Gå til innhold

Canon EOS 20D vs EOS 1Ds

Anbefalte innlegg

Heihei!

Har nå jobba med en 20D i ganske nøyaktig ett år, og jeg har vært veldig fornøyd med det. Har batterigrep på mitt nå.

Idag fikk jeg tilslaget på et veldig pent brukt EOS 1Ds (Mk I), til en meeeeget hyggelig pris. For å si det sånn - prisen er den samme som halve prisen av et nytt EOS 5D.

Ihvertfall - med min 20D tar jeg veldig skjelden opptak på ISO over 400. Tenker at 90% av alle bildene mine er tatt opp på ISO 100, og omtrent 7% er tatt med ISO 200.

Iogmed at jeg kjøper 1Ds, selger jeg min 20D (om interessert, se annonse på foto.no).

Så; hva mener dere om byttet? Hvordan vil støy på 1Ds kontra 20D bli på lave ISO-verdier (100, 200 og 400)? Hvor stor kvalitetsforskjell vil jeg merke på bildene (annet enn at det er 1x crop vs 1,6x)? Hvordan er 1Dsen i bruk kontra 20Den? Har prøvd en 1Ds-kropp littegrann tidligere, og kontrollene slo meg som veldig rotete og kronglete. Noen som har erfaring med det?

Har fra før en EOS 1n HS, og ser frem til å få en digitalkropp med samme (og tilogmed bedre) kvalitet som min EOS 1-kropp.

mvh

Svein Jarle

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først.Har ikke prøvd 1Ds, men bare lest mye.

1Ds har fenomenal bildekvalitet på lavere ISO. Bruk som du skisserer burde ikke det by på noe problem at den er mindre god om du skrur opp ISOen. Over 400 har nok 20D et klart overtak.

1Ds er jo som alle andre 1Der bygget som en tanks. I forhold til 1nHS, så er det et hakk opp ja (hadde den i filmens dager).Betydelig tyngre og større enn 20D, men det er ofte en fordel.

20D har 5bps mens 1Ds har 3. Dog bør ikke det være noe stort problem for de som kjøper seg en 1Ds, siden de jo er fullstendig klar over dette.

Betjeningen av 1D-serien vs de andre er litt uvant med det samme (alle meny-betjeninger/setting krever bruk at to knapper), men det går seg raskt til (har selv 1DII og 20D)

Om du har fått deg 1Ds til 10-11.000 må det sies å være en meget bra pris. Tror de vanligvis går for rundt 15.000.

20D blir du nok lett kvitt. Knallkamera og fortsatt et kamera som holder dagens standard (er jo i praksis det samme som 30D)

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

altså - 20D har følgende fordeler:

- vekt/størrelse (dette kan krangles på)

- lav støy ved høyere iso

- 5 bps kontra 1Dsens 3

- "InstaOn" 0,2 sekunders oppstarttid, kontro 1Dsens 1 sekund

- innebygget blitz

- avtagbart batterigrep

- kjappere skrivehastigheter til CF-kortet

- USB-kontakt

- skarpere skjerm

- et knapp/menysystem jeg er vant til

- bedre zoom på høyere brennvidder

- mindre mottakelig for støv og dritt på sensoren enn 1Ds

Mens 1Ds har følgende fordeler:

- Større billedbrikke

- Robust, værtett kropp (bygget som en tank)

- FireWire-kontakt

- 100% søker

- 11,1 MegaPixler

- 45 AF-punkter

- Funker bedre med lave brennvidder/vidvinkler enn 20D

- "High-performance shutter" som skal tåle mange flere eksponeringer

- Eksta system for hvitbalanse

- Et verktøy for profesjonelle

Men klart, begge husene har sine ulemper...

20D

- Dårlig beskyttelse mot vær

- Plastkropp (i stor grad)

- Ikke FireWire

- Bare 1,6x cropfaktor på sensoren

- Bare sju autofokuspunkter (ikke nødvendigvis en ulempe)

- Mørk og dårlig søker (kontra 1Ds)

1Ds:

- Treg oppstartstid

- Kun 3 bps

- Stort og tungt - ikke kjempepraktisk for fjellturer

- Annerledes batteri og lader

- Nytt og vanskelig menysystem

- Ikke innebygget blitz

Noe jeg har glemt her?

Lenke til kommentar
1Ds bruker vel ikke de nyste blitsene til Canon heller, mener de bruker 420EX og 550EZ viss jeg ikke tar feil

8289776[/snapback]

Nei, det stemmer ikke. EZ-blitzene er for analogkameraer. EZ-blitzene bruker A-TTL, mens 1Ds har E-TTL.

1Ds har bare E-TTL, mens 20D har E-TTL II

430EX og 580EX er E-TTL II-blitzer, men 100% bakoverkompatible med E-TTL.

Så det er ikke noe problem. Har selv en 420EX-blitz, så det er ikke noe problem.

Lenke til kommentar

420ex og 550ex er e-ttl-blitzer og har ingenting med mitt kjøp av 1Ds å gjøre. 430ex og 580ex erstatter 420ex og 550ex i henholdsvis mellom- og prestisje-sjiktet. Tiden går, nye kameramodeller kommer på markedet, og det gjelder også for blitzer.

Men om du tror jeg går glipp av mye stort ved å ha et E-TTL kamera framfor et E-TTL II-kamera, så tar du feil.

Forskjeller mellom E-TTL 1 og 2 kan du lese her: http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=46311

En ting jeg kom til å tenke på var at 1Dsen bruker en DIGIC-prosessor, fremfor en DIGIC II-prosessor som vi finner i 20Den... Dette gjør at 20Den er kjappere på å lagre bilder og behandle dem enn hva 1Dsen er....

Men RAW-bufferen er større på 1Dsen enn på 20Den... På 1Dsen er den 10 bilder, kontra 20Dens 6...

Lenke til kommentar

Nå har jeg også skaffet et objektiv som skal gå på 1Dsen - nemlig en Canon EF 28-70 f2.8 L USM. Kjenner noen av dere til dette? Dette blir en god stund mitt eneste objektiv på kameraet - da jeg rett og slett ikke har en krone mer å bruke på utstyr :p

Hvordan er dette objektivet, egentlig? Er det et godt valg for all-round bruk på en 1Ds? Hadde opprinnelig tenkt å bruke min Tamron 19-35 på huset, men det kunne blitt mye kromatisk abborasjon, samt endel vignettering...

Lenke til kommentar

Dette har jeg testet, og det er svært svært bra. Spesielt på Film/fullformat.

Det er veldig tungt, men det er fordi det er enormt bra bygget og robust. Det er en av toppmodellzoomene til Canon, som nå er erstattet av 24-70F2.8

Tror det du har kjøpt er like bra, bare at du ikke får den vidvinkelen.

Lenke til kommentar

Har tenkt på 24-70-objektivet og, men for prisen jeg betaler for dette, er ikke det aktuelt engang. De fire ekstra millimeterne veit jeg ikke helt om jeg vil ha, for det kan bety mer vignettering... Det jeg imidlertid gjerne ville ha hatt på 28-70en som 24-70en har, er gummipakninger - såkalt "weather sealing". Det hadde vært perfekt for å hindre støv og slikt i kamerahuset....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...