bla. et Aopen Aeolus Geforce4 TI42000. Den har composite og svhs inn/ut, men jeg har problemer med å få tatt opp video. Jeg har prøvd flere programmer, bla Virtual dub, men samme problemene i de alle...

Problemene er:

* Bildet blir sterkt kuttet i topp og bunn når jeg tar opp. En grå flimrende stripe overst.

* Dropped frames. Rundt 30-40% ved 640x480 capture (30% ved 320x240) uten noen for for kompressjon, ved 25fps. CPU belastningen er på bare 5-10% og harddisken er mer enn rask nok, så jeg skjønner ikke hva det kan komme av.

* Den tar bare opp i interlaced video. Hvordan kan man ta opp i non-interlaced video?  

Ved bevegelse blir annenhver linje hengende igjen i lange striper langs bildet... Har prøvd tre forskjellige programmer og finner ikke noe sted man kan stille på det.

Heisan Spiff79

Send meg e-mailadressen din, så skal jeg sende deg et testopptak på 1 minutt som er tatt opp på mitt Aeolus-kort med bruk av Winproducer MPEG-format (innstilling good), og koblet til scartutgangen på TV'en med compositekabler. WinProducer fulgte med som bundle da du kjøpte kortet ditt. Forresten så har jeg installert full Nimo-codekspakke, som du finner tilgjengelig mange plasser på nettet. Husk bare å lese readme-filen først.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Nå får jeg ihvertfall gjort om interlaced video til de-interlaced.

Men jeg aner fortsatt ikke hvorfor jeg har så sinnsykt mange dropped frames. Selv ved 320x240 med 15fps så er dropped frames på hele 30% !! Og min IBM Deskstar 120gb er defragmentert og mer en rask nok. Det samme er prossesoren. Jeg har prøvd å komprimere med huffuv under capture for å få ned antall kb/s som lagres på hd'en, men det hjalp lite... Skjønner ikke hva dette kan komme av.

Og bildet er fortsatt kuttet med rundt 25% i bunnen (og sikkert da økt med 25% i toppen), altså den blir kuttet omtrent der hvor teksten kommer. Dette er på råsignalet som kommer inn i pc'en, ikke noe med cropping å gjøre.

svingen, si ifra hvis du får noe svar fra komplett hva dette kan komme av.

Lenke til kommentar

vel,det er signalet inn,det er jo sikert som bug`er det som gjorde att eg fikk opp fps var og stille virtual dub til ntsc og 29.997 da sprat den opp til 25fps stabilt..skal snakke med komplett i morgo eg,så får vi se hva dei sier skal komme til bunn i den saken her om eg så må bytte skjerm kort får eg skal ha capture support! det med att du mister bilde er nok driver feil eller hardware feil eller feil program..skal se om eg finner det programmet som ripset snakker om vis det ikkje er alt får stort på mit modem da.... får holde kontakte oppe :)

testa lit i dag og blei rimelig bra fornøgd med resultat mitt.... tok direkte fra s-vhs til divx...lasta opp "resultatet" her det er ikkje fult så klart som den første capturen,men det krever jo ikkje så mye disk space når man gjør direkte til divx,det er tat opp fra viasat ticket og er rimelig bra kvalitet :)

alså det eg gjorde,tok og sette på video->cropping->set bounds,

(husk du må cutte med noen som kan deles på 8 vis ikkje blir det bug)still den så rektig inn så video->cropping->enable

sat den så på 29.997 ntsc,da står den på 25fps stabilt,lyden tok eg på 44hz stereo,video->kompresion tok eg xvid og sat på xvid 1 cbr 900 og resultate kan du se her

http://home.no.net/kleindu/capture2.avi

krever xvid codec den og

Lenke til kommentar

Hvilket program bruker du til å ta capture svingen? Til nå har jeg brukt Wincoder og litt AsusVCR og tatt opp i MPEG1 i oppløsning 352 x 240 og noen ganger 640X480. Hvordan tar man capture med Xvid-codek'en?

Synes det tar litt mye plass hvis man sammenligner med komprimerte formater, spesielt i 640x480.

Har ikke helt skjønt hvordan man skifter slike codeker i options på forskjellige video-capture programmer.

