Gå til innhold

Tamron 70-300mm - 999,-

Anbefalte innlegg

Fikk objektivet i går. Syns det var ganske så bra. Det bleknet som bare det i forhold til Canon 85mm f/1.8 og 28mm f/1.8, men så er det jo mye billigere. Et av test-bildene fra i går:

post-116374-1214301458_thumb.jpg

Edit: Så det ikke er tvil: bildet er ikke beskjært, bare skalert ned og skarpet opp. Skarper alltid opp bildene mine, men skarpheten var faktisk ganske grei på originalen. Tror det er 300mm jeg har brukt.

Endret av pederk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har kjøpt den samme linsa, og er til nå kjempe fornøyd.

men det er en ting som trekker ned på linsa; nemlig at det er en tedens til litt svake farger(men som kan rettes opp i PS).

men som sagt, kjempe fornøyd!

Det var litt av en bump :p

Lurer litt på å kjøpe samme linsa sjølv no. Men venter kanskje til høsten og kjøper meg et betre teleobjektiv då.

Lenke til kommentar

Hey!

Var på UKM i helgen (anyone else?), og stakk tilfeldigvis innom JP da jeg så dette objektivet, og det ble til at jeg kjøpte det selv. Dette ble da mitt første objektiv etter kitten... Herlig å endelig kunne komme litt nærere ting.

Ble dog litt usikker etterpå. Hadde jo ikke lest noe om dette objektivet, og impulskjøp er som oftest ikke min greie, men Konge at det faktisk er et greit objektiv da:D

Er storfornøyd hittil ihvertfall;D

Lenke til kommentar

Det er helt greit. Spesielt i ditt tilfelle, der du ikke har noen erfaring fra før. Hvis man ikke er sikker på om man trenger det, så bør man ikke satse for mye penger på telezoom. Denne taper du lite på å selge brukt i fremtiden, og den er så billig at den kan være et greit reserveobjektiv. De færreste vet egentlig om de trenger telezoom eller ikke, og mange finner ut for sent at de har brukt mye penger på noe unødvendig. Bruktkjøp er selvsagt et alternativ, men det gjøres ikke så ofte på impuls.

Det med tele er litt spesielt. Mange har lyst til å komme litt nærmere, som du skriver. Men etterhvert som du blir flinkere så finner du ut at bildene dine blir bedre hvis du beveger deg nærmere. Mange som har vært der du er nå går tilbake på ønsket å komme nærmere, fordi det er kun i et fåtall tilfeller at du er forhindret fra å gå nærmere til fots. Da er det greit at du har en liten telezoom tilgjengelig, selv om du bruker den sjelden. Og da er du glad du ikke har betalt for mye for den.

Skulle likevel interessen og behovet for telezoom vise seg å være reelt, og ikke bare et innfall, så kjøper du en skikkelig zoom. I mellomtiden har du blitt mer erfaren, og vet hvilke brennvidder som er mest aktuelle for deg. Da kan du kjøpe den perfekte telezoom til ditt bruk, basert på erfaringene med den billige. Den er god nok til ditt behov for nå, og jeg tro faktisk den er god nok til meg også i et knipetak.

Lenke til kommentar

Er dette tilsvarende objektiv for Nikon; https://prisguiden.no/product.php?productId=89076 ?

Hvordan er bildekvalitet på den sammenlignet med Nikkor 55-200mm VR og Nikkor 18-55mm?

Noen som har tilgang til objektivene som kan poste bilde?

Som PMnormal sier; jeg har lyst på telezoom, men er ikke sikker på om det er det "rette" for meg. Og ønsker ikke å slenge i masse penger bare for å oppdage at det var makro objektiv jeg ville ha.

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar

"Med motor" (modellnummer A17NII) vil si at den har innebygged autofokusmotor for Nikon D40-60-familien. Om du har et annet kamera, sjekk at det støtter autofokusmotor i objektiv. Regner med at mitt nybestilte kommer hjem til meg i morra, bare så synd at jeg ikke kommer hjem før torsdag :wallbash:

Endret av Kagee
Lenke til kommentar
"Med motor" (modellnummer A17NII) vil si at den har innebygged autofokusmotor for Nikon D40-60-familien. Om du har et annet kamera, sjekk at det støtter autofokusmotor i objektiv. Regner med at mitt nybestilte kommer hjem til meg i morra, bare så synd at jeg ikke kommer hjem før torsdag :wallbash:

Alle nikon kamera støtter motor i objektivet såvidt jeg vet. Søstra mi har D70(innebygget motor) med 18-70mm(motor i objektiv)..

Men ja, jeg har D40.

