Gå til innhold

Switching av windows, uten og må restarte. gå an ?

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på en ting.

Har windows XP, og Windows Vista på 2 forskjellige partisjoner, og bruker XP til spilling, og vista til alt annet

men er ganske lei av og måtte restarte pc'en hver gang jeg skal bytte, så det jeg lurer på er. går det an og bytte imellom windows'ene uten og måtte restarte pc hver eneste gang?

-Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Lurer på en ting.

Har windows XP, og Windows Vista på 2 forskjellige partisjoner, og bruker XP til spilling, og vista til alt annet

men er ganske lei av og måtte restarte pc'en hver gang jeg skal bytte, så det jeg lurer på er. går det an og bytte imellom windows'ene uten og måtte restarte pc hver eneste gang?

-Takk

8285512[/snapback]

Du bruker Bios for å skifte nå.

Det du trenger er å få Vistas bootmanager å inkludere xp sin bootloader

Du starte med å kopiere boot.ini---ntldr-og ntdetect.com fra den xp system partisjon inn i Vistas system partisjon.

Deretter skal du editere boot.ini file, der du kopierte den til, siden den henviser til feil disk og partisjon, nå ikke sant?

Etter det skal du editere ---fra Vista-- sin bcd store med ----bcdedit.exe commando.

Åpner du cmd i vista:

Du står ved c:\windows\system32>_

Skrive bcdedit /set {legacy} /d "windows xp" ...enter

(mulig den eksistere fra før)

skrive bcdedit /set {legacy} device boot

skrive bcdedit /set {legacy} path \ntldr....enter

skrive bcdedit /displayorder {legacy} /addlast.

Reboot.

Hver feilmeldning vedrørende \system32\hall.dll-----når du velger xp alternativ har bare med boot.ini entries å gjøre.

Forandre det til du kan starte med xp.

Du finner ut tror jeg etter hvert du prøver, men det er slik du starter.

Alt dette er med utgangspunkt at du har Vista disk som boot i bios.

Lenke til kommentar
Det er ingen bootloader i BIOS... BIOS laster bare inn bootsectoren på disken (første sector, som regel 512 bytes) som deretter laster bootloaderen som ligger på disken.

Han må uansett restarte maskinen for å bytte OS, samme hvilken bootloader han bruker.

8286778[/snapback]

Jeg tenkte kun på det med multiboot configurasjon, dvs hvordan å bruke en bootmanager med 2 OS loader. (siden det er mange som bruker bios å skifte mellom Os på 2 disker)

Men jeg forstår hva han mente (veksle mellom under load) og det går selvfølgelig ikke. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...