Gå til innhold

Benytte "bilelementer" på forsterkeren hjemme?

Anbefalte innlegg

Hei

Godt mulig dette er et dumt spørsmål, men er det noe som er veien for å benytte elementer tiltenkt for bil hjemme i stua tilkoblet en vanlig forsterker?

Har nemlig fått tak i en basskasse beregnet for bil, men siden jeg anser det litt for rånete/stor har jeg vurdert å koble disse til anlegget hjemme.

Noen innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er egentlig ikke noe i veien for dette, annet enn at bilelementer har lavere impedans enn hi-fi elementer. Hifi høyttalere er som oftest på 4-8 ohm, men bilhøyttalere er som oftest på 2-4 ohm, så de trekker en del mer strøm.

Du trenger altså en svært strømsterk forsterker for å drive et basselement for bil.

Lenke til kommentar

Har nå plukket ut de 2 basselementene som var montert i kassen og her er noen bilder:

top.jpg

siden.jpg

bunnen.jpg

Såvidt jeg kan se så er det ingen serienummer eller noen andre tegn som kan indentifisere akkrat hva slags element dette er. Konen måler 23 cm diagonalt og "yttre" ring er 31 cm. (12"?)

Noen som kan hjelpe meg med å finne ut hvilke egenskaper disse 2 elementene har?

P.S: Har søkt på google, men har ikke funnet noe relevant.

IRRupt

Lenke til kommentar

Er det noen som vet hva hjemmesiden til SPL er? Eller som vet hva SPL står for?

Det må jo eksistere en oversikt over alle elementene som SPL har produsert, men finner som sagt ikke hjemmesiden deres. (Har også forsøkt å søke på bilder i Google, men uten hell)

Noen som vet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...