Gå til innhold

Lys flekk på bildene. Hva er galt?

Anbefalte innlegg

Får en lys flekk på bildene når jeg tar bilder. Meget synlig på dette bildet, som er tatt i motlys mot mørk bakgrunn. Hva er det som skjer her? Hva er galt med kameraet?

Kameraet er et Powershot G7

post-37073-1175427650_thumb.jpg

post-37073-1175427757_thumb.jpg

Endret av moho
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ikke noe til denne flekken i andre situasjoner, kun når jeg tar bilder i motlys slik som dette. Imidlertid har jeg aldri hatt dette problemet før de siste ukene, og jeg har hatt kameraet i mange måneder nå.

Flekken er imidlertid på samme plass hele tiden. Skulle kanskje tro at lysets innfallsvinkel medførte at denne flekken byttet plass på bilder tatt på forskjelige tider på døgnet, og på forskjellige steder?

Kan støv i kameraet/objektivet forårsake dette?

Lenke til kommentar

Virker som om det er refleksjoner. Holder jeg kameraet foran veggen på bildet, mens solen lyser rett mot kameraet så ser jeg flekken på skjermen. Så er nok en refleksjon i objektivet.

Er dette normalt? Noe som kan løse problemet? Er jo lett å ordne i photoshop, men er jo likevel irriterende..

Lenke til kommentar

På det bildet ligger flekken akkurat på den linjen en refleks vil ligge. Jeg har dratt en linje fra en svakere refleks til lyskilden for å vise det klart.

Lysforholdene på vinteren er annerledes enn på våren så det vil forklare hvorfor du ikke har lagt merke til det før. Hvis du skal bevise at det ikke er en refleks så må du poste flere bilder der solen er plassert andre steder i bildet.

post-13911-1175439443_thumb.jpg

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Basert på tilbakemeldinger her og egen testing med hensyn på disse, er jeg 99,9% sikker på at det er refleksjoner jeg har med å gjøre her.

Er nybegynner med kamera, og hadde ikke opplevd dette før. Derfor var jeg luitt bekymret og postet da denne tråden. Veldig kjekt med linjen du trakk, hadde ikke sett den sammenhengen selv!

Er jo da rimelig fastslått at dette er refleksjoner jeg opplever. Takk for hjelpen!

En siste ting jeg lurer på er da hvor normalt slike refleksjoner er. Er det pga dette man kjøper solblender til objektiver?

Lenke til kommentar

Metoder for å unngå refleksjoner:

- unngå motlys og direkte sol på frontelementet (viktigst)

- blende ned

- bruke et rent frontelement

- solblender (hjelper lite ved motlys, men hjelper mye hvis du har sola like utenfor bildet)

Som nevnt; ofte er det ikke nødvendig å ha direkte sollys på bildet, hvis ikke dette er en spesiell effekt du ønsker.

Hvis du er ute etter silhuetter kan du likevel ha sola utenfor bildet, slik som her:

http://foto.no/cgi-bin/bildekritikk/vis_bilde.cgi?id=153878

Hvis problemet ditt kun er at du tilfeldigvis har motlys på endel bilder, bør du heller prøve å planlegge bildene, ta dem på tidspunkter der sola står i en annen retning, der sola står høyt på himmelen e.l.. Når kveldssola står lavt bør du kanskje vurdere å snu deg bort fra sola og ta bildene fra motsatt side - kveldssola er jo egentlig perfekt som belysning på både portretter, bygninger og fjell..

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
Får en lys flekk på bildene når jeg tar bilder. Meget synlig på dette bildet, som er

8285958[/snapback]

Kan være hakk i frontglasset.

Sjekk med lupe eller forstørrelsesglass om du har.

Er flekken på samme sted uavhengig av zoomfaktor?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ser ikke noe til denne flekken i andre situasjoner, kun når jeg tar bilder i motlys slik som dette. Imidlertid har jeg aldri hatt dette problemet før de siste ukene, og jeg har hatt kameraet i mange måneder nå.

Flekken er imidlertid på samme plass hele tiden. Skulle kanskje tro at lysets innfallsvinkel medførte at denne flekken byttet plass på bilder tatt på forskjelige tider på døgnet, og på forskjellige steder?

Kan støv i kameraet/objektivet forårsake dette?

8286282[/snapback]

Kan sikkert være skitt på eller i kameraet en plass. Virker logisk med tanke på det du forteller. Kanskje kan være lurt å levere den inn på rengjøring?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...