Lenke til kommentar

har brukt virtual dub til det her bruker den til alt eg,den er gratis og den beste eg veit om kan laste den ned her http://www.digital-digest.com/dvd/download...virtualdub.html det er mange versioner som du ser til den optimalisert får p4 osv....når det gjelder ditt valg av komprimereing så ser eg ikkje heilt poenget med den da men...okey 352 x 240 i mpeg er jo greit da er det vcd og kan se på i alle dvd-spilleren skal du ta opp i høyere bitrate enn det så vel svcd eller Xvid,er det ingen andre her som kan lege ut "dømer" på hvor høy kvalitet dere får? er min bra eller får dere bedre?

megavolt når du har lasta ned virtual dub

file->capture avi

video->format velg da "størelsen" alså 640*480 osv

video->soruch sjekk så att det er s-vhs eller composite

video->compresetion her velgere du den codec du vil bruke tryk på configure får og stille bitrate osv

video->croping->set bounds her kan du "klypppe" bort ting som ikkje er vits og ha med slik som tildømes til over og under filmen,det krever kun unøvendig plass (svar og tar plass)

video->cropping->enabel da enabler du det

til lyd så bruker den den som du har velgt i "record" trykk nede ved klokka og så på "lyden" velg så adavance og record da ser du hvilken den er krysa på,velg så line inn :)

audio->volumeter da skal det bli lit liv der vis det er lyd i filmen din da....

audio->compression er velger eg wav pga det ikkje krevere cpu

capture->setting her velger eg capture audio (vis det ikkje er valgt fra før da)

så trykker eg den fps saken nede til venstre og velger 29.997

capture->capture video

så er vi i gang,den dropper da mange fps men det er ikkje farlig bare den holder seg på 25fps

vis du ikkje velger den fps saken og skrirver inn sjølv så "låser" den seg på 16fps ca kvifor det veit eg ikkje :(

Lenke til kommentar

heheh,ja svingen er her,men er nok ikkje den svingen ,DrDoogie er ikkje derfra eg,hmm det her er 2 gangen eg har hat problem med nicket mit...tenke det ikkje var så mange som brukt det eg,vel vel er ikkje meg hverfall kommer fra telemark eg :)

driver ikkje på og svindler eg :)

Lenke til kommentar

fikk tak i komplett folka på tlf (fikk svar med ein gang bra komplett) vel han eg snakka med tror eg ikkje hadde så vedlig pelling på det da,spurte hvilket capture pgrog eg brukte og da sa eg att eg hadde prøvd virtual dub og premiere,men det har vel ikkje noe og sei begge 2 bruker jo wdm driveren? da svarte han ikkje og spurte bare hvilken driver eg brukte...sa eg hadde prøvd det meste,sa eg hadde flasha det.....sa og att det var flere som hadde samme problemet,da sa han vel send ein mail og spør om du kan sende det i retur og få nytt er nok produksjons feil...vel det har eg gjort nå vente i spening på svar :)

og til resten ta kontakt med dem dere kjøpte det av er jo 1 år hverfall på feil/mangler med varene....og det er jo kjemp mangel her!

Lenke til kommentar

til lyd så bruker den den som du har velgt i "record" trykk nede ved klokka og så på "lyden" velg så adavance og record da ser du hvilken den er krysa på,velg så line inn :)

audio->volumeter da skal det bli lit liv der vis det er lyd i filmen din da....

audio->compression er velger eg wav pga det ikkje krevere cpu

:(

Får ikke lyden til å virke i virtual dub, skjønner ikke helt hva du har skrevet her !!!! :-)

Lenke til kommentar

Takk svingen!

Virket helt perfekt hos meg...

1000 ganger bedre nn alt annet jeg har brukt til nå.

Programet fant ikke Xvid-codecen jeg har instalert, men jeg bruker heller divX5 og det går tydeligvis helt fint.

Når jeg starta programmet fikk jeg opp en feilmelding om at noen av codek'ene jeg hadde var hacka codecker eller et eller annet, men jeg bare overså det og til nå har det gått helt fint.

Lenke til kommentar

vel du er ikkje den første som sliter med det der ripset

la ut noen bilder så du kanskje skjøner lit mere :) (fra bilde 2->3 er det options->propertiens så kommer bilde 3 opp)

http://home.no.net/kleindu/lyd1.JPG

http://home.no.net/kleindu/lyd2.JPG

http://home.no.net/kleindu/lyd3.JPG

http://home.no.net/kleindu/lyd4.JPG

og til megavolt moro att du fikk det til,men hvilket skjerm kort har du? geforce 4 4600 du og? hvilkent os bruker du....lurer på om det er windows Xp min som kan være grune til captue problemet eg..... bare ein liten tanke,noen som har geforcer 4 4600 ti med capture problemer? og kjøre windows 98 eller kjører alle NT? (windows 2000 eller xp eller windows nt 4.0)

Lenke til kommentar

og til megavolt moro att du fikk det til,men hvilket skjerm kort har du? geforce 4 4600 du og? hvilkent os bruker du....lurer på om det er windows Xp min som kan være grune til captue problemet eg..... bare ein liten tanke,noen som har geforcer 4 4600 ti med capture problemer? og kjøre windows 98 eller kjører alle NT? (windows 2000 eller xp eller windows nt 4.0)

________________________________________________________________________________________________________

Jeg har Asus 8200 Deluxe (Geforce 3 TI 200).

Som du sikkert vet har asus sine deluxe kort videonngang.

Finnes også en TV-tuner fra asus som man kan få som tilbehør

( http://www.multicom.no/varedetaljinfo.asp?...relagerantall=1 )

Men jeg bruker bare TV'en og har den tilkoblet til data'en (ut i fra scartutgangen) med en s-videokabel. I mellom S-video kabelen og scart-utaket er det en sånn adapter eller omformer eller hva jeg skal kalle det (med lydutganger, rød og hvit, og en s-video utgang og en composite utgang) som har en liten bryter jeg kan velge INPUT / OUTPUT. Den står selfølgelig på OUT.

Bruker WinXP (NT)

Lenke til kommentar

vel da er det kun meg igjen da som sliter med skjerm korte hehe

ripset du har ikkje problemer med og miste lit av "skjermen" du eller? vel godt og høre att alle har fåt lit bedre capture,skal sende inn skjerm korte mitt eg og da håper eg virkelig eg får tilbake eit som "funker" ;)

Lenke til kommentar
Hei,

Hvorfor bruker du ikke programmet som følger med kortet da?

WinProducer, som jeg bruker funker mer enn fett nok til å ta opp video fra alle innganger..

Lenke til kommentar

Til svingen (igjen), og til alle andre som måtte ha noen løsning på dette "problemet":

Fant ut at når jeg velger lyd i mpeg-layer-3 (mp3), så brukes cpu-kraft for å komprimere, slik som du sa.

Merka at hvis jeg tar opp med lyd (i mp3), så blir det litt strekete over skjermbildet.

Mens hvis jeg tar opp uten lyd så blir bildet helt rent og fint.

Med andre ord, hvis PC'en slipper å komprimere lyd, så klarer den jobben med videokomprimering/capture'ing mye bedre.

Men jeg får ikke valgt WAV som format i audiocompression (Audio > Compression... A )

Og hva gjør du etter at du har tatt opp noe?

Hvis lyden ble tatt opp i wav så må da vel det ta fryktelig stor plass? Jeg har selv WAV-filer som tar like stor plass som videofiler på samme lengde.

Vet du foresten om et bra video-redigeringsprogram som klarer å importere divX-filer?

Godt nyttår!

Lenke til kommentar
Til svingen (igjen), og til alle andre som måtte ha noen løsning på dette "problemet":

Vet du foresten om et bra video-redigeringsprogram som klarer å importere divX-filer?

Godt nyttår!

Kan svare på dette problemet kanskje, er litt usikker på divx, men programmet jeg bruker konverterer direkte til alle mulige formater, DV I DV II, DIVX, vanlig AVI, osv. ville da også tro at dette programmet kan kjøre inn divx, programnavn : WinProducer, jeg synes det var bedre enn mange andre progs jeg har prøvd. =)

Lenke til kommentar

vel pcm = wav så vel pcm 44.1 hz og 16bit stereo,så konvertere du fra wav til divx etter på med virtual dub,går ut av capture mode

file->open (opner filmen din som er i wav)

video->direct stream copy

audio->full kompression

audio>kompresion (vel så codec du vil bruk)

file->save avi (velg så hva du vil save den som ikkje save over vis noe går galt :)

da har du ein bra capture med bra lyd uten får stor plass :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...