Lenke til kommentar

Jeg er helt ny på speilrefleks, men har kjøpt meg ett Canon Eos 450D.. Nå kribler det virkelig etter å få tatt noen nærbilder av dyrelivet som er overalt (Fugler blant annet).. Og det er virkelig vanskelig å fange fuglelivet med kit-linsa... Høres ut som om dette er den perfekte linsa til en nybegynner som ønsker å fange noen bilder av dyrelivet rundt omkring? :)

Tamron 70-300mm? Japan-Foto? Håper denne er kompatibel med mitt kamera da jeg er desperat etter en tele-linse :)

- Takk!

Lenke til kommentar
Joda, det er en versjon med fokusmotor også til samme pris... Er dog skeptisk til så lav pris i forhold til kvalitet...

Den er ikke grensesprengende; det skal være sikkert. Men det er klart bedre enn ikke noe. Jeg har tenkt å spandere en dag den i løpet av dene uskarpe uka, for å se hvor ille/brukbar den egentlig er.

Her er et bilde-eksempel fra min hånd: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=947223

Et annet er bilde nr. 2 i denne posten.

Tom

Lenke til kommentar

Kjøp denne og du vil med fordel lære deg: Å eksponere rett, etterbehandle bildene rett og du vil finne ut om du må ha 300, eller om du trenger mer for de artene du knipser.

Er nok ikke for dårlig til at noen her inne er for gode for dette objektivet, etter min mening. Meget lett og hendig til f.eks gåturer/fjellturer.

Lenke til kommentar
Hey!

Var på UKM i helgen (anyone else?), og stakk tilfeldigvis innom JP da jeg så dette objektivet, og det ble til at jeg kjøpte det selv. Dette ble da mitt første objektiv etter kitten... Herlig å endelig kunne komme litt nærere ting.

Ble dog litt usikker etterpå. Hadde jo ikke lest noe om dette objektivet, og impulskjøp er som oftest ikke min greie, men Konge at det faktisk er et greit objektiv da:D

Er storfornøyd hittil ihvertfall;D

JA! Jeg var på UKM! Hva deltok du med? :)

Har også dette objektivet og er enig i at det er jätteroligt. Jeg har tatt tusenvis av bilder med det - kan sikkert laste opp noen hvis det er noen her som vil se.

Faktisk var jeg også innom JP da jeg var der oppe. Vi tenker visst likt vi :p

Lenke til kommentar
Har også dette objektivet og er enig i at det er jätteroligt. Jeg har tatt tusenvis av bilder med det - kan sikkert laste opp noen hvis det er noen her som vil se.

Ja last opp bilder, vil gjerne se alt fra 70mm til 300mm og macro.

Lenke til kommentar

Jeg har dette objektivet til Nikon selv, og er godt fornøyd :yes:

Fant en TEST på photozone.de

De har testet Pentax versjonen, men det er vel bare fatningen som er forskjellig fra Nikon/Canon versjonene.

Der skriver de bl.a.(løst oversatt):

"På midten av 90-tallet brukte Tamron og Nikon samme optiske formel i sine første utgaver av dette objektivet (Tamron AF 70-300mm f/4-5.6 LD og Nikkor AF 70-300mm f/4-5.6 ED).

Tamron valgte å fortsette å videreutvikle og forbedre det originale designet, og den nåværende modellen er 3. generasjon med Macro og 'Digitally Integrated' linsebelegg."

"Objektivet er en budsjettlinse, men det er utrolig at Tamron ikke har ofret for mye på byggekvaliteten. Det har metallfatning, byggetoleransene er tette og det er intet slark."

"Skal du bruke 'macro mode' må du først zoome til mer enn 180mm, så slå over 'macro-knappen'. Da kan du fokusere helt inn til 95cm fra linsen. For å få den tilbake i normal må du fokusere på noe lenger vekk enn 1,5m, og så slå over knappen, ellers forblir den låst i macro"

"Objektivet har minimalt av geometrisk forvrengning og vignettering. Skarpheten fra 70-200mm er på et veldig høyt nivå både i midten og hjørnene. På 300mm kommer det forventede fall i skarphet. Ved å blende ned kan man dog heve skarpheten til respektable nivå. Kromatisk abberasjon er relativt moderat på 70mm og mer fremtredende fra 200-300mm."

"Dom:

Tatt i betraktning den ekstremt lave prisen kan man ikke forvente fantastisk ytelse fra Tamron AF 70-300mm f/4-5.6 LD Di macro, men i et pris/ytelse perspektiv er det ganske utrolig hva den kan gi deg. Byggekvaliteten er faktisk ganske bra for et objektiv i denne klassen. Bedre enn f.eks. Canon EF 90-300mm f/4.5-5.6 og Nikkor AF 70-300mm f/4-5.6D ED."

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...