Boralis Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 Hvor kan man finne en god innstruksjon på montering av peltier, med bilder og gode beskrivelser. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 http://www.overklokking.no har en guide. http://www.overklokking.no/guides/peltier_...uide/index.html Lenke til kommentar
Sargent Fire Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 Denne er lang! mye vanskelig stoff for meg da. En del fysikk og ukjente ord, men den skal visst være meget bra.(hakke så god peiling på fysikk/kjemi) Mvh,Stian Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 Med mindre du kjøper ferdige sett, eller ribber e.l. som er beregna på peltier så er det en del viktige ting du må vite. Så det kan være lurt å lese gjennom. Diverse kjemiske formler og sånt er ikke så nøye. Viktigste er vel at du har god isolasjon (unngå kondens), bruker coldplates (fordeler trykket utover HELE peltier-elementet) har riktig trykk på elementet (for at det ikke skal bli ødelagt, og fungere optimalt) og at du har god kjøling på varm-siden av elementet. Pluss at du har kraftig strømforsyning! (Helst egen PSU til peltier'elementet. Lenke til kommentar
Laka Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 Guiden til overklokking går vel ikke så veldig spesefikk inn på montering, den tar seg mer for selve oppbygningen av TEC'et. Men den har en monteringsanvisning, men ikke noe som strekker til. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 Det er jeg som har skrevet den guiden. Beklagelig at personer finner den vanskelig å forstå, for har prøvd å forklare slik at de fleste kan forstå den bare de har ungdomsskole kjemi. Ang. montering av peltier-element. Hva er det som mangler ? Jeg har skrevet opp endel tips ang. montering og det er samme tips som flere produsenter av pelter-element gir. Har også lagt ved en formel for å regne ut tiltrekningsmoment til coldplate skruene. Skjønner ikke helt hva dere savner for nivået for monteringanvisningen er over snittet av hva enkelte peltier-element produsenter kommer med til sine kunder på nettet. Lenke til kommentar
Laka Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 Hondaen: Er det du som er Alexander Albertsen? Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 Ja, han er det. Syntes ikke guiden var så spesielt vanskelig å forstå. Er vel basic ting dette her, bare pass på at dere leser hva betegnelsene betyr før dere prøver å skjønne formlene... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 Noen bilder eller illustrasjoner ang. montering kanskje? Og eksempler på isolerende stoffer som kan brukes? For min del ville guiden vært mer enn bra nok. På den annen side: Hvis man er usikker på slikt så er vel det lureste å la være, eller å få noen med mere peiling til å hjelpe. :smile: Lenke til kommentar
Laka Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 Hondaen: Å ja :smile: MrA|: Det var forstålig den, ingen problemer, snakket du til meg foresten? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 15. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2002 Quote: Den 2002-12-15 21:51, skrev sedsberg:Noen bilder eller illustrasjoner ang. montering kanskje? Og eksempler på isolerende stoffer som kan brukes? For min del ville guiden vært mer enn bra nok.På den annen side: Hvis man er usikker på slikt så er vel det lureste å la være, eller å få noen med mere peiling til å hjelpe. :smile: Har lest den artikkelen som dere refererer til og den var grei (har faktisk litt mer enn grunnskolen, både elektrolinja og teknisk fagskole). Men jeg har aldri montert en slik sak i en pc før og den artikkelen som det refereres til hadde nesten ingenting som viser montering i maskinen, da tenker jeg på isolering for å vere 100% sikker på å få en problemfri løsning uten kondens. Jeg synest jeg har en for dyr maskin til å gamble med.Det sies også att vist man er usikker bør en la være, men er det ikke det man lerer av å prøve. Så det jeg var ute etter var om noen viste om en artikkel som i ord og BILDER viste hvordan man isolerte denne, den tekniske delen er grei. Lenke til kommentar
Laka Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 Ja, den gir ikke grønnskollinger informasjonen som trengs for å montere peltier, synes jeg. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 Hmm... jo det burde vært bilder av montering, da riktig montering er svært viktig for å utnytte elementet optimalt. Skal se om jeg får tatt noen bilder når tec skal monteres på cola kjøleren min :smile: Lenke til kommentar
Laka Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 Cola-kjøler? Bilder! :smile: Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 15. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2002 Quote: Den 2002-12-15 22:14, skrev Hondaen:Hmm... jo det burde vært bilder av montering, da riktig montering er svært viktig for å utnytte elementet optimalt.Skal se om jeg får tatt noen bilder når tec skal monteres på cola kjøleren min :smile: Høres bra ut, da det er litt ille å risikere å ødlegge en maskin til 30-40000 bare fordi man isolerte for dårlig. Lenke til kommentar
Laka Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 Quote: Den 2002-12-15 22:22, skrev Snekker`n: Quote: Den 2002-12-15 22:14, skrev Hondaen: Hmm... jo det burde vært bilder av montering, da riktig montering er svært viktig for å utnytte elementet optimalt. Skal se om jeg får tatt noen bilder når tec skal monteres på cola kjøleren min :smile: Høres bra ut, da det er litt ille å risikere å ødlegge en maskin til 30-40000 bare fordi man isolerte for dårlig. Den koster såpass ja. Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 Du skal ha ganske bra uflaks før alt går føyken da.. Ang. montering av peltier elementer er det i grunnen ikke så veldig mye å skrive om det, det er bare å tenke ut en lur løsning på kondensproblemet, og utføre denne. I noen av de gamle prosjektene her var peltier en del brukt, der finnes det jo noen eksempler på isolasjonsløsninger, kan være lurt å ta en titt på de. Hondaen: bildet i signaturen din er ørlite granne bredt for forumet her; mulig det er jeg som kjører oppløsning i det laveste laget (1152*864)? Ikke noe stort problem, men hvis det er mange som får forum-siden halvødelagt pga. det hadde det kanskje vært lurt å vurdere å krympe den noen piksler? :smile: Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 thomasr: Filleren...... skal fixe det =) Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 15. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2002 Nei alt vil neppe gå føyken men det blir fort penger av det om hk og cpu ryker, tenkte det var bedre å vere føre var å få gode råd fra dem som har drevet med dette det er vel det man lerer av